Blue Origin steekt SpaceX opnieuw de loef af met echt herbruikbare raket
Elon Musk heeft de grootste, maar die van Jeff Bezos is het duurzaamst. De Amazonbaas kaapte voor de tweede keer op rij een primeur weg voor de ogen van de SpaceX-CEO. Eind november 2015 keerde de eerste (en enige) trap van New Shepard, de raket van Blue Origin, terug naar de aarde voor een succesvolle landing, een kleine maand voor SpaceX en Musk hetzelfde konden doen met hun Falcon 9.
Herbruikbaarheid
Het recupereren van de hardware is natuurlijk maar de helft van de herbruikbaarheidsvergelijking. De andere helft: het ding ook daadwerkelijk opnieuw gebruiken. SpaceX zal zijn Falcon 9 niet opnieuw naar de ruimte sturen. “Ik denk dat we deze aan de grond gaan houden”, aldus Musk. “Ze is speciaal, het is de eerste die we ooit terugbrachten.” Aangezien SpaceX nog geen tweede Falcon 9 intact liet landen, blijft bewijs van herbruikbaarheid tot nader order uit.
Kármánlijn
Bezos en Blue Origin Waren minder geduldig. Gisteren plaatste het bedrijf een filmpje op Youtube waarin dezelfde New Shepard, degene die dus landde in november, terug gelanceerd werd. Opnieuw boekte het bedrijf een groot succes. De raket haalde een maximumhoogte van 101,7 kilometer, een mooie 1,7 kilometer boven wat algemeen beschouwd wordt als de grens tussen atmosfeer en ruimte (de Kármánlijn). In de praktijk stopt de atmosfeer natuurlijk niet op een vaste grens, maar alles boven de Kármánlijn noemen we officieel ruimtevaart.
Nadat de New Shepard zijn hoofd even in de ruimte stak, keerde de booster nog eens terug voor een tweede succesvolle landing. “De eerste raket die boven de Kármánlijn vloog en verticaal op aarde landde, is nu de eerste om dat tweemaal te doen”, klinkt het in de video.
Toerisme
De prestaties van Bezos en Blue Origin zijn zonder meer knap te noemen. New Shepard heeft echter niet al te veel praktisch nut. De raket is bedoeld om in de toekomst toeristen een ritje naar de ruimte te geven. Zo concurreert Blue Origin eerder met Virgin Galactic van die andere miljardair, Richard Branson.
Het bedrijf werkt wel aan een grotere raket die wel in staat moet zijn om een baan om de aarde te halen. “We zijn al meer dan drie jaar bezig aan de ontwikkeling van ons eerste orbitale voertuig”, aldus de Amazon-baas. “Hoewel het de kleinste raket in onze orbitale familie zal zijn, is het vele malen groter dan New Shepard.” Bezos hoopt om dit jaar nog met meer details over de brug te komen.
Voorlopig gaat een vergelijking met wat SpaceX probeert niet helemaal op. Illustrator zlsa plaatste vorige maand al een mooie voorstelling op Reddit van het verschil tussen beiden. Hoewel de afbeelding niet wetenschappelijk accuraat is, toont ze wel aan waarom de landing van New Shepard niet veel van doen heeft met de landing van een Falcon 9.
Elon Musk heeft de grootste, maar die van Jeff Bezos is het duurzaamst. De Amazonbaas kaapte voor de tweede keer op rij een primeur weg voor de ogen van de SpaceX-CEO. Eind november 2015 keerde de eerste (en enige) trap van New Shepard, de raket van Blue Origin, terug naar de aarde voor een succesvolle landing, een kleine maand voor SpaceX en Musk hetzelfde konden doen met hun Falcon 9.
Herbruikbaarheid
Het recupereren van de hardware is natuurlijk maar de helft van de herbruikbaarheidsvergelijking. De andere helft: het ding ook daadwerkelijk opnieuw gebruiken. SpaceX zal zijn Falcon 9 niet opnieuw naar de ruimte sturen. “Ik denk dat we deze aan de grond gaan houden”, aldus Musk. “Ze is speciaal, het is de eerste die we ooit terugbrachten.” Aangezien SpaceX nog geen tweede Falcon 9 intact liet landen, blijft bewijs van herbruikbaarheid tot nader order uit.
Kármánlijn
Bezos en Blue Origin Waren minder geduldig. Gisteren plaatste het bedrijf een filmpje op Youtube waarin dezelfde New Shepard, degene die dus landde in november, terug gelanceerd werd. Opnieuw boekte het bedrijf een groot succes. De raket haalde een maximumhoogte van 101,7 kilometer, een mooie 1,7 kilometer boven wat algemeen beschouwd wordt als de grens tussen atmosfeer en ruimte (de Kármánlijn). In de praktijk stopt de atmosfeer natuurlijk niet op een vaste grens, maar alles boven de Kármánlijn noemen we officieel ruimtevaart.
Nadat de New Shepard zijn hoofd even in de ruimte stak, keerde de booster nog eens terug voor een tweede succesvolle landing. “De eerste raket die boven de Kármánlijn vloog en verticaal op aarde landde, is nu de eerste om dat tweemaal te doen”, klinkt het in de video.
Toerisme
De prestaties van Bezos en Blue Origin zijn zonder meer knap te noemen. New Shepard heeft echter niet al te veel praktisch nut. De raket is bedoeld om in de toekomst toeristen een ritje naar de ruimte te geven. Zo concurreert Blue Origin eerder met Virgin Galactic van die andere miljardair, Richard Branson.
Het bedrijf werkt wel aan een grotere raket die wel in staat moet zijn om een baan om de aarde te halen. “We zijn al meer dan drie jaar bezig aan de ontwikkeling van ons eerste orbitale voertuig”, aldus de Amazon-baas. “Hoewel het de kleinste raket in onze orbitale familie zal zijn, is het vele malen groter dan New Shepard.” Bezos hoopt om dit jaar nog met meer details over de brug te komen.
Voorlopig gaat een vergelijking met wat SpaceX probeert niet helemaal op. Illustrator zlsa plaatste vorige maand al een mooie voorstelling op Reddit van het verschil tussen beiden. Hoewel de afbeelding niet wetenschappelijk accuraat is, toont ze wel aan waarom de landing van New Shepard niet veel van doen heeft met de landing van een Falcon 9.