Test

Dit is een popup

Volkswagen showt elektrische variant van zijn iconische busje

Na het recente dieselschandaal heeft VW behoorlijk wat schade opgelopen. Een elektrische variant van zijn iconische busje moet het blazoen wat oppoetsen.

vw auto

Volkswagen heeft op CES de BUDD-e Concept getoond, een VW-busje dat tjokvol technologie zit dat waarschijnlijk nooit commercieel verkrijgbaar zal zijn. Een blik op het interieur maakt dat alvast duidelijk. Toch moeten we hier vooral naar de visie van VW kijken, en die is allesbehalve verkeerd.

80% in 15 minuten

Het nieuwe busje is gebaseerd op Volkswagens nieuwe Modular Electric Platform (MEP), specifiek ontwikkeld voor elektrische wagens. De elektrische motoren voor- en achteraan zitten zo ver mogelijk in de uithoeken, zodat je binnen van ontzettend veel ruimte kan genieten. Net iets wat je wil met zo’n minibusje.

In totaal zit er een 101 kWh batterij in (ter vergelijking: Tesla levert nu een 90 kWh op zijn Model S) en zou ongeveer 600 km moeten halen volgens Europese testen. Zie zijn helaas totaal absurd, dus reken dat 500 km een realistischer getal is. De topsnelheid ligt op 150 km/u en het busje ondersteunt ook draadloos laden via inductie. Sappige cijfers, maar het gaat hier natuurlijk nog altijd maar over een conceptwagen die niet bestaat.

vw auto

Volkswagen gelooft dat het BUDD-e Concept bliksemsnel kan laden, 80% in 15 minuten. Dat is een pak sneller dan wat Tesla nu kan, 80% in 40 minuten. Het MEP-platform zou operationeel moeten zijn tegen 2019, met extra veel flexibiliteit in het batterijcompartiment zodat de basis over een hele lijn van wagens bruikbaar is.

Stuur met gestures

Het interieur ziet er strak uit met twee compartimenten en levensgrote aanraakschermen. Alles wordt bediend dankzij multi-touch of via spraakherkenning. De auto weet zelfs wie er spreekt, zodat die automatisch jouw specifieke instellingen kan overnemen. Net als bij elke conceptwagen zijn er geen spiegels aanwezig, en is alles vervangen door camera’s.

030-vw-budd-e-concept-1

Wat we wel een interessant idee vinden, is het simpele stuur. Er zitten geen knoppen op, alles is bedienbaar via gestures op het stuur en in de lucht. Tot slot gaat de auto helemaal tot het gaatje wat betreft concept ideeën. De gril vooraan is een lcd-scherm, wanneer je instapt kan je de inhoud van je ijskast bekijken om nog snel boodschappen te doen, en nog allerlei andere internet of things toepassingen.

https://vine.co/v/ih7672vYx29

Het is een interessant concept, maar VW verwacht pas in 2019 de eerste wagens die op het nieuwe elektrische platform zullen gebruiken. Dat is pas binnen vier jaar, en dat lijkt ons nogal laat. Tot slot is een democratische prijs van levensbelang, en daar rept VW met geen woord over.

ces2016-button4

vw auto

Volkswagen heeft op CES de BUDD-e Concept getoond, een VW-busje dat tjokvol technologie zit dat waarschijnlijk nooit commercieel verkrijgbaar zal zijn. Een blik op het interieur maakt dat alvast duidelijk. Toch moeten we hier vooral naar de visie van VW kijken, en die is allesbehalve verkeerd.

80% in 15 minuten

Het nieuwe busje is gebaseerd op Volkswagens nieuwe Modular Electric Platform (MEP), specifiek ontwikkeld voor elektrische wagens. De elektrische motoren voor- en achteraan zitten zo ver mogelijk in de uithoeken, zodat je binnen van ontzettend veel ruimte kan genieten. Net iets wat je wil met zo’n minibusje.

In totaal zit er een 101 kWh batterij in (ter vergelijking: Tesla levert nu een 90 kWh op zijn Model S) en zou ongeveer 600 km moeten halen volgens Europese testen. Zie zijn helaas totaal absurd, dus reken dat 500 km een realistischer getal is. De topsnelheid ligt op 150 km/u en het busje ondersteunt ook draadloos laden via inductie. Sappige cijfers, maar het gaat hier natuurlijk nog altijd maar over een conceptwagen die niet bestaat.

vw auto

Volkswagen gelooft dat het BUDD-e Concept bliksemsnel kan laden, 80% in 15 minuten. Dat is een pak sneller dan wat Tesla nu kan, 80% in 40 minuten. Het MEP-platform zou operationeel moeten zijn tegen 2019, met extra veel flexibiliteit in het batterijcompartiment zodat de basis over een hele lijn van wagens bruikbaar is.

Stuur met gestures

Het interieur ziet er strak uit met twee compartimenten en levensgrote aanraakschermen. Alles wordt bediend dankzij multi-touch of via spraakherkenning. De auto weet zelfs wie er spreekt, zodat die automatisch jouw specifieke instellingen kan overnemen. Net als bij elke conceptwagen zijn er geen spiegels aanwezig, en is alles vervangen door camera’s.

030-vw-budd-e-concept-1

Wat we wel een interessant idee vinden, is het simpele stuur. Er zitten geen knoppen op, alles is bedienbaar via gestures op het stuur en in de lucht. Tot slot gaat de auto helemaal tot het gaatje wat betreft concept ideeën. De gril vooraan is een lcd-scherm, wanneer je instapt kan je de inhoud van je ijskast bekijken om nog snel boodschappen te doen, en nog allerlei andere internet of things toepassingen.

https://vine.co/v/ih7672vYx29

Het is een interessant concept, maar VW verwacht pas in 2019 de eerste wagens die op het nieuwe elektrische platform zullen gebruiken. Dat is pas binnen vier jaar, en dat lijkt ons nogal laat. Tot slot is een democratische prijs van levensbelang, en daar rept VW met geen woord over.

ces2016-button4

budd-ecesCES 2016conceptelektrische autolas vegasNot Connected Carv&w

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!