Test

Dit is een popup

Google beschuldigd van gemanipuleerde zoekresultaten

Zowel Yelp als Tripadvisor beschuldigen Google van het voorrang geven aan zijn eigen services in zoekresultaten. Volgens Google ligt er echter een bug aan de basis van het probleem.

google search

Eerder deze week werd Google op het matje geroepen door niet één, maar twee bedrijven. Volgens Yelp en Tripadvisor past de zoekmachine zijn resultaten aan in het voordeel van Google zijn eigen services. Hierdoor komen de sites van concurrerende bedrijven zodanig laag te staan in de lijst, dat de bedrijven broodnodige bezoekers mislopen.

“Wanneer je naar ‘tripadvisor Hilton’ zoekt, komt de link naar TripAdvisor zodanig laag te staan dat je het nog niet eens ziet staan, “ staat te lezen in een tweet van Stephen Kaufer van TripAdvisor. Ook de baas van Yelp heeft zijn bedenkingen bij de zoekresultaten van Google. “Ik vraag me af of tieners denken dat dit Yelp is,” schreef hij bij een foto van een zoekresultaat van Google dat alles behalve Yelp toont.

Yelp en TripAdvisor zijn niet de enigen die klagen over de werking van Google. Dergelijke beschuldigingen vormen al jaren de basis van verschillende onderzoeken in zowel Europa als de Verenigde Staten. Veel bedrijven rekenen namelijk op Google om bezoekers naar hun site te lokken. Indien de zoekmachine inderdaad zijn resultaten manipuleert, kan er van oneerlijke concurrentie gesproken worden. Volgens veel organisaties zouden zoekmachines zoals Google daarom als neutraal platform moeten fungeren.

Google ontkent echter alle beschuldigingen. Volgens hen worden de zoekresultaten namelijk uitsluitend gebaseerd op de noden en wensen van gebruikers. Ook voor het ietwat vreemde gedrag van de zoekmachine dat werd aangekaart door TripAdvisor en Yelp, heeft het bedrijf een verklaring klaar. “De genoemde problemen werden veroorzaakt door een recente aanpassing aan onze code. We werken eraan om de fout zo snel mogelijk recht te zetten,” liet Google aan CNET weten.

google search

Eerder deze week werd Google op het matje geroepen door niet één, maar twee bedrijven. Volgens Yelp en Tripadvisor past de zoekmachine zijn resultaten aan in het voordeel van Google zijn eigen services. Hierdoor komen de sites van concurrerende bedrijven zodanig laag te staan in de lijst, dat de bedrijven broodnodige bezoekers mislopen.

“Wanneer je naar ‘tripadvisor Hilton’ zoekt, komt de link naar TripAdvisor zodanig laag te staan dat je het nog niet eens ziet staan, “ staat te lezen in een tweet van Stephen Kaufer van TripAdvisor. Ook de baas van Yelp heeft zijn bedenkingen bij de zoekresultaten van Google. “Ik vraag me af of tieners denken dat dit Yelp is,” schreef hij bij een foto van een zoekresultaat van Google dat alles behalve Yelp toont.

Yelp en TripAdvisor zijn niet de enigen die klagen over de werking van Google. Dergelijke beschuldigingen vormen al jaren de basis van verschillende onderzoeken in zowel Europa als de Verenigde Staten. Veel bedrijven rekenen namelijk op Google om bezoekers naar hun site te lokken. Indien de zoekmachine inderdaad zijn resultaten manipuleert, kan er van oneerlijke concurrentie gesproken worden. Volgens veel organisaties zouden zoekmachines zoals Google daarom als neutraal platform moeten fungeren.

Google ontkent echter alle beschuldigingen. Volgens hen worden de zoekresultaten namelijk uitsluitend gebaseerd op de noden en wensen van gebruikers. Ook voor het ietwat vreemde gedrag van de zoekmachine dat werd aangekaart door TripAdvisor en Yelp, heeft het bedrijf een verklaring klaar. “De genoemde problemen werden veroorzaakt door een recente aanpassing aan onze code. We werken eraan om de fout zo snel mogelijk recht te zetten,” liet Google aan CNET weten.

businessgoogleoneerlijke concurrentietripadvisoryelpzoekresultaten

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!