Mercedes S500 Plug-in Hybrid getest: extreme luxe
Volgens Mercedes is deze versie van de S500 het allerbeste is wat het Duitse merk op dit moment in petto heeft. Ideaal om ons in te wijden in de wondere wereld van luxe en techniek, met een vleugje plug-in hybridetechniek.
Eerste plug-in
Voor alle duidelijkheid: Mercedes heeft al diverse hybrides op de markt ons de noemer Bluetec, maar deze S500 is de allereerste plug-in hybride. De stekker gaat achterin de wagen, net onder het rechterremlicht. Snelladen is geen optie, maar dat heeft ook weinig nut bij een plug-in wagen. Gelukkig maakt Mercedes gebruik van de Europese standaard op vlak van stekkers, dus zelfs onderweg kan je gemakkelijk elektrisch bijtanken.
De elektromotor is goed voor 85kW, of ruwweg 115 pk. Een beetje mager voor een kolos als deze, maar gelukkig is er ook nog steeds een flinke drie liter grote V6 motor aanwezig met dubbele turbochargers, goed voor 333pk en 480Nm. Wanneer je zuinig rijdt schakelt de S500 Plug in Hybrid naadloos tussen de twee energiebronnen, maar wanneer brute kracht nodig is, kan het ook beide combineren. Resultaat: 442 pk en 650 Nm koppel, ofwel genoeg om een sprint van 0 naar 100 km/u te trekken in 5,2 seconden. Indrukwekkende cijfers voor een kolos als deze S500, en ineens ook het absolute visitekaartje dat Mercedes kan afgeven.
Naadloos
Zoals het met plug-ins gaat, kan je ook in de S500 puur elektrisch rijden zonder motorhulp. Probeer je dat, dan zou je ongeveer 33 kilometer moeten kunnen halen. Een paar praktijktesten laten snel blijken dat 25 kilometer realistischer is, maar laat ons eerlijk zijn: haast niemand gaat puur elektrisch willen rijden met de S500. Waarom niet? Omdat hij op zijn best is wanneer hij naadloos kan overschakelen van benzinemotor naar elektriciteit, en andersom, om een heel laag verbruik te genereren. Resultaat: de eerste 100 kilometer wanneer de batterij volledig geladen is, haal je zonder problemen een gemiddeld verbruik van 3,3 liter. Dat zijn absurd lage cijfers voor een luxeauto als de S-klasse.
Waar de S500 in excelleert, is het visualiseren van de plug-in techniek door middel van twee balkjes. Bij de digitale toerenteller. Rechts zie je een groene balk die toont hoeveel energie er naar de batterij wordt gestuurd wanneer je de gas loslaat of remt. Hoe meer energie, hoe meer de groene balk zich vult. Links zie je een grijze balk met het opschrift E-Drive. Zolang die balk niet vol is, blijf je volledig elektrisch rijden. Van zodra je het einde van de balk bereikt, schiet de benzinemotor in actie. Die hoor je trouwens nooit expliciet aanspringen bij normaal rijden. Het lijkt haast hekserij hoe Mercedes het heeft klaar gespeeld om zo’n vlotte rijervaring te combineren met fluisterstille overschakelingen.
E-Mode
Om de hele auto te bedienen, is de mode-knop het belangrijkste. Standaard staat die in HYBRID, waar de S500 automatisch gaat kiezen welke functie het beste is voor de bestuurder. Daarnaast kan je ook E-MODE kiezen om volledig elektrisch te rijden. Leuk om te proberen, maar in de praktijk ga je die zoals gezegd amper gebruiken. E-SAVE zorgt ervoor dat de wagen als een klassieke hybride rijdt, met maar beperkte elektronische hulp omdat hij de actuele laadstand gebruikt van de batterij bij inschakeling. CHARGE is de minst milieuvriendelijke optie. Hierbij blijft de benzinemotor continu ingeschakeld om de batterij te laden. Interessant voor wanneer je een stad binnen rijdt, maar in de praktijk ga je deze optie ook nooit kiezen.
Dan zijn de verschillende bedrijfsmodi wel belangrijker. Sport spreekt voor zich: je kan beroep doen op zowel de benzine- als elektromotor, voor ultieme prestaties. Economy en Economy + zijn twee varianten die schijnbaar veel op elkaar lijken, maar in Economy + houdt de S-Klasse ook nog eens rekening met het verkeer rondom jou om beter te anticiperen en meer energie te bewaren. Bij beide modi heeft Mercedes sowieso een extra functie ingebakken in de vorm van COMAND Online. Hier haalt de boordcomputer terreingegevens op van je route, en verzorgt helemaal automatisch de beste recuperatie- en energie-instellingen om zo zuinig mogelijk te rijden zonder comfortverlies. Het spreekt voor zich dat zo’n functie in de praktijk relatief moeilijk te testen is op resultaat, maar zijn lage verbruik de eerste 100 kilometer doet ons vermoeden dat de techniek in orde is.
Zware jongen
De S500 Plug-in Hybrid is niet licht, 2.140 kg, en toch voel je dat niet in zijn wegligging. De acceleratie is instant, zeker als je de sportmodus inschakelt. Dan staat de benzinemotor altijd paraat, klaar om aan te vallen. De elektromotor kan enkel helpen als hij voldoende is opgeladen, en het verschil in prestaties tussen beide is groot. De gewone benzinemotor is natuurlijk geen watje, maar de combinatie met de elektromotor zorgt ervoor dat de S-Klasse dat extra beetje pit krijgt om echt sportief en vlot te rijden.
Het remmen vraagt wel wat gewenning en voelt wat ‘sponsig’ aan omdat er energierecuperatie gebeurt tijdens het remmen en de wagen bijzonder zwaar is. Na een paar weken zal je dat wel onder de knie hebben, maar het blijft wel wennen in het begin. Deze S-klasse is niet van de grond af gebouwd als elektrische wagen, waardoor Mercedes geen andere plaats had voor de batterijen dan achteraan in het koffer. Resultaat: je kofferruimte daalt flink tot 395 liter. Zeker voor zo’n grote wagen als dit een teleurstelling. Vergeet alvast de skivakantie met de familie, tenzij je zo’n dakkoffer topbox neemt.
Dubbel breedbeeld
De S500 zit bomvol innovatie op vlak van rijden, maar ook binnenin is het smullen aan opties en extra’s. Wat het eerst in het oog springt, zijn twee heel lange breedbeeldschermen voorin het dashboard. Links krijg je een uitgebreide dubbelen teller en wat informatie in het midden, rechts is er plaats voor alle andere extra’s en instellingen. Mercedes maakt geen gebruik van aanraakschermen, alles moet je bedienen via de draaiknop centraal. Het aantal knoppen is heel beperkt en alles is minimalistisch aanwezig. Het spreekt voor zich dat het niet de ruimte ademt zoals de BMW i3, maar voor een luxe sedan als de S500 siert zijn eenvoud ondanks de waslijst aan opties.
Waar moeten we trouwens beginnen op vlak van luxe technologische extra’s? De lijst is lang, maar we selecteren enkele hoogtepunten. De eerste die de rit naar kantoor aangenamer maakte, is de massagestand. Verschillende programma’s zijn beschikbaar, op zich niet nieuw, maar de Hot Stone-variant was wel beslist de moeite waard. Heerlijk zen van het werk naar huis rijden, helaas enkel voor de lucky few die deze wagen kunnen aanschaffen.
Extra animaties
De navigatie op de S-Klasse is zoals het hoort in dit luxesegment: duidelijk, grafisch mooi weergegeven, en een perfect overzicht dankzij het extra brede scherm. Ook doorheen de verschillende functies bladeren is eenvoudig. Je kan je nooit vergissen wat elke functie doet, omdat haast iedere optie wel een animatie heeft die duidelijk maakt de functie doet. De navigatie doorheen de menu’s gaat bliksemsnel, enkel een tiental opties zit echt ver weg verstopt om te bewieroken met extra animaties.
Een daarvan is de wifi hotspot functie. Ideaal om de wagen als rijdend kantoor te gebruiken, zeker wanneer je nog eens een chauffeur hebt die je naar je werk rijdt. Je rijdt tenslotte toch met een S-Klasse rond? Andere gadgets zijn verwarmde en geventileerde zetels voor- en achteraan, een feest aan ledverlichtingsopties met diverse kleuren om helemaal naar eigen smaak de inrichting ’s nachts te bepalen en een episch 19-luidspreker Burmester muzieksysteem dat het beste is dat we ooit in een wagen hebben gehoord.
Google Maps en parfum
Nog gekke technologische snufjes? Wat dacht je van vier 360°-camera’s rondom de wagen, die continu de omgeving kan scannen naar details. Zo kan de S500 goed inschatten wanneer er een put in de weg ligt voor jou, een verkeersdrempel, of verandering van wegdek. Het resultaat is beperkt voelbaar, maar het systeem werkt wel. Diezelfde camera’s geven je een topdown zicht wanneer je moet manoeuvreren om te parkeren, naar analogie aan wat bijvoorbeeld ook Nissan in de Leaf als optie aanbiedt. Zo kan je perfect in de kleinste gaatjes parkeren, zonder dat je ook maar in je spiegels moet kijken. Het vraagt wat training in het begin, maar het werkt wel. Bovendien zijn het 360°-camera’s met een prima opnameresolutie, want het beeld is heel duidelijk op het dashboard.
Omdat de lijst met functies maar blijft komen, noemen we nog een aantal grappige extra’s die we verrassend snel gewend waren. Zo is er de optie om de zetels op te pompen in diverse segmenten tot hij helemaal goed zit. Hij pompt zelfs de zijkant extra op wanneer je een bocht neemt voor een betere houding. In het handschoenkastje kan je een parfum naar keuze plaatsen. Het hervulbare glaasje kan je zelf opnieuw vullen met wat je maar wil. Deze S-Klasse zal trouwens het aantal kontrijders op de baan verminderen, omdat de camera’s en radarsystemen alles zien wanneer je te dicht nadert. Hierdoor krijg je een tegendruk bij het gaspedaal, zodat je automatisch weet dat je snelheid moet minderen. Koppig volhouden kan dan natuurlijk ook gewoon, maar dan heeft de S500 je alvast gewaarschuwd.
Voorverwarmen
Alles moet tegenwoordig een app hebben, en dat mag je ook verwachten bij deze S-Klasse met zijn karrenvracht aan opties. De app konden we helaas niet testen. Met de applicatie kan je volgens Mercedes via e-mail of Twitter een berichtje ontvangen wanneer je wagen volledig opgeladen is, en laadstations in de buurt opvragen om snel elektrisch bij te tanken.
Daarnaast kan je ook de S500 Plug in Hybrid op afstand al voorverwarmen met de app. Kies de gewenste temperatuur en de tijd wanneer je die wil, en 55 minuten voor de gekozen vertrektijd begint de airconditioning/verwarming al stilletjes te werken. De zetelverwarming, verluchting en ruitverwarming wordt acht minuten voor vertrek ingeschakeld, zodat je in alle comfort kan vertrekken.
Opvallende keuze
Mercedes heeft een interessante keuze gemaakt door zijn allereerste plug-in hybride model de S-Klasse te kiezen. Dat betekent dat ze er helemaal klaar voor zijn, en bovendien is deze wagen razend interessant geworden voor bedrijfsleiders en belangrijke werknemers door het gunstige fiscale regime. Op vlak van voordeel alle aard scoort hij bijvoorbeeld beter dan een full option Audi A5 2.0 diesel, en dat wil al wel iets zeggen. Velen die hun oude S-Klasse vaarwel hebben gezegd door het ongunstige fiscale klimaat, mogen opnieuw hun armen open slaan. Ook anderen die een luxewagen zoeken bomvol opties, aan een fiscaal gunstig tarief, is de Mercedes S500 Plug in Hybrid een schot in de roos. Dan is het pittige prijskaartje vanaf 117.000 euro eventjes slikken, maar je krijgt er ontzettend veel auto voor terug. Wij starten alvast met dromen…
Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!
Volgens Mercedes is deze versie van de S500 het allerbeste is wat het Duitse merk op dit moment in petto heeft. Ideaal om ons in te wijden in de wondere wereld van luxe en techniek, met een vleugje plug-in hybridetechniek.
Eerste plug-in
Voor alle duidelijkheid: Mercedes heeft al diverse hybrides op de markt ons de noemer Bluetec, maar deze S500 is de allereerste plug-in hybride. De stekker gaat achterin de wagen, net onder het rechterremlicht. Snelladen is geen optie, maar dat heeft ook weinig nut bij een plug-in wagen. Gelukkig maakt Mercedes gebruik van de Europese standaard op vlak van stekkers, dus zelfs onderweg kan je gemakkelijk elektrisch bijtanken.
De elektromotor is goed voor 85kW, of ruwweg 115 pk. Een beetje mager voor een kolos als deze, maar gelukkig is er ook nog steeds een flinke drie liter grote V6 motor aanwezig met dubbele turbochargers, goed voor 333pk en 480Nm. Wanneer je zuinig rijdt schakelt de S500 Plug in Hybrid naadloos tussen de twee energiebronnen, maar wanneer brute kracht nodig is, kan het ook beide combineren. Resultaat: 442 pk en 650 Nm koppel, ofwel genoeg om een sprint van 0 naar 100 km/u te trekken in 5,2 seconden. Indrukwekkende cijfers voor een kolos als deze S500, en ineens ook het absolute visitekaartje dat Mercedes kan afgeven.
Naadloos
Zoals het met plug-ins gaat, kan je ook in de S500 puur elektrisch rijden zonder motorhulp. Probeer je dat, dan zou je ongeveer 33 kilometer moeten kunnen halen. Een paar praktijktesten laten snel blijken dat 25 kilometer realistischer is, maar laat ons eerlijk zijn: haast niemand gaat puur elektrisch willen rijden met de S500. Waarom niet? Omdat hij op zijn best is wanneer hij naadloos kan overschakelen van benzinemotor naar elektriciteit, en andersom, om een heel laag verbruik te genereren. Resultaat: de eerste 100 kilometer wanneer de batterij volledig geladen is, haal je zonder problemen een gemiddeld verbruik van 3,3 liter. Dat zijn absurd lage cijfers voor een luxeauto als de S-klasse.
Waar de S500 in excelleert, is het visualiseren van de plug-in techniek door middel van twee balkjes. Bij de digitale toerenteller. Rechts zie je een groene balk die toont hoeveel energie er naar de batterij wordt gestuurd wanneer je de gas loslaat of remt. Hoe meer energie, hoe meer de groene balk zich vult. Links zie je een grijze balk met het opschrift E-Drive. Zolang die balk niet vol is, blijf je volledig elektrisch rijden. Van zodra je het einde van de balk bereikt, schiet de benzinemotor in actie. Die hoor je trouwens nooit expliciet aanspringen bij normaal rijden. Het lijkt haast hekserij hoe Mercedes het heeft klaar gespeeld om zo’n vlotte rijervaring te combineren met fluisterstille overschakelingen.
E-Mode
Om de hele auto te bedienen, is de mode-knop het belangrijkste. Standaard staat die in HYBRID, waar de S500 automatisch gaat kiezen welke functie het beste is voor de bestuurder. Daarnaast kan je ook E-MODE kiezen om volledig elektrisch te rijden. Leuk om te proberen, maar in de praktijk ga je die zoals gezegd amper gebruiken. E-SAVE zorgt ervoor dat de wagen als een klassieke hybride rijdt, met maar beperkte elektronische hulp omdat hij de actuele laadstand gebruikt van de batterij bij inschakeling. CHARGE is de minst milieuvriendelijke optie. Hierbij blijft de benzinemotor continu ingeschakeld om de batterij te laden. Interessant voor wanneer je een stad binnen rijdt, maar in de praktijk ga je deze optie ook nooit kiezen.
Dan zijn de verschillende bedrijfsmodi wel belangrijker. Sport spreekt voor zich: je kan beroep doen op zowel de benzine- als elektromotor, voor ultieme prestaties. Economy en Economy + zijn twee varianten die schijnbaar veel op elkaar lijken, maar in Economy + houdt de S-Klasse ook nog eens rekening met het verkeer rondom jou om beter te anticiperen en meer energie te bewaren. Bij beide modi heeft Mercedes sowieso een extra functie ingebakken in de vorm van COMAND Online. Hier haalt de boordcomputer terreingegevens op van je route, en verzorgt helemaal automatisch de beste recuperatie- en energie-instellingen om zo zuinig mogelijk te rijden zonder comfortverlies. Het spreekt voor zich dat zo’n functie in de praktijk relatief moeilijk te testen is op resultaat, maar zijn lage verbruik de eerste 100 kilometer doet ons vermoeden dat de techniek in orde is.
Zware jongen
De S500 Plug-in Hybrid is niet licht, 2.140 kg, en toch voel je dat niet in zijn wegligging. De acceleratie is instant, zeker als je de sportmodus inschakelt. Dan staat de benzinemotor altijd paraat, klaar om aan te vallen. De elektromotor kan enkel helpen als hij voldoende is opgeladen, en het verschil in prestaties tussen beide is groot. De gewone benzinemotor is natuurlijk geen watje, maar de combinatie met de elektromotor zorgt ervoor dat de S-Klasse dat extra beetje pit krijgt om echt sportief en vlot te rijden.
Het remmen vraagt wel wat gewenning en voelt wat ‘sponsig’ aan omdat er energierecuperatie gebeurt tijdens het remmen en de wagen bijzonder zwaar is. Na een paar weken zal je dat wel onder de knie hebben, maar het blijft wel wennen in het begin. Deze S-klasse is niet van de grond af gebouwd als elektrische wagen, waardoor Mercedes geen andere plaats had voor de batterijen dan achteraan in het koffer. Resultaat: je kofferruimte daalt flink tot 395 liter. Zeker voor zo’n grote wagen als dit een teleurstelling. Vergeet alvast de skivakantie met de familie, tenzij je zo’n dakkoffer topbox neemt.
Dubbel breedbeeld
De S500 zit bomvol innovatie op vlak van rijden, maar ook binnenin is het smullen aan opties en extra’s. Wat het eerst in het oog springt, zijn twee heel lange breedbeeldschermen voorin het dashboard. Links krijg je een uitgebreide dubbelen teller en wat informatie in het midden, rechts is er plaats voor alle andere extra’s en instellingen. Mercedes maakt geen gebruik van aanraakschermen, alles moet je bedienen via de draaiknop centraal. Het aantal knoppen is heel beperkt en alles is minimalistisch aanwezig. Het spreekt voor zich dat het niet de ruimte ademt zoals de BMW i3, maar voor een luxe sedan als de S500 siert zijn eenvoud ondanks de waslijst aan opties.
Waar moeten we trouwens beginnen op vlak van luxe technologische extra’s? De lijst is lang, maar we selecteren enkele hoogtepunten. De eerste die de rit naar kantoor aangenamer maakte, is de massagestand. Verschillende programma’s zijn beschikbaar, op zich niet nieuw, maar de Hot Stone-variant was wel beslist de moeite waard. Heerlijk zen van het werk naar huis rijden, helaas enkel voor de lucky few die deze wagen kunnen aanschaffen.
Extra animaties
De navigatie op de S-Klasse is zoals het hoort in dit luxesegment: duidelijk, grafisch mooi weergegeven, en een perfect overzicht dankzij het extra brede scherm. Ook doorheen de verschillende functies bladeren is eenvoudig. Je kan je nooit vergissen wat elke functie doet, omdat haast iedere optie wel een animatie heeft die duidelijk maakt de functie doet. De navigatie doorheen de menu’s gaat bliksemsnel, enkel een tiental opties zit echt ver weg verstopt om te bewieroken met extra animaties.
Een daarvan is de wifi hotspot functie. Ideaal om de wagen als rijdend kantoor te gebruiken, zeker wanneer je nog eens een chauffeur hebt die je naar je werk rijdt. Je rijdt tenslotte toch met een S-Klasse rond? Andere gadgets zijn verwarmde en geventileerde zetels voor- en achteraan, een feest aan ledverlichtingsopties met diverse kleuren om helemaal naar eigen smaak de inrichting ’s nachts te bepalen en een episch 19-luidspreker Burmester muzieksysteem dat het beste is dat we ooit in een wagen hebben gehoord.
Google Maps en parfum
Nog gekke technologische snufjes? Wat dacht je van vier 360°-camera’s rondom de wagen, die continu de omgeving kan scannen naar details. Zo kan de S500 goed inschatten wanneer er een put in de weg ligt voor jou, een verkeersdrempel, of verandering van wegdek. Het resultaat is beperkt voelbaar, maar het systeem werkt wel. Diezelfde camera’s geven je een topdown zicht wanneer je moet manoeuvreren om te parkeren, naar analogie aan wat bijvoorbeeld ook Nissan in de Leaf als optie aanbiedt. Zo kan je perfect in de kleinste gaatjes parkeren, zonder dat je ook maar in je spiegels moet kijken. Het vraagt wat training in het begin, maar het werkt wel. Bovendien zijn het 360°-camera’s met een prima opnameresolutie, want het beeld is heel duidelijk op het dashboard.
Omdat de lijst met functies maar blijft komen, noemen we nog een aantal grappige extra’s die we verrassend snel gewend waren. Zo is er de optie om de zetels op te pompen in diverse segmenten tot hij helemaal goed zit. Hij pompt zelfs de zijkant extra op wanneer je een bocht neemt voor een betere houding. In het handschoenkastje kan je een parfum naar keuze plaatsen. Het hervulbare glaasje kan je zelf opnieuw vullen met wat je maar wil. Deze S-Klasse zal trouwens het aantal kontrijders op de baan verminderen, omdat de camera’s en radarsystemen alles zien wanneer je te dicht nadert. Hierdoor krijg je een tegendruk bij het gaspedaal, zodat je automatisch weet dat je snelheid moet minderen. Koppig volhouden kan dan natuurlijk ook gewoon, maar dan heeft de S500 je alvast gewaarschuwd.
Voorverwarmen
Alles moet tegenwoordig een app hebben, en dat mag je ook verwachten bij deze S-Klasse met zijn karrenvracht aan opties. De app konden we helaas niet testen. Met de applicatie kan je volgens Mercedes via e-mail of Twitter een berichtje ontvangen wanneer je wagen volledig opgeladen is, en laadstations in de buurt opvragen om snel elektrisch bij te tanken.
Daarnaast kan je ook de S500 Plug in Hybrid op afstand al voorverwarmen met de app. Kies de gewenste temperatuur en de tijd wanneer je die wil, en 55 minuten voor de gekozen vertrektijd begint de airconditioning/verwarming al stilletjes te werken. De zetelverwarming, verluchting en ruitverwarming wordt acht minuten voor vertrek ingeschakeld, zodat je in alle comfort kan vertrekken.
Opvallende keuze
Mercedes heeft een interessante keuze gemaakt door zijn allereerste plug-in hybride model de S-Klasse te kiezen. Dat betekent dat ze er helemaal klaar voor zijn, en bovendien is deze wagen razend interessant geworden voor bedrijfsleiders en belangrijke werknemers door het gunstige fiscale regime. Op vlak van voordeel alle aard scoort hij bijvoorbeeld beter dan een full option Audi A5 2.0 diesel, en dat wil al wel iets zeggen. Velen die hun oude S-Klasse vaarwel hebben gezegd door het ongunstige fiscale klimaat, mogen opnieuw hun armen open slaan. Ook anderen die een luxewagen zoeken bomvol opties, aan een fiscaal gunstig tarief, is de Mercedes S500 Plug in Hybrid een schot in de roos. Dan is het pittige prijskaartje vanaf 117.000 euro eventjes slikken, maar je krijgt er ontzettend veel auto voor terug. Wij starten alvast met dromen…
Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!