iPhone of iPad start niet meer op na iOS 9? Zo los je het op
Apple heeft afgelopen woensdag iOS 9 op de wereld losgelaten. Heel wat gebruikers waren er als de kippen bij om hun iPhone, iPad of iPod Touch naar het nieuwe besturingssysteem te updaten.
Zoals dat gaat met een nieuwe versie van een besturingssysteem, ging die update echter niet voor iedereen van een leien dakje. Verschillende gebruikers trokken naar de sociale media met het bericht dat hun apparaat het niet meer deed na de iOS 9-update. Vooral oudere toestellen – zoals de iPhone 4s – lijken tegen problemen aan te stoten.
Een toestel dat niet meer opstart, of blijft vastzitten op een zwart scherm of het scherm “Schuif om bij te werken”, zijn de meest gehoorde klachten. Apple is op de hoogte van de bug, en zegt dat het zal worden aangepakt in een aankomende update. Gelukkig kan je ook zelf de nodige stappen ondernemen om het probleem op te lossen.[related_article id=”171858″]
- Sluit je iPhone, iPad of iPod Touch via usb aan op je computer en open iTunes.
- Selecteer je apparaat in iTunes. Verschijnt je toestel niet in de lijst, forceer dan een herstart door de aan/uit-knop en thuisknop gelijktijdig 10 seconden ingedrukt te houden.
- Als je onze tips in het artikel “iOS 9 beschikbaar: dit moet je weten voor je updatet” hebt gevolgd, dan heb je normaal gezien al een back-up van je apparaat in iTunes staan. Is dat niet het geval, dan maak je nu een back-up.
- Herstel je apparaat vanaf de back-up. Ga daarvoor in iTunes naar ‘Archief’ > ‘Apparaten’ > ‘Zet terug vanaf reservekopie’.
Heeft bovenstaande procedure het probleem toch niet opgelost, dan kan je nog proberen om je toestel opnieuw naar de fabrieksinstellingen te herstellen.
- Sluit je iPhone, iPad of iPod Touch via usb aan op je computer en open iTunes.
- Selecteer je apparaat in iTunes. Verschijnt je toestel niet in de lijst, forceer dan een herstart.
- Klik in het paneel ‘Overzicht’ op de knop ‘Herstel’ en klik vervolgens in de pop-up die verschijnt opnieuw op ‘Herstel’ om te bevestigen.
Nadat het apparaat is hersteld naar de fabrieksinstellingen, moet je het opnieuw configureren. Je kan je toestel als nieuw configureren of de back-up die je eerder hebt gemaakt terugzetten.
Apple heeft afgelopen woensdag iOS 9 op de wereld losgelaten. Heel wat gebruikers waren er als de kippen bij om hun iPhone, iPad of iPod Touch naar het nieuwe besturingssysteem te updaten.
Zoals dat gaat met een nieuwe versie van een besturingssysteem, ging die update echter niet voor iedereen van een leien dakje. Verschillende gebruikers trokken naar de sociale media met het bericht dat hun apparaat het niet meer deed na de iOS 9-update. Vooral oudere toestellen – zoals de iPhone 4s – lijken tegen problemen aan te stoten.
Een toestel dat niet meer opstart, of blijft vastzitten op een zwart scherm of het scherm “Schuif om bij te werken”, zijn de meest gehoorde klachten. Apple is op de hoogte van de bug, en zegt dat het zal worden aangepakt in een aankomende update. Gelukkig kan je ook zelf de nodige stappen ondernemen om het probleem op te lossen.[related_article id=”171858″]
- Sluit je iPhone, iPad of iPod Touch via usb aan op je computer en open iTunes.
- Selecteer je apparaat in iTunes. Verschijnt je toestel niet in de lijst, forceer dan een herstart door de aan/uit-knop en thuisknop gelijktijdig 10 seconden ingedrukt te houden.
- Als je onze tips in het artikel “iOS 9 beschikbaar: dit moet je weten voor je updatet” hebt gevolgd, dan heb je normaal gezien al een back-up van je apparaat in iTunes staan. Is dat niet het geval, dan maak je nu een back-up.
- Herstel je apparaat vanaf de back-up. Ga daarvoor in iTunes naar ‘Archief’ > ‘Apparaten’ > ‘Zet terug vanaf reservekopie’.
Heeft bovenstaande procedure het probleem toch niet opgelost, dan kan je nog proberen om je toestel opnieuw naar de fabrieksinstellingen te herstellen.
- Sluit je iPhone, iPad of iPod Touch via usb aan op je computer en open iTunes.
- Selecteer je apparaat in iTunes. Verschijnt je toestel niet in de lijst, forceer dan een herstart.
- Klik in het paneel ‘Overzicht’ op de knop ‘Herstel’ en klik vervolgens in de pop-up die verschijnt opnieuw op ‘Herstel’ om te bevestigen.
Nadat het apparaat is hersteld naar de fabrieksinstellingen, moet je het opnieuw configureren. Je kan je toestel als nieuw configureren of de back-up die je eerder hebt gemaakt terugzetten.