Test

Dit is een popup

Apple: van vernieuwer naar meeloper

[Opinie] Nu het stof is gaan liggen na Apples event vorige week valt het op hoe weinig nieuws de fabrikant aankondigde. Stierf de zin voor innovatie dan toch met Steve Jobs?

Tim Cook is geen Steve Jobs. Dat is goed nieuws, anders had de man niet met gladgestreken gezicht de Apple Pencil kunnen aankondigen. Jobs, die zich met de woorden “Als je een stylus nodig hebt, dan heb je al gefaald” als notoir tegenstander van de digitale pen profileerde, zou zich ongetwijfeld niet in z’n nopjes voelen met Apples dure potlood.

Potlood

De stylus die officieel Pencil heet, maar desalniettemin gewoon een stylus is, koop je als accessoire voor de nieuwe iPad Pro, een professionele tablet met een 12,9 inch scherm. Die tablet kan je (eveneens voor een meerprijs) voorzien van een toetsenbord dat in een cover zit verwerkt. Apple lanceert met andere woorden een Microsoft Surface, zo’n drie jaar na datum.

potlood

Op het event moesten we verder warm lopen voor een nieuwe versie van Apple TV. De dienst krijgt een update in de vorm van een afstandsbediening en bijhorende stembediening via Siri. Ook een zoekfunctie die overweg kan met verschillende streamingdiensten zoals Netflix maakt haar intrede. Leuk, en een terechte update voor Apple TV, maar wederom niet meer dan een bijbeen-actie. Amazon’s Fire TV heeft al langer stembediening en met Android TV of zelfs de Nvidia Shield zoek je al geruime tijd door verschillende diensten.

Evolutie zonder revolutie

Verder pakte Apple naar jaarlijkse traditie uit met een nieuwe iPhone, al is de iPhone 6S niet bepaald vernieuwend te noemen. 3D Touch is, toegegeven, een mooie nieuwigheid. Apple introduceerde de nieuwe aanraakinterface onder de naam Force Touch op z’n laptops, maar de Amerikaanse techreus slaagde er niet in om Force Touch op tijd naar de smartphone te brengen. Huawei kondigde de premium-Mate S eerst aan en hoewel dat toestel pas na de iPhone 6S op de markt komt, kapen de Chinezen wel de naam Force Touch voor mobiel weg. Desalniettemin moet gezegd worden dat 3D Touch een interessante nieuwigheid is in smartphoneland. Ik ben benieuwd in welke mate de technologie mainstream zal worden. Voor de volledigheid: Synaptics (dat onder andere de touchpads voor HP-laptops fabriceert) was eigenlijk eerst met Forcepad, voor de introductie van Force Touch.

6s

3D-Touch is evolutionair, niet revolutionair, en het is bovendien de enige echte nieuwigheid die Apple enkele dagen geleden introduceerde. Dat is, voor alle duidelijkheid, geen probleem. De markt is stilaan verzadigd en telefoons en tablets zijn dezer dagen gewoon steengoed. Alle fabrikanten hollen achter elkaar aan maar het is desalniettemin teleurstellend om de ooit revolutionaire fabrikant te zien uitpakken met ‘nieuwe’ toestellen die de concurrentie al jaren heeft.

Trendsetter

Apple heeft de smartphone niet uitgevonden, maar het merk introduceerde wel de eerste goede smartphone. Apple heeft de tablet niet uitgevonden, maar het merk introduceerde wel de eerste goede tablet.  Apple heeft ook de laptop niet uitgevonden, maar de stijlvolle laptopcomputer komt wel uit de stal van de fabrikant. Ooit was het merk rotsvast overtuigd van zijn gelijk: telefoons moesten niet groter zijn dan 4 inch, tablets hadden geen pennetjes nodig en zelfs wearables stonden niet hoog op Apples prioriteitenlijst.

De dood van Apple-innovatie

Toen stierf Steve Jobs en bracht Microsoft de eerste Surface uit. Apple hield het bij enkele kleine updates voor z’n iPad. Vervolgens injecteerden onder andere Samsung, Sony en HTC stijl en kwaliteit in hun telefoons, en kreeg Android een flinke make-over. Apple bleef bij z’n iPhone die in essentie nauwelijks veranderde tegenover de eerste incarnatie in 2007.

surfacetensioncomic

Trage volger

Spoelen we een beetje door, dan zien we hoe Microsoft spijt kreeg van z’n Surface RT: de tablet/toetsenbord-combo met mobiel besturingssysteem sloeg niet aan. Samsung probeerde vorig jaar de Note Pro aan de man te brengen: een 12,2 inch-tablet met pennetje en optioneel toetsenbord en verregaande multitasking-capaciteiten. Resultaat: geen succes. En nu, nadat alle concurrenten hun duit al in het zakje deden, pretendeert Apple te vernieuwen met exact hetzelfde product als dat van de concurrentie, maar dan met iOS als software.

Ik ben blij met de 12,9 inch-tablet, omdat Apple goede tablets maakt en een exemplaar in dat formaat ontbrak, maar ik ben niet blij omdat het merk zogezegd vernieuwt. Apple komt eindelijk op de proppen met een grote tablet, terwijl de ganse redactie al daar drie jaar naar uitkijkt.

Nutteloos

De wilde claims van professionele toepassingen lijken bovendien dwaas. Geen enkele zichzelf respecterende designer zal van de iPad Pro z’n werkpaard maken omdat autocad er een goede app op uitbrengt. Wie productief wil zijn, wil het beste toestel voor de job. Een toestel dat bijna evenveel kan is niet goed genoeg. De concurrentie beseft dat stilaan, Apple moet het nog ontdekken.

Ook de Smartwacht van Apple verdient vermelding. Samsung en LG zaten al aan editie 3 van hun nieuw uurwerk terwijl Apple opnieuw pretendeerde het slimme uurwerk te hebben uitgevonden. De dingen verkopen vervolgens stuk voor stuk als zoete broodjes, deels omdat het Apple-publiek niet altijd even kritisch is, deels omdat het ecosysteem, net zoals de andere ecosystemen, een grote schare fans kent. Zo zal het ongetwijfeld ook met de iPad Pro mét pencil gaan.

Apple blijft achter

Voor wie de technologiemarkt volgt, stelt Apple echter teleur. Dat ik Apples producten vaak overrated en al zeker overprijsd vindt, weet de trouwe ZDNet-lezer intussen, maar het is onbetwistbaar dat Jobs en de zijnen geruime tijd de toon zetten. Die dagen lijken na het recentste Apple-event voorgoed voorbij.

De kritische lezer kan terecht opmerken dat de tijd van grote innovaties sowieso voorbij is. Tablet, laptop en smartphone, de drie kernproducten van Apple, zijn ‘klaar’. Geen grote vernieuwingen zijn mogelijk of zelfs wenselijk. Dat klopt, maar dat impliceert niet dat innovatie dood is. 2016 wordt het jaar van de Virtual Reality. De HTC Vive blies ons al van onze collectieve sokken, Sony maakt indruk met Morpheus, Samsung werkt al een jaar samen met Oculus en Google brengt VR naar de massa (en zelfs het klaslokaal) met Cardboard. Tegen dit tempo introduceert Apple in 2020 een unieke revolutionaire bril, waarmee je in een 3D-wereld kan rondkijken.

Tim Cook is geen Steve Jobs. Dat is goed nieuws, anders had de man niet met gladgestreken gezicht de Apple Pencil kunnen aankondigen. Jobs, die zich met de woorden “Als je een stylus nodig hebt, dan heb je al gefaald” als notoir tegenstander van de digitale pen profileerde, zou zich ongetwijfeld niet in z’n nopjes voelen met Apples dure potlood.

Potlood

De stylus die officieel Pencil heet, maar desalniettemin gewoon een stylus is, koop je als accessoire voor de nieuwe iPad Pro, een professionele tablet met een 12,9 inch scherm. Die tablet kan je (eveneens voor een meerprijs) voorzien van een toetsenbord dat in een cover zit verwerkt. Apple lanceert met andere woorden een Microsoft Surface, zo’n drie jaar na datum.

potlood

Op het event moesten we verder warm lopen voor een nieuwe versie van Apple TV. De dienst krijgt een update in de vorm van een afstandsbediening en bijhorende stembediening via Siri. Ook een zoekfunctie die overweg kan met verschillende streamingdiensten zoals Netflix maakt haar intrede. Leuk, en een terechte update voor Apple TV, maar wederom niet meer dan een bijbeen-actie. Amazon’s Fire TV heeft al langer stembediening en met Android TV of zelfs de Nvidia Shield zoek je al geruime tijd door verschillende diensten.

Evolutie zonder revolutie

Verder pakte Apple naar jaarlijkse traditie uit met een nieuwe iPhone, al is de iPhone 6S niet bepaald vernieuwend te noemen. 3D Touch is, toegegeven, een mooie nieuwigheid. Apple introduceerde de nieuwe aanraakinterface onder de naam Force Touch op z’n laptops, maar de Amerikaanse techreus slaagde er niet in om Force Touch op tijd naar de smartphone te brengen. Huawei kondigde de premium-Mate S eerst aan en hoewel dat toestel pas na de iPhone 6S op de markt komt, kapen de Chinezen wel de naam Force Touch voor mobiel weg. Desalniettemin moet gezegd worden dat 3D Touch een interessante nieuwigheid is in smartphoneland. Ik ben benieuwd in welke mate de technologie mainstream zal worden. Voor de volledigheid: Synaptics (dat onder andere de touchpads voor HP-laptops fabriceert) was eigenlijk eerst met Forcepad, voor de introductie van Force Touch.

6s

3D-Touch is evolutionair, niet revolutionair, en het is bovendien de enige echte nieuwigheid die Apple enkele dagen geleden introduceerde. Dat is, voor alle duidelijkheid, geen probleem. De markt is stilaan verzadigd en telefoons en tablets zijn dezer dagen gewoon steengoed. Alle fabrikanten hollen achter elkaar aan maar het is desalniettemin teleurstellend om de ooit revolutionaire fabrikant te zien uitpakken met ‘nieuwe’ toestellen die de concurrentie al jaren heeft.

Trendsetter

Apple heeft de smartphone niet uitgevonden, maar het merk introduceerde wel de eerste goede smartphone. Apple heeft de tablet niet uitgevonden, maar het merk introduceerde wel de eerste goede tablet.  Apple heeft ook de laptop niet uitgevonden, maar de stijlvolle laptopcomputer komt wel uit de stal van de fabrikant. Ooit was het merk rotsvast overtuigd van zijn gelijk: telefoons moesten niet groter zijn dan 4 inch, tablets hadden geen pennetjes nodig en zelfs wearables stonden niet hoog op Apples prioriteitenlijst.

De dood van Apple-innovatie

Toen stierf Steve Jobs en bracht Microsoft de eerste Surface uit. Apple hield het bij enkele kleine updates voor z’n iPad. Vervolgens injecteerden onder andere Samsung, Sony en HTC stijl en kwaliteit in hun telefoons, en kreeg Android een flinke make-over. Apple bleef bij z’n iPhone die in essentie nauwelijks veranderde tegenover de eerste incarnatie in 2007.

surfacetensioncomic

Trage volger

Spoelen we een beetje door, dan zien we hoe Microsoft spijt kreeg van z’n Surface RT: de tablet/toetsenbord-combo met mobiel besturingssysteem sloeg niet aan. Samsung probeerde vorig jaar de Note Pro aan de man te brengen: een 12,2 inch-tablet met pennetje en optioneel toetsenbord en verregaande multitasking-capaciteiten. Resultaat: geen succes. En nu, nadat alle concurrenten hun duit al in het zakje deden, pretendeert Apple te vernieuwen met exact hetzelfde product als dat van de concurrentie, maar dan met iOS als software.

Ik ben blij met de 12,9 inch-tablet, omdat Apple goede tablets maakt en een exemplaar in dat formaat ontbrak, maar ik ben niet blij omdat het merk zogezegd vernieuwt. Apple komt eindelijk op de proppen met een grote tablet, terwijl de ganse redactie al daar drie jaar naar uitkijkt.

Nutteloos

De wilde claims van professionele toepassingen lijken bovendien dwaas. Geen enkele zichzelf respecterende designer zal van de iPad Pro z’n werkpaard maken omdat autocad er een goede app op uitbrengt. Wie productief wil zijn, wil het beste toestel voor de job. Een toestel dat bijna evenveel kan is niet goed genoeg. De concurrentie beseft dat stilaan, Apple moet het nog ontdekken.

Ook de Smartwacht van Apple verdient vermelding. Samsung en LG zaten al aan editie 3 van hun nieuw uurwerk terwijl Apple opnieuw pretendeerde het slimme uurwerk te hebben uitgevonden. De dingen verkopen vervolgens stuk voor stuk als zoete broodjes, deels omdat het Apple-publiek niet altijd even kritisch is, deels omdat het ecosysteem, net zoals de andere ecosystemen, een grote schare fans kent. Zo zal het ongetwijfeld ook met de iPad Pro mét pencil gaan.

Apple blijft achter

Voor wie de technologiemarkt volgt, stelt Apple echter teleur. Dat ik Apples producten vaak overrated en al zeker overprijsd vindt, weet de trouwe ZDNet-lezer intussen, maar het is onbetwistbaar dat Jobs en de zijnen geruime tijd de toon zetten. Die dagen lijken na het recentste Apple-event voorgoed voorbij.

De kritische lezer kan terecht opmerken dat de tijd van grote innovaties sowieso voorbij is. Tablet, laptop en smartphone, de drie kernproducten van Apple, zijn ‘klaar’. Geen grote vernieuwingen zijn mogelijk of zelfs wenselijk. Dat klopt, maar dat impliceert niet dat innovatie dood is. 2016 wordt het jaar van de Virtual Reality. De HTC Vive blies ons al van onze collectieve sokken, Sony maakt indruk met Morpheus, Samsung werkt al een jaar samen met Oculus en Google brengt VR naar de massa (en zelfs het klaslokaal) met Cardboard. Tegen dit tempo introduceert Apple in 2020 een unieke revolutionaire bril, waarmee je in een 3D-wereld kan rondkijken.

appleipad proiphone 6siphone 6s plusmobiel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!