25 schrijftips voor een hogere plaats in Google (4)
SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.
Onze eerdere tips lees je in deel 1, deel 2 en deel 3. Deel 4 volgt hieronder.
16. Gebruik volop synoniemen en gerelateerde zoektermen
In SEO-schrijftip 7 noemde ik al even Semantic Search. Met deze nieuwe techniek kan Google steeds beter inschatten of een pagina relevant is bij een bepaalde zoekopdracht. Dit doet de zoekmachine onder andere door te kijken naar bepaalde woordpatronen.
In een tekst over ‘vakantie’ is het logisch dat de woorden ‘camping’ en ‘tent’ voorkomen. Is dat niet het geval, dan is de tekst waarschijnlijk minder relevant.
Je kunt met Semantic Search rekening houden bij het schrijven van SEO-teksten. Verwerk niet alleen je belangrijkste zoekwoord in de tekst, maar ook volop synoniemen en gerelateerde zoektermen. Schrijf de tekst ook echt met de bezoeker in het achterhoofd en beantwoord hun vragen. Dit maakt de pagina des te relevanter voor Google en zijn gebruikers.
17. Plaats interne links
Een oude SEO-techniek, maar daarom niet minder krachtig is die van de interne links. Van Google mag je op jezelf stemmen en dat doe je door interne linkjes te plaatsen naar je populairste pagina’s. Verwerk daarin – als het even kan – de zoektermen waarop je wilt scoren.
Een voorbeeld. Wil je scoren op de term bloggen, link dan naar de pagina die je voor deze term hebt geoptimaliseerd en zorg dat het woord bloggen in de gelinkte tekst staat. Zo zorg je voor maximale duidelijkheid.
18. Verwijs naar betrouwbare sites
Google houdt van behulpzame websites. Links zijn de levensader van het internet, en er is niets mis mee om te verwijzen naar waardevolle bronnen elders. Sterker nog, doe je het niet, dan is het juist onnatuurlijk. Hoe vaak je linkt mag je zelf weten, maar ik plaats meestal 2 a 3 dofollow linkjes naar autoriteitssites als Wikipedia en de populairste sites in mijn branche.
19. Varieer ankerteksten
Een ankertekst (anchor text) is de tekst die een link bevat. Het liefste verwerk je hier je belangrijkste zoekwoorden in, maar doe je dit te vaak, dan wordt het weer onnatuurlijk.
Het beste is een mix tussen je bedrijfsnaam, de precieze zoekwoorden, de zoekwoorden met meerdere woorden ervoor of erna en Lees verder- en Lees meer-links. Varieer kortom.
20. Verwelkom call-to-actions
Wil je dat iemand een bepaalde actie uitvoert naar aanleiding van je SEO-tekst (en natuurlijk wil je dat)? Spoor iemand dan daartoe aan met een krachtige call-to-action en ga er niet vanuit dat lezers zelf initiatief nemen. Dat doen ze namelijk niet. Neem ze dus bij de hand en geef duidelijke opdrachten.
Morgen volgt een nieuwe lading tips. Wil je alles te weten komen over zoekmachineoptimalisatie, dan kan je deelnemen aan onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vind je op www.businessmeetsit.be.
SEO-schrijven is de kunst van het schrijven van teksten die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines. We hebben in totaal 25 SEO-schrijftips voor je klaar, waamee je hoger komt in Google én meer rendement uit je website haalt.
Onze eerdere tips lees je in deel 1, deel 2 en deel 3. Deel 4 volgt hieronder.
16. Gebruik volop synoniemen en gerelateerde zoektermen
In SEO-schrijftip 7 noemde ik al even Semantic Search. Met deze nieuwe techniek kan Google steeds beter inschatten of een pagina relevant is bij een bepaalde zoekopdracht. Dit doet de zoekmachine onder andere door te kijken naar bepaalde woordpatronen.
In een tekst over ‘vakantie’ is het logisch dat de woorden ‘camping’ en ‘tent’ voorkomen. Is dat niet het geval, dan is de tekst waarschijnlijk minder relevant.
Je kunt met Semantic Search rekening houden bij het schrijven van SEO-teksten. Verwerk niet alleen je belangrijkste zoekwoord in de tekst, maar ook volop synoniemen en gerelateerde zoektermen. Schrijf de tekst ook echt met de bezoeker in het achterhoofd en beantwoord hun vragen. Dit maakt de pagina des te relevanter voor Google en zijn gebruikers.
17. Plaats interne links
Een oude SEO-techniek, maar daarom niet minder krachtig is die van de interne links. Van Google mag je op jezelf stemmen en dat doe je door interne linkjes te plaatsen naar je populairste pagina’s. Verwerk daarin – als het even kan – de zoektermen waarop je wilt scoren.
Een voorbeeld. Wil je scoren op de term bloggen, link dan naar de pagina die je voor deze term hebt geoptimaliseerd en zorg dat het woord bloggen in de gelinkte tekst staat. Zo zorg je voor maximale duidelijkheid.
18. Verwijs naar betrouwbare sites
Google houdt van behulpzame websites. Links zijn de levensader van het internet, en er is niets mis mee om te verwijzen naar waardevolle bronnen elders. Sterker nog, doe je het niet, dan is het juist onnatuurlijk. Hoe vaak je linkt mag je zelf weten, maar ik plaats meestal 2 a 3 dofollow linkjes naar autoriteitssites als Wikipedia en de populairste sites in mijn branche.
19. Varieer ankerteksten
Een ankertekst (anchor text) is de tekst die een link bevat. Het liefste verwerk je hier je belangrijkste zoekwoorden in, maar doe je dit te vaak, dan wordt het weer onnatuurlijk.
Het beste is een mix tussen je bedrijfsnaam, de precieze zoekwoorden, de zoekwoorden met meerdere woorden ervoor of erna en Lees verder- en Lees meer-links. Varieer kortom.
20. Verwelkom call-to-actions
Wil je dat iemand een bepaalde actie uitvoert naar aanleiding van je SEO-tekst (en natuurlijk wil je dat)? Spoor iemand dan daartoe aan met een krachtige call-to-action en ga er niet vanuit dat lezers zelf initiatief nemen. Dat doen ze namelijk niet. Neem ze dus bij de hand en geef duidelijke opdrachten.
Morgen volgt een nieuwe lading tips. Wil je alles te weten komen over zoekmachineoptimalisatie, dan kan je deelnemen aan onze training SEO voor tekstschrijvers op 27 november 2015. Meer informatie vind je op www.businessmeetsit.be.