Test

Dit is een popup

Toyota Prius getest: Hybride 2.0

Voordelen
Comfort
Volledig elektrische rijmodus
HUD
Nadelen
Uitgesproken uiterlijk
Gedateerd interieur
Aanbevolen prijs: €36350
Waar te koop?
Totaalscore 7
Toyota heeft meer ervaring met hybride wagens dan wie dan ook, en dat laat zich zien in deze plug-in hybrid. Toch kan Toyota nog een tandje bijsteken, vooral wat design betreft.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DYN_02_2012 (Medium)

Toyota is met de Prius Plug-In Hybrid niet aan zijn proefstuk toe. De Japanse autofabrikant neemt sinds het einde van vorige eeuw het voortouw op vlak van hybride wagens, waarbij een elektromotor met een verbrandingsmotor wordt gecombineerd, en heeft de technologie nagenoeg geperfectioneerd. De merknaam Prius is ondertussen wereldwijd tot een soort cultstatus verheven. Met de Plug-In Hybrid gaat Toyota nog een stapje verder.

Grotere batterij

Een ‘klassieke’ Prius beschikt over een relatief kleine batterij, waardoor je hooguit een aantal kilometers volledig elektrisch kan rijden aan een maximale snelheid van 50 km/u. De Plug-In werd van een aanzienlijk grotere accu voorzien, die zijn actieradius bij volledig elektrisch rijden uitbreidt tot een theoretische 25 kilometer, tegen een snelheid van maximaal 85 km/u. In praktijk, rekening houdend met nevenverbruikers zoals de verwarming, kom je eerder uit op 16 tot 18 kilometer. Daarmee kan je al redelijk wat verplaatsingen doen, zonder dat de benzinemotor moet worden ingeschakeld. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_TEC_02_2012 (Medium)

Dat betekent echter ook dat je de batterij van een Plug-In volledig leeg kan rijden. De auto is daarom beschikt daarom over een stekker waarmee je hem aan het stopcontact kan hangen. Het bijhorende snoer wordt bewaard in een compartiment onder de ruime kofferbak. Een regulier stopcontact volstaat en je moet ongeveer anderhalf uur uitrekenen om de batterij van de Prius volledig op te laden. De auto is van een timer voorzien waarmee je desgewenst zelf kan instellen wanneer de batterij moet beginnen opladen. Je kan de wagen dan op elk moment aansluiten op het stopcontact, maar hij zal pas stroom beginnen aftappen wanneer jij dat wil. Zo kan je optimaal gebruik maken van voordeligere tarieven in de daluren.

Vier modi

De Prius Plug-In Hybrid kan in vier verschillende modi rijden. De EV-modus staat standaard geactiveerd wanneer je de auto start. In deze modus rijd je volledig elektrisch, wat zorgt voor een geruisloze rijervaring zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Deze modus is met name interessant in stedelijke gebieden, wanneer je korte afstanden van minder dan 20 kilometer moet afleggen. Rijd je in de stad, dan kan je eventueel zelfs overschakelen naar de EV City-modus. In dat geval wordt het motorvermogen verder beperkt, zodat je nog zuiniger gaat rijden. Ook in deze modus wordt de benzinemotor niet gebruikt. Eenmaal je de batterij leeg hebt gereden, schakelt de wagen automatisch over op hybride rijden.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_13_2012 (Medium)

Moet je een langere afstand overbruggen, dan kies je beter voor de HV-modus. Zeker wanneer je geruime tijd aan een hoge snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de autosnelweg, is dit de meest geschikte modus. De Prius gaat in dat geval hybride rijden door op een efficiënte manier de elektromotor en verbrandingsmotor te combineren. Dit is de modus waar ik zelf het vaakst in heb gereden tijdens mijn testperiode omdat ik voornamelijk afstanden over de autosnelweg afleg. Gemiddeld kon ik in deze modus mijn verbruik terugdringen tot zo’n 4,5 liter per 100 kilometer, zonder al te veel rekening te houden met nevenverbruikers zoals de verwarming of de airco. Dat is helemaal niet verkeerd als je weet dat je bij een gewone auto van dit kaliber al gauw tegen een verbruik van 6 tot 7 liter per 100 kilometer aanzit. Toyota belooft een theoretisch minimumverbruik van 2,1 liter per 100 kilometer.

Regeneratief remmen

Wanneer je hybride rijdt hoeft je de batterij veel minder vaak op te laden dan wanneer je volledig elektrisch rijdt. Net als een volwaardige elektrische auto ondersteunt de Plug-In Hybrid regeneratief remmen, wat inhoudt dat de overtollige energie bij het afremmen wordt omgezet in kinetische energie die de batterij opnieuw een klein beetje bijlaadt. Dat zorgt er in combinatie met het efficiënt inzetten van de benzinemotor voor dat je de batterij pas na een week of langer moet heropladen. Het is niet de allermilieuvriendelijkste manier van rijden met deze Prius, maar wel de meest praktische. De CO2-uitstoot bedraagt bij het gecombineerd rijden zo’n 49 g/km.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_02_2012 (Medium)

Ten slotte is er ook nog de ECO-modus. Die kan je brandstofverbruik nog verder verminderen doordat het koppel dat correspondeert met de mate waarin het gaspedaal wordt ingetrapt, geleidelijker wordt afgegeven dan onder normale omstandigheden. Bovendien wordt de werking van het airconditioningsysteem in deze modus geminimaliseerd. Ideaal voor tijdens de tussenseizoenen, maar in de winter of zomer kan je best wat verwarming of verkoeling gebruiken.

Rijervaring en comfort

Niet alleen is de Prius Plug-In Hybrid nagenoeg geruisloos op de baan, hij biedt ook ontzettend veel comfort. Het voelt haast alsof je over kussentjes rijdt. Ook voor de passagiers achteraan is de rijervaring aangenamer dan in veel andere wagens, waar lichte misselijkheid bij sommige mensen al snel de bovenhand neemt. De zetels bieden voldoende steun en kunnen naar believen worden versteld, en er is een zee aan beenruimte voor alle inzittenden (maximaal vijf). De Audi A3 E-tron, die we eveneens hebben getest, biedt nog net iets meer mogelijkheden om stoel en stuur naar eigen wens in te stellen, maar de Prius hoeft qua comfort zeker niet onder te doen.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_INT_02_2012 (Medium)

De zichtbaarheid kon naar mijn gevoel beter en dat is vooral te danken aan het ontwerp van de Prius. Het dashboard gaat zeer diep waardoor de voorruit een redelijk smal zichtveld biedt. Ik wil dit ook niet overdrijven, het is zeker niet zo erg als de Opel Ampera waarbij je net in een tank zit, maar het was voor mij toch even wennen. De beperkte zichtbaarheid door de achterruit stoorde mij meer. De ruit is in twee compartimenten verdeeld, met daartussen een scheiding die een groot deel van je zicht wegneemt. Dat is allesbehalve handig bij het achteruitrijden, maar werd gelukkig deels verholpen door de achteruitrijcamera die standaard in de wagen is ingebouwd.

Hoewel de Plug-In Hybrid er in de eerste plaats op is gericht om zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk te rijden, betekent dat niet dat je aan prestaties moet inboeten. De auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 10,7 seconden en haalt een maximumsnelheid van 180 km/u. De wagen bepaalt zelf de meest efficiënte manier om de 1,8 liter viercilinder benzinemotor met de 60 kW elektromotor te combineren. In principe schiet de benzinemotor pas in actie wanneer er snel wordt geaccelereerd of sneller dan 80 km/u wordt gereden. Echt wendbaar is de Prius niet. Zijn draaicirkel is redelijk groot, waardoor je best veel ruimte nodig hebt om bepaalde manoeuvres uit te voeren.

Uiterlijk

Het is subjectief natuurlijk, maar de Prius zal je over het algemeen niet vaak zien opduiken in lijstjes met de mooiste wagens. Zelf ben ik ook nooit een grote fan geweest van Toyota’s ontwerpkeuzes, maar ik moet toegeven dat ik me tijdens mijn testperiode nooit heb gestoord aan het uiterlijk van deze Plug-In Hybrid. Het prettige rijden weegt voor mij zwaarder door dan hoe de wagen er langs de buitenkant uitziet, en dan is er op de Prius weinig aan te merken.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_STAT_05_2012 (Medium)

Helaas zal ook het interieur van de auto niet snel een schoonheidsprijs winnen. De Prius wil een erg moderne en hoogtechnologische indruk geven, maar slaagt niet in zijn opzet. Het voelt allemaal wat gedateerd aan. Alle moderne technologie is aanwezig, maar zit verpakt in een oud jasje. Dat komt onder andere door de materiaalkeuze en inrichting van de middenconsole, merk je bij het openen en dichtslaan van de deuren, en zie je ook aan het audio- en navigatiesysteem. Het scherm is via aanraking te bedienen, wat op zich een plus is, maar de interface ziet er oubollig uit en de beeldkwaliteit laat te wensen over. In een hedendaagse wagen verwachten we toch iets beters, zeker bij een auto zoals de Prius Plug-In Hybrid, waar technologie en innovatie voorop staan.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_12_2012 (Medium)

Het dashboard geeft als enige element de futuristische indruk die we in de rest van het interieur missen. Via een knop op het stuur kan je wisselen tussen verschillende displays op het digitale dashboard, zodat je een massa aan informatie ter beschikking hebt. Naast je snelheid en momentaan verbruik, krijg je onder andere informatie over je verbruik van de afgelopen 30 minuten of zelfs per maand, en zie je met een metertje hoe ecologisch je aan het rijden bent. Een schema brengt in kaart hoe de elektromotor en benzinemotor met elkaar samenwerken, zodat je goed kan zien wanneer de benzinemotor wordt ingeschakeld, of wanneer er energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden. Het grootste deel van deze informatie kan je ook op de boordcomputer weergeven, zodat je nog meer informatie tegelijkertijd ter beschikking kan hebben.

HUD

Het meest hoogtechnologische snufje van het dashboard hebben we zelfs nog niet vermeld. Achter het stuur wordt een HUD, een heads-up display, geprojecteerd op de binnenkant van de voorruit. Dat heads-up display kan verschillende zaken weergeven waaronder je snelheid, de ecologiemeter of een combinatie van de twee. Maak je gebruik van het ingebouwde navigatiesysteem, dan kan ook je route op de ruit worden geprojecteerd. Helaas was de navigatie in onze testwagen niet geïnstalleerd, waardoor we dat niet konden uitproberen.

De HUD klinkt als een gimmick, en dat is het ook wel een klein beetje, maar de functie zorgt tevens ook voor een verhoogde veiligheid. Je kan je ogen immers gewoon op de weg houden en toch je snelheid of gps in de gaten houden. De projectie kan in hoogte en helderheid aangepast worden, zodat het nooit in de weg zit of te afleidend wordt. Heb je niets aan zo’n heads-up display, dan kan je het natuurlijk ook gewoon uitschakelen. Een handige functie die ik toch wel ben gaan missen nadat ik de Prius weer bij Toyota moest achterlaten.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_11_2012 (Medium)

Minder beperkingen

Het grote probleem van hybride en elektrische wagens is het hogere prijskaartje in vergelijking met reguliere auto’s. De Prius Plug-In Hybrid begint pas vanaf een goede 35.000 euro en die kost is voor veel mensen simpelweg te hoog om aan een wagen uit te geven. Heb je het geld er toch voor over om milieuvriendelijker en zuiniger te gaan rijden, en zo ook een beetje op de kosten van je brandstof te besparen, dan loont het de moeite om eens goed in de richting van Toyota’s Prius te kijken.

Is een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk voor jou een belangrijk argument in de keuze voor een wagen, dan is een volledig elektrisch exemplaar natuurlijk nog meer geschikt. Maar in de praktijk bieden die wagens vandaag nog te veel beperkingen voor wie regelmatig de baan op gaat. Wie lange afstanden moet afleggen, kijkt daarom beter in de richting van een hybride exemplaar. Dan komt er nog wel een verbrandingsmotor aan te pas, maar je kan al heel wat winst boeken op je CO2-uitstoot, zonder drastisch in je actieradius te snijden.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DYN_06_2012 (Medium)

Toyota heeft een jarenlange ervaring in hybride wagens en met de Plug-In krijg je daar het voordeel bovenop van volledig elektrisch te kunnen rijden. Dat maakt deze wagen nog zuiniger dan een gewone hybride en laat toe om zeer ecologisch te rijden. De Prius Plug-In Hybrid heeft een uitgesproken uiterlijk en zal daardoor niet bij iedereen in de smaak vallen, maar het comfort en de aangename rijervaring die daar tegenover staan maken deze wagen de moeite waard.

Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DYN_02_2012 (Medium)

Toyota is met de Prius Plug-In Hybrid niet aan zijn proefstuk toe. De Japanse autofabrikant neemt sinds het einde van vorige eeuw het voortouw op vlak van hybride wagens, waarbij een elektromotor met een verbrandingsmotor wordt gecombineerd, en heeft de technologie nagenoeg geperfectioneerd. De merknaam Prius is ondertussen wereldwijd tot een soort cultstatus verheven. Met de Plug-In Hybrid gaat Toyota nog een stapje verder.

Grotere batterij

Een ‘klassieke’ Prius beschikt over een relatief kleine batterij, waardoor je hooguit een aantal kilometers volledig elektrisch kan rijden aan een maximale snelheid van 50 km/u. De Plug-In werd van een aanzienlijk grotere accu voorzien, die zijn actieradius bij volledig elektrisch rijden uitbreidt tot een theoretische 25 kilometer, tegen een snelheid van maximaal 85 km/u. In praktijk, rekening houdend met nevenverbruikers zoals de verwarming, kom je eerder uit op 16 tot 18 kilometer. Daarmee kan je al redelijk wat verplaatsingen doen, zonder dat de benzinemotor moet worden ingeschakeld. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_TEC_02_2012 (Medium)

Dat betekent echter ook dat je de batterij van een Plug-In volledig leeg kan rijden. De auto is daarom beschikt daarom over een stekker waarmee je hem aan het stopcontact kan hangen. Het bijhorende snoer wordt bewaard in een compartiment onder de ruime kofferbak. Een regulier stopcontact volstaat en je moet ongeveer anderhalf uur uitrekenen om de batterij van de Prius volledig op te laden. De auto is van een timer voorzien waarmee je desgewenst zelf kan instellen wanneer de batterij moet beginnen opladen. Je kan de wagen dan op elk moment aansluiten op het stopcontact, maar hij zal pas stroom beginnen aftappen wanneer jij dat wil. Zo kan je optimaal gebruik maken van voordeligere tarieven in de daluren.

Vier modi

De Prius Plug-In Hybrid kan in vier verschillende modi rijden. De EV-modus staat standaard geactiveerd wanneer je de auto start. In deze modus rijd je volledig elektrisch, wat zorgt voor een geruisloze rijervaring zonder uitstoot van schadelijke stoffen. Deze modus is met name interessant in stedelijke gebieden, wanneer je korte afstanden van minder dan 20 kilometer moet afleggen. Rijd je in de stad, dan kan je eventueel zelfs overschakelen naar de EV City-modus. In dat geval wordt het motorvermogen verder beperkt, zodat je nog zuiniger gaat rijden. Ook in deze modus wordt de benzinemotor niet gebruikt. Eenmaal je de batterij leeg hebt gereden, schakelt de wagen automatisch over op hybride rijden.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_13_2012 (Medium)

Moet je een langere afstand overbruggen, dan kies je beter voor de HV-modus. Zeker wanneer je geruime tijd aan een hoge snelheid rijdt, bijvoorbeeld op de autosnelweg, is dit de meest geschikte modus. De Prius gaat in dat geval hybride rijden door op een efficiënte manier de elektromotor en verbrandingsmotor te combineren. Dit is de modus waar ik zelf het vaakst in heb gereden tijdens mijn testperiode omdat ik voornamelijk afstanden over de autosnelweg afleg. Gemiddeld kon ik in deze modus mijn verbruik terugdringen tot zo’n 4,5 liter per 100 kilometer, zonder al te veel rekening te houden met nevenverbruikers zoals de verwarming of de airco. Dat is helemaal niet verkeerd als je weet dat je bij een gewone auto van dit kaliber al gauw tegen een verbruik van 6 tot 7 liter per 100 kilometer aanzit. Toyota belooft een theoretisch minimumverbruik van 2,1 liter per 100 kilometer.

Regeneratief remmen

Wanneer je hybride rijdt hoeft je de batterij veel minder vaak op te laden dan wanneer je volledig elektrisch rijdt. Net als een volwaardige elektrische auto ondersteunt de Plug-In Hybrid regeneratief remmen, wat inhoudt dat de overtollige energie bij het afremmen wordt omgezet in kinetische energie die de batterij opnieuw een klein beetje bijlaadt. Dat zorgt er in combinatie met het efficiënt inzetten van de benzinemotor voor dat je de batterij pas na een week of langer moet heropladen. Het is niet de allermilieuvriendelijkste manier van rijden met deze Prius, maar wel de meest praktische. De CO2-uitstoot bedraagt bij het gecombineerd rijden zo’n 49 g/km.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_02_2012 (Medium)

Ten slotte is er ook nog de ECO-modus. Die kan je brandstofverbruik nog verder verminderen doordat het koppel dat correspondeert met de mate waarin het gaspedaal wordt ingetrapt, geleidelijker wordt afgegeven dan onder normale omstandigheden. Bovendien wordt de werking van het airconditioningsysteem in deze modus geminimaliseerd. Ideaal voor tijdens de tussenseizoenen, maar in de winter of zomer kan je best wat verwarming of verkoeling gebruiken.

Rijervaring en comfort

Niet alleen is de Prius Plug-In Hybrid nagenoeg geruisloos op de baan, hij biedt ook ontzettend veel comfort. Het voelt haast alsof je over kussentjes rijdt. Ook voor de passagiers achteraan is de rijervaring aangenamer dan in veel andere wagens, waar lichte misselijkheid bij sommige mensen al snel de bovenhand neemt. De zetels bieden voldoende steun en kunnen naar believen worden versteld, en er is een zee aan beenruimte voor alle inzittenden (maximaal vijf). De Audi A3 E-tron, die we eveneens hebben getest, biedt nog net iets meer mogelijkheden om stoel en stuur naar eigen wens in te stellen, maar de Prius hoeft qua comfort zeker niet onder te doen.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_INT_02_2012 (Medium)

De zichtbaarheid kon naar mijn gevoel beter en dat is vooral te danken aan het ontwerp van de Prius. Het dashboard gaat zeer diep waardoor de voorruit een redelijk smal zichtveld biedt. Ik wil dit ook niet overdrijven, het is zeker niet zo erg als de Opel Ampera waarbij je net in een tank zit, maar het was voor mij toch even wennen. De beperkte zichtbaarheid door de achterruit stoorde mij meer. De ruit is in twee compartimenten verdeeld, met daartussen een scheiding die een groot deel van je zicht wegneemt. Dat is allesbehalve handig bij het achteruitrijden, maar werd gelukkig deels verholpen door de achteruitrijcamera die standaard in de wagen is ingebouwd.

Hoewel de Plug-In Hybrid er in de eerste plaats op is gericht om zo zuinig en milieuvriendelijk mogelijk te rijden, betekent dat niet dat je aan prestaties moet inboeten. De auto accelereert van 0 naar 100 km/u in 10,7 seconden en haalt een maximumsnelheid van 180 km/u. De wagen bepaalt zelf de meest efficiënte manier om de 1,8 liter viercilinder benzinemotor met de 60 kW elektromotor te combineren. In principe schiet de benzinemotor pas in actie wanneer er snel wordt geaccelereerd of sneller dan 80 km/u wordt gereden. Echt wendbaar is de Prius niet. Zijn draaicirkel is redelijk groot, waardoor je best veel ruimte nodig hebt om bepaalde manoeuvres uit te voeren.

Uiterlijk

Het is subjectief natuurlijk, maar de Prius zal je over het algemeen niet vaak zien opduiken in lijstjes met de mooiste wagens. Zelf ben ik ook nooit een grote fan geweest van Toyota’s ontwerpkeuzes, maar ik moet toegeven dat ik me tijdens mijn testperiode nooit heb gestoord aan het uiterlijk van deze Plug-In Hybrid. Het prettige rijden weegt voor mij zwaarder door dan hoe de wagen er langs de buitenkant uitziet, en dan is er op de Prius weinig aan te merken.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_STAT_05_2012 (Medium)

Helaas zal ook het interieur van de auto niet snel een schoonheidsprijs winnen. De Prius wil een erg moderne en hoogtechnologische indruk geven, maar slaagt niet in zijn opzet. Het voelt allemaal wat gedateerd aan. Alle moderne technologie is aanwezig, maar zit verpakt in een oud jasje. Dat komt onder andere door de materiaalkeuze en inrichting van de middenconsole, merk je bij het openen en dichtslaan van de deuren, en zie je ook aan het audio- en navigatiesysteem. Het scherm is via aanraking te bedienen, wat op zich een plus is, maar de interface ziet er oubollig uit en de beeldkwaliteit laat te wensen over. In een hedendaagse wagen verwachten we toch iets beters, zeker bij een auto zoals de Prius Plug-In Hybrid, waar technologie en innovatie voorop staan.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_12_2012 (Medium)

Het dashboard geeft als enige element de futuristische indruk die we in de rest van het interieur missen. Via een knop op het stuur kan je wisselen tussen verschillende displays op het digitale dashboard, zodat je een massa aan informatie ter beschikking hebt. Naast je snelheid en momentaan verbruik, krijg je onder andere informatie over je verbruik van de afgelopen 30 minuten of zelfs per maand, en zie je met een metertje hoe ecologisch je aan het rijden bent. Een schema brengt in kaart hoe de elektromotor en benzinemotor met elkaar samenwerken, zodat je goed kan zien wanneer de benzinemotor wordt ingeschakeld, of wanneer er energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden. Het grootste deel van deze informatie kan je ook op de boordcomputer weergeven, zodat je nog meer informatie tegelijkertijd ter beschikking kan hebben.

HUD

Het meest hoogtechnologische snufje van het dashboard hebben we zelfs nog niet vermeld. Achter het stuur wordt een HUD, een heads-up display, geprojecteerd op de binnenkant van de voorruit. Dat heads-up display kan verschillende zaken weergeven waaronder je snelheid, de ecologiemeter of een combinatie van de twee. Maak je gebruik van het ingebouwde navigatiesysteem, dan kan ook je route op de ruit worden geprojecteerd. Helaas was de navigatie in onze testwagen niet geïnstalleerd, waardoor we dat niet konden uitproberen.

De HUD klinkt als een gimmick, en dat is het ook wel een klein beetje, maar de functie zorgt tevens ook voor een verhoogde veiligheid. Je kan je ogen immers gewoon op de weg houden en toch je snelheid of gps in de gaten houden. De projectie kan in hoogte en helderheid aangepast worden, zodat het nooit in de weg zit of te afleidend wordt. Heb je niets aan zo’n heads-up display, dan kan je het natuurlijk ook gewoon uitschakelen. Een handige functie die ik toch wel ben gaan missen nadat ik de Prius weer bij Toyota moest achterlaten.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DET_11_2012 (Medium)

Minder beperkingen

Het grote probleem van hybride en elektrische wagens is het hogere prijskaartje in vergelijking met reguliere auto’s. De Prius Plug-In Hybrid begint pas vanaf een goede 35.000 euro en die kost is voor veel mensen simpelweg te hoog om aan een wagen uit te geven. Heb je het geld er toch voor over om milieuvriendelijker en zuiniger te gaan rijden, en zo ook een beetje op de kosten van je brandstof te besparen, dan loont het de moeite om eens goed in de richting van Toyota’s Prius te kijken.

Is een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk voor jou een belangrijk argument in de keuze voor een wagen, dan is een volledig elektrisch exemplaar natuurlijk nog meer geschikt. Maar in de praktijk bieden die wagens vandaag nog te veel beperkingen voor wie regelmatig de baan op gaat. Wie lange afstanden moet afleggen, kijkt daarom beter in de richting van een hybride exemplaar. Dan komt er nog wel een verbrandingsmotor aan te pas, maar je kan al heel wat winst boeken op je CO2-uitstoot, zonder drastisch in je actieradius te snijden.

PRIUS_PLUG-IN_HYBRID_DYN_06_2012 (Medium)

Toyota heeft een jarenlange ervaring in hybride wagens en met de Plug-In krijg je daar het voordeel bovenop van volledig elektrisch te kunnen rijden. Dat maakt deze wagen nog zuiniger dan een gewone hybride en laat toe om zeer ecologisch te rijden. De Prius Plug-In Hybrid heeft een uitgesproken uiterlijk en zal daardoor niet bij iedereen in de smaak vallen, maar het comfort en de aangename rijervaring die daar tegenover staan maken deze wagen de moeite waard.

Blijf je graag op de hoogte van de recentste ontwikkelingen rond connected cars, van elektrische auto’s tot zelfrijdende wagens? Schrijf je dan nu in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief en ontvang binnenkort het laatste nieuws rechtstreeks in je mailbox!

Connected CarhybrideNot Connected Carplug-inpriustoyota

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!