De voorbije eeuw heeft de digitale technologie een grote opmars gekend. Veel technologiebedrijven zijn hier dan ook opgesprongen en zagen hun omzet immens stijgen. Ook de efficiëntie van bedrijven steeg enorm na het integreren van alle nieuwe digitale technologieën. De keerzijde van de medaille is echter dat de veiligheid door diezelfde digitale technologie in het gedrang kan komen. Door de opkomst van het internet is het namelijk niet langer nodig voor criminelen om in te breken en de archiefkasten van een bedrijf leeg te halen. Ze kunnen nu vanuit de relatieve veiligheid van hun woonkamer alle bedrijfsdata buitmaken.
Een veelgebruikte techniek hierbij is het versturen van phishing-mails. De vroegst gekende succesvolle aanval met een phishing-mail deed zich al voor in 2001 en nog steeds hebben bedrijven moeite om zich te beschermen tegen dergelijke aanvallen. Een phishing-mail maakt namelijk misbruik van een zwakke schakel binnen bedrijven: de goedgelovige medewerker. Een bedrijf kan de beste virusscanners implementeren die maar bestaan, indien een medewerker onbewust logingegevens doorstuurt aan een cybercrimineel is deze nog moeilijk te stoppen.
Proactief reageren
Om dergelijke veiligheidsproblemen te vermijden wordt er daarom steeds vaker gebruikgemaakt van Security Intelligence binnen bedrijven. Bij Security Intelligence wordt er een laag bovenop alle verschillende veiligheidsprogramma’s en de onderliggende infrastructuur gelegd, welke alle data en netwerkverkeer analiseert die voorbij komt. Door deze interpretatie kunnen bedrijven beter bedreigingen en risico’s detecteren en hiernaar handelen, alvorens het te laat is.
Bij gebrek aan Security Intelligence houden veel bedrijven echter nog steeds een erg reactieve methode aan. Veiligheidsmaatregelen worden pas toegepast wanneer een probleem wordt ontdekt en dan enkel en alleen voor het ontdekte probleem. Dit zorgt ervoor dat men steeds te laat is bij het voorkomen van veiligheidsinbreuken. Zelfs wanneer een veiligheidsprobleem niet voorkomen had kunnen worden, kan Security Intelligence echter helpen. De technologie laat namelijk toe na een inbraak een onderzoek te starten om het veiligheidslek en mogelijk zelfs de dader te achterhalen.
Integratie
De ontwikkeling van nieuwe technologieën gebeurt in een erg hoog tempo en het ontstaan van nieuwe problemen gaat al net zo snel. Hierdoor is bij veel bedrijven een lappendeken aan veiligheidsoplossingen ontstaan, welke met haken en ogen aaneenhangt. Het afdichten van alle lekken tussen deze programma’s is een bijna onmogelijke taak geworden. Daarom is het belangrijk voor bedrijven te bepalen welke data echt belangrijk zijn en op zijn minst een goed veiligheidsmechanisme te voorzien voor deze data.
Doordat Security Intelligence een laag vormt bovenop alle verschillende veiligheidsprogramma’s kan het echter ook helpen bij het vinden van gaten tussen de verschillende programma’s. Hierdoor kunnen deze gaten op een efficiënte manier gedicht worden alvorens een crimineel hier misbruik van kan maken.
Expertise
Als laatste laat het toepassen van Security Intelligence bedrijven toe expertise over de veiligheid van hun systeem te ontwikkelen. De analyse van de verzamelde data geeft namelijk niet alleen inzicht over de beveiliging van bedrijfsdata, ook het dataverkeer kan in de gaten gehouden worden. Deze expertise laat bedrijven toe hun belangrijke data voor eens en altijd achter slot en grendel te stoppen, zelfs in de digitale wereld.
Meer weten over Security Intelligence? Download de white paper: The case for security intelligence services, hosted from the cloud