Review BMW i3: ruim en vernieuwend
Wanneer we op de redactie hadden beslist om elektrische wagens te testen, was ondergetekende het meest curieus naar de BMW i3. Waarom? Twee redenen: extreem licht met veel pk’s en optionele range extender. We hebben in deze test vooral de i3 getest zonder range extender, maar hebben in een korte testrit ook kunnen ervaren hoe de range extender te werk gaat. Maar is dit daarom ook de auto van de toekomst?
Kleurboek
Het uiterlijk is iets dat persoonlijk is, maar de BMW i3 heeft een typisch ‘love it or hate it’ uiterlijk. Ofwel ben je fan, ofwel vind je het oerlelijk. In een kleine steekproef bij redactieleden, familie en vrienden moeten we helaas concluderen dat de meesten hem oerlelijk vinden. BMW heeft voor de i3, hun allereerste volledig elektrische wagen, een opvallend ontwerp gekozen omdat het een van hun belangrijkste auto’s is naar de toekomst toe. Waarom dan niet beginnen met een extreem uiterlijk? Er zijn verschillende kleurencombinaties mogelijk, maar geef ons maar de donkergrijs/zwart combinatie. Wie wil opvallen kan jongleren met zilver/oranje/zwart in één compacte auto, maar behalve showroomambities lijkt ons deze kleurboek weinig interessant.
Hoe duidelijk ons testpubliek ook maar was over het abstracte uiterlijk, hoe unaniem iedereen was over het sobere, futuristische interieur. Ook voor ons was het even wennen om zoveel ruimte te ervaren in een ‘kleine’ stadswagen. Omdat we met een elektrische auto te maken hebben en BMW alle techniek achteraan de wagen heeft verwerkt, heb je een zee van ruimte vooraan. Zelfs na een week rondrijden in de i3 blijft het vreemd aanvoelen dat er naast je benen amper iets voorzien is. Prachtige opmerking van enkele vrouwen: “Ideaal om mijn tas naast mij te leggen, wat een briljant idee!”. Ziezo, alweer een verkoopargument dat je maar bij weinig andere auto’s gaat terug horen.
Feng shui
Heel het interieur ziet er futuristisch uit, maar toch overdrijft BMW hier niet in. De bediening van alle functies is sober en vanzelfsprekend, en ook de gebruikte materialen verdient een pluim. Volgens BMW bestaat het interieur uit 25% gerecycleerde ruwe materialen, de stoelen uit 100% gerecycleerd polyester, waarvan 34% PET-flessen. Ook het buitenwerk is gemaakt van 25% gerecycleerde materialen, wat bij de productie van een i3 resulteert in een energiewinst van 50% en zelfs meer dan 70% waterwinst. Ideaal materiaal voor de groene jongens onder ons.
Aan het buitenwerk heb je dat niet door, maar binnenin valt vooral de gerecycleerde plastic heel sterk op. Ongetwijfeld een lelijke keuze in zowat elke andere auto, maar in de i3 past het wel. Ook het hout van het instrumentenbord is van eucalyptushout dat vooral in Europa werd aangeplant en van 100% verantwoorde bosbouw afkomstig is. Zelfs de lederen Suite-uitvoering, waarmee wij aan de slag gingen, is ecologisch verantwoord door de lederbewerking met extract van olijfbladeren. Het zit hem in de details, maar wie ecologisch verantwoord wil rijden, kan hier zijn hart ophalen. Ondanks alle milieuvriendelijke keuzes zijn alle materialen wel zo gekozen dat je van een optimale isolatie geniet binnenin. Extra aangenaam in een elektrische wagen, ook al spreekt het voor zich dat je nog steeds de rolgeluiden van de banden blijft horen.
Suicide
De BMW i3 is een van de eerste wagens met een carbon-fiber chassis dat in massaproductie gaat, en geen arm én een been kost. Het is daardoor dat de i3 bijzonder licht is, amper 1.270kg helemaal leeg. BMW steekt die innovatie ook helemaal niet weg, met een duidelijke weergave van datzelfde carbon elke keer je instapt. Bovendien heeft het sterke, licht chassis nog een extra voordeel: het schrappen van de B-stijl. Daarom heeft BMW de i3 van zogenaamde ‘suicide doors’ voorzien. Dit geeft meer dan ruimte genoeg om achteraan in te stappen, ondanks dat het maar om een heel kleine deur gaat.
De deurklink achteraan zit subtiel in de deurstijl verwerkt, en kan enkel maar worden geopend wanneer de gewone deur open is. Best onhandig als iemand achteraan wil uitstappen dat je eerst je eigen deur moet openen, maar na wat oefening loopt het snel vlotter. Let er dan wel op dat je niet eerst de voordeur sluit, en dan de achterdeur. In onze test zagen we geen schade, maar we kunnen ons best inbeelden als je dit regelmatig probeert, dat je deuken of krassen in het koetswerk gaat maken. Oefening baart kunst, maar gezien het instapgemak wel een oefening die je graag wil leren. Zowel vooraan als achteraan is plaats genoeg, ook al is de instap achteraan wel heel smal wanneer iemand iets minder goed te been is. Wat voor diezelfde mensen wel interessant is, is de hoge instap en comfortabel wegoverzicht door de hoge rijhoogte. Dat komt vooral omdat de batterij de onderste laag van de auto in beslag neemt. De stoelen zitten heel comfortabel met een aangename zithouding.
Turbo
BMW heeft vanaf de allereerst tekening rekening gehouden met een elektrische wagen, wat ervoor zorgt dat alle ruimte optimaal benut is. De batterij ligt op de bodem van de auto voor een goede wegligging en gewichtsverdeling, en kleine elektromotor zit onderaan het koffer, met zelfs nog ruimte voor een optionele range extender zonder dat je extra kofferruimte moet opgeven. Het koffer heeft een inhoud van ongeveer 260 liter, met de zetels plat zelfs meer van 1.100 liter. Genoeg om kleine boodschappen te doen, maar meer ook niet. Doordat de motor onderaan het koffer zit, heb je een behoorlijk hoge inlaaddrempel. Zeker voor zwaardere bagage een belangrijk nadeel.
De elektromotor is er eentje met behoorlijk wat pit: 125 kW, of zowat 170 pk. Zeker als je rekening houdt met het koppel, 250 Nm, en zijn licht gewicht, weet je dat de BMW i3 een bom is om mee te rijden. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt amper 7,2 seconden, maar het voelt allemaal veel sneller aan omdat de elektromotor traploos kan blijven optrekken. De maximumsnelheid ligt op 150 km/u, wat meer dan genoeg is voor een elektrische wagen. Blijf eerder onder de 120 km/u als je een ietwat acceptabel rijbereik wil behalen.
Altijd remmen
Omdat hij zo snel optrekt en onmiddellijk reageert, is de i3 de ideale stadsauto om comfortabel mee rond te rijden. Zelfs op autosnelwegen heeft hij zijn plaats, behalve dat de reikwijdte dan wel een ferme tik krijgt. De standaard grote 19 inchwielen geven je instant grip, en het sportieve kleine stuur met en lange wielbasis zorgen voor directe reactie en extra behendigheid. Opvallend aan de i3 is de keuze voor dunne banden. Bandtype 155/70 is iets dat we maar zelden tegenkomen, en wat vermoedelijk maar weinig bandenleveranciers in stock zullen hebben. De dunnere banden zorgt ervoor dat de rolweerstand vermindert, wat weer een betere autonomie garandeert. Prima keuze van BMW, maar het zorgt er wel voor dat hij bij scherpe reacties wel wat wispelturig kan reageren. Het spreekt voor zich dat je met de i3 geen rally moet rijden, maar verwacht je aan een andere reactie dan een klassieke auto.
Net als de meeste elektrische wagens maakt de i3 ook gebruik van recuperatief rijden. Van zodra je het gaspedaal lost, functioneert de elektromotor als generator om energie op te wekken. Resultaat: minder slijtage van de klassieke remmen, en efficiëntere energierecuperatie dan via de remmen. Bij de meeste merken voel je wel dat hij wat remt, maar BMW heeft in de i3 een forse recuperator voorzien. Van zodra je het gaspedaal lost, voelt het aan alsof je gewoon remt. De remlichten gaan trouwens ook gewoon aan van zodra je het gaspedaal lost. Het resultaat daarvan is na een 50-tal testkilometers dat we nooit meer de rem aanraakten en perfect konden doseren dat ruwe recuperatief remmen aangenaam aanvoelt. Bovendien is het bijzonder comfortabel om op die manier te rijden. Je moet enkel nog de rem aantikken in noodgevallen, of wanneer je vlak voor een rood licht moet remmen. Van alle getest wagens voelt dit remtype, samen met de Tesla Model S, het prettigst van allemaal aan. Liever wat harder dat je zelf kan doseren, dan zacht zoals bijvoorbeeld bij de Renault Zoë.
Reikwijdte
De reikwijdte van de BMW i3 ligt tussen de 130 en 160 km, maar enkel als je heel zuinig rijdt en geen klimaatregeling wenst. Wil je sportief rijden en hier en daar een autosnelweg meepikken? Dan is een rijbereik van 100 km realistisch. Kies je de Eco Pro + stand, dan schakelt BMW automatisch de klimaatregeling helemaal uit. Ideaal om lange afstanden met iets meer zekerheid te overbruggen, maar bijzonder koud in de winter. We hebben een testrit in de winter op het allerzuinigst gereden en haalden net geen 164 km, maar die hebben we met handschoenen moeten afleggen en ijskoude voeten. Dan mag het interieur nog Feng Shui zijn, comfortabel is anders.
Om dat bereik op te krikken, kan je de i3 van een range extender voorzien. BMW heeft daarvoor een kleine 650cc benzinemotor voorzien met een kleine tank van 9 liter, beide haast identiek aan hun motorendivisie. Omdat die zo klein is en BMW vanaf het begin deze optie voor ogen had, verlies je geen extra plaats en is de akoestiek ook zo voorzien dat je hem amper hoort. De beperkte tank zorgt ervoor dat je maar iets meer dan 100 km extra kan afleggen, maar voordeel daarvan is dat je nooit echt met veel extra gewicht zit. De Opel Ampera heeft dat probleem wel met een benzinetank die vier keer groter is dan de i3. Alle benzine die daar nog inzit moet je overal meesleuren wanneer je de range extender even niet meer nodig hebt.
Range extender
Voor iedereen die denkt dat de range extender de kip met het gouden ei is, moeten we helaas teleurstellen. De motor is heel stil binnen wanneer je rustig rijdt, maar buitenstaanders horen wel een continu monotoon geluid, vergelijkbaar aan een generator, dat best vervelend klinkt. Hou daarom die range extender voor gewestwegen of autosnelwegen, en schakel opnieuw over naar batterij wanneer je in steden rijdt. Is niet alleen zuiniger, maar je doet er ook de omstaanders plezier mee. De range extender zorgt wel voor het extra comfort dat je nodig hebt om comfortabel rond te rijden bij grotere afstanden dan 150 km. Een grote luxe wanneer je een elektrische wagen als enige auto wilt gebruiken. Wie al een wagen heeft staan en de i3 als tweede wagen ambieert, kan je best de range extender optie laten vallen.
Waarom? Omdat die het algemene gewicht van de i3 opkrikt naar 1.390 kg, 120kg meer dan de gewone versie. Dat heeft impact op de prestaties, 0 naar 100 duurt voortaan 7,9 seconden, maar ook op de reikwijdte. Die daalt namelijk naar 120 km, en dat is een behoorlijk optimistisch cijfer. De prima balans verschuift daarmee ook meer naar de achterkant, met een minder fijne wegligging. Wanneer we moeten kiezen tussen de Opel Ampera (met standaard range extender) en de BMW i3 gaat onze keuze naar de i3, maar dan nog liever zonder die range extender. Dat scheelt je bovendien 4.500 euro extra.
iDrive
Een duidelijke blikvanger in het interieur van de i3 is zonder twijfel het XL-breedbeeld scherm waarop het iDrive-platform is gekoppeld. Alle rij-info die je op een kleurrijk lcd-scherm achter het stuur, maar het is dat grote scherm waar je het meeste naar zult kijken. Binnen dit systeem zitten massa’s functies verborgen, klaar om ontdekt te worden. De navigatie is prettig om op zo’n brede kaart te kijken, maar je kan ook het scherm verdelen in twee delen met widgets, bekend van de smartphones en tablets. Helaas is het aanbod widgets nog niet echt degelijk, dus schakelden we die ‘splitscreen’ mode al snel uit om van een extra brede weergave te genieten.
De i3 kan van een simkaart worden voorzien die allerlei ‘connected’ diensten voor zijn rekening kan nemen. De meest bekende is vanzelfsprekend live verkeersinformatie, maar ook de ConnectedDrive services zijn leuk om uit te proberen. Zo kan je bijvoorbeeld via Wikipedia de i3 laten voorlezen wat elke stad te verbergen heeft, of nieuwsfeiten laten voorlezen. Helaas zit alles onder behoorlijk wat menu’s, allemaal bedienbaar met een draaiknop met aanraakvlak, dat je veiliger af bent om gewoon van je smartphone af te lezen wanneer je eens even stil staat. Vooral het app aanbod was teleurstellend, terwijl je voor die optie toch extra geld op tafel moet leggen. Het zijn allemaal leuke functies, maar het dikt het totaalpakket wel heel snel aan. De basisversie valt op zich nog mee van prijs, maar wil je de auto ietwat degelijk uitvoeren, ben je al snel 15.000 euro extra kwijt, zonder dat je nog maar in de snufjes en gadgets overdrijft.
Mét app
Een elektrische wagen moet je laden, dat spreekt voor zich, en daar maakt BMW het jou extra gemakkelijk. In het klepje waar je de stekker in moet steken, vind je een lichtbalk met kleurencodes om aan te geven wat je auto doet. Zo kan je visueel direct zien of je auto laadt, intussen volgeladen is, of wanneer er een probleem is met het stopcontact. Heel handig, want meestal moet je al die info gaan zoeken op de lader zelf aan het stopcontact. De klassieke laadtijd van de i3 thuis is ongeveer een 9-tal uur, maar aan een paar laadpalen in België lukt dat binnen een half uur. Helaas zijn er dat bijzonder weinig, mede omdat de installatie van zo’n ‘turbopaal’ 25.000 euro kost.
Een klassiek laadpunt met snellaadfunctie halveert de laadtijd van de i3 naar ongeveer een viertal uur. Op het dashboard kan je dan aflezen wanneer je auto opgeladen zal zijn, of je maakt gebruik van de BMW i3 app als je de Connected Services optie neemt. Na een niet bepaald klantvriendelijke koppelingsprocedure kan je op je smartphone zien waar je auto geparkeerd staat, en hoever hij staat met laden. Je kan zelfs op afstand via de app snel de autoverwarming al inschakelen, ideaal om in de koude wintermaanden van een warme auto te genieten.
Conclusie
De BMW i3 heeft alles in zich om iedereen warm te maken voor een elektrische wagen: slimme technologie, indrukwekkend ruimtelijk interieur en een krachtige, snelle elektromotor. Of je het aparte uiterlijk mooi vindt laat ik aan jou over, maar in feite kunnen we bijzonder weinig opmerken aan de i3. Enkel het prijskaartje is slikken, zeker als je graag van wat luxe geniet en elke optie al direct een smak geld meer is. Desondanks blijft het de beste elektrische auto die enigszins betaalbaar is, naast de Tesla Model S. Overweeg je om de i3 met range extender te nemen voor wat extra zekerheid? Doe ons een plezier en bekijk ook zeker plug-in varianten van andere autofabrikanten, waar je ongetwijfeld veel meer waar voor je geld gaat krijgen. Tenzij je een boontje hebt voor nieuwe technieken, ecologisch denkt en een geweldige rijervaring wil. Dan zit je met de BMW i3 op de juiste plaats.
Specificaties
Brandstof: Elektrisch
Motorinhoud: /
Cilinders / kleppen: /
Vermogen: 170 pk @ 4.200 tpm
Koppel: 250 Nm @ 1 tpm
Aandrijving: achterwielen
Acceleratie 0-100 km/u: 7,2 seconden
Topsnelheid: 150 km/u
Bagageruimte: 260 / 1.100 liter
Gewicht: 1.195 kg
L x B x H (cm): 400 x 158 x 178
Wanneer we op de redactie hadden beslist om elektrische wagens te testen, was ondergetekende het meest curieus naar de BMW i3. Waarom? Twee redenen: extreem licht met veel pk’s en optionele range extender. We hebben in deze test vooral de i3 getest zonder range extender, maar hebben in een korte testrit ook kunnen ervaren hoe de range extender te werk gaat. Maar is dit daarom ook de auto van de toekomst?
Kleurboek
Het uiterlijk is iets dat persoonlijk is, maar de BMW i3 heeft een typisch ‘love it or hate it’ uiterlijk. Ofwel ben je fan, ofwel vind je het oerlelijk. In een kleine steekproef bij redactieleden, familie en vrienden moeten we helaas concluderen dat de meesten hem oerlelijk vinden. BMW heeft voor de i3, hun allereerste volledig elektrische wagen, een opvallend ontwerp gekozen omdat het een van hun belangrijkste auto’s is naar de toekomst toe. Waarom dan niet beginnen met een extreem uiterlijk? Er zijn verschillende kleurencombinaties mogelijk, maar geef ons maar de donkergrijs/zwart combinatie. Wie wil opvallen kan jongleren met zilver/oranje/zwart in één compacte auto, maar behalve showroomambities lijkt ons deze kleurboek weinig interessant.
Hoe duidelijk ons testpubliek ook maar was over het abstracte uiterlijk, hoe unaniem iedereen was over het sobere, futuristische interieur. Ook voor ons was het even wennen om zoveel ruimte te ervaren in een ‘kleine’ stadswagen. Omdat we met een elektrische auto te maken hebben en BMW alle techniek achteraan de wagen heeft verwerkt, heb je een zee van ruimte vooraan. Zelfs na een week rondrijden in de i3 blijft het vreemd aanvoelen dat er naast je benen amper iets voorzien is. Prachtige opmerking van enkele vrouwen: “Ideaal om mijn tas naast mij te leggen, wat een briljant idee!”. Ziezo, alweer een verkoopargument dat je maar bij weinig andere auto’s gaat terug horen.
Feng shui
Heel het interieur ziet er futuristisch uit, maar toch overdrijft BMW hier niet in. De bediening van alle functies is sober en vanzelfsprekend, en ook de gebruikte materialen verdient een pluim. Volgens BMW bestaat het interieur uit 25% gerecycleerde ruwe materialen, de stoelen uit 100% gerecycleerd polyester, waarvan 34% PET-flessen. Ook het buitenwerk is gemaakt van 25% gerecycleerde materialen, wat bij de productie van een i3 resulteert in een energiewinst van 50% en zelfs meer dan 70% waterwinst. Ideaal materiaal voor de groene jongens onder ons.
Aan het buitenwerk heb je dat niet door, maar binnenin valt vooral de gerecycleerde plastic heel sterk op. Ongetwijfeld een lelijke keuze in zowat elke andere auto, maar in de i3 past het wel. Ook het hout van het instrumentenbord is van eucalyptushout dat vooral in Europa werd aangeplant en van 100% verantwoorde bosbouw afkomstig is. Zelfs de lederen Suite-uitvoering, waarmee wij aan de slag gingen, is ecologisch verantwoord door de lederbewerking met extract van olijfbladeren. Het zit hem in de details, maar wie ecologisch verantwoord wil rijden, kan hier zijn hart ophalen. Ondanks alle milieuvriendelijke keuzes zijn alle materialen wel zo gekozen dat je van een optimale isolatie geniet binnenin. Extra aangenaam in een elektrische wagen, ook al spreekt het voor zich dat je nog steeds de rolgeluiden van de banden blijft horen.
Suicide
De BMW i3 is een van de eerste wagens met een carbon-fiber chassis dat in massaproductie gaat, en geen arm én een been kost. Het is daardoor dat de i3 bijzonder licht is, amper 1.270kg helemaal leeg. BMW steekt die innovatie ook helemaal niet weg, met een duidelijke weergave van datzelfde carbon elke keer je instapt. Bovendien heeft het sterke, licht chassis nog een extra voordeel: het schrappen van de B-stijl. Daarom heeft BMW de i3 van zogenaamde ‘suicide doors’ voorzien. Dit geeft meer dan ruimte genoeg om achteraan in te stappen, ondanks dat het maar om een heel kleine deur gaat.
De deurklink achteraan zit subtiel in de deurstijl verwerkt, en kan enkel maar worden geopend wanneer de gewone deur open is. Best onhandig als iemand achteraan wil uitstappen dat je eerst je eigen deur moet openen, maar na wat oefening loopt het snel vlotter. Let er dan wel op dat je niet eerst de voordeur sluit, en dan de achterdeur. In onze test zagen we geen schade, maar we kunnen ons best inbeelden als je dit regelmatig probeert, dat je deuken of krassen in het koetswerk gaat maken. Oefening baart kunst, maar gezien het instapgemak wel een oefening die je graag wil leren. Zowel vooraan als achteraan is plaats genoeg, ook al is de instap achteraan wel heel smal wanneer iemand iets minder goed te been is. Wat voor diezelfde mensen wel interessant is, is de hoge instap en comfortabel wegoverzicht door de hoge rijhoogte. Dat komt vooral omdat de batterij de onderste laag van de auto in beslag neemt. De stoelen zitten heel comfortabel met een aangename zithouding.
Turbo
BMW heeft vanaf de allereerst tekening rekening gehouden met een elektrische wagen, wat ervoor zorgt dat alle ruimte optimaal benut is. De batterij ligt op de bodem van de auto voor een goede wegligging en gewichtsverdeling, en kleine elektromotor zit onderaan het koffer, met zelfs nog ruimte voor een optionele range extender zonder dat je extra kofferruimte moet opgeven. Het koffer heeft een inhoud van ongeveer 260 liter, met de zetels plat zelfs meer van 1.100 liter. Genoeg om kleine boodschappen te doen, maar meer ook niet. Doordat de motor onderaan het koffer zit, heb je een behoorlijk hoge inlaaddrempel. Zeker voor zwaardere bagage een belangrijk nadeel.
De elektromotor is er eentje met behoorlijk wat pit: 125 kW, of zowat 170 pk. Zeker als je rekening houdt met het koppel, 250 Nm, en zijn licht gewicht, weet je dat de BMW i3 een bom is om mee te rijden. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt amper 7,2 seconden, maar het voelt allemaal veel sneller aan omdat de elektromotor traploos kan blijven optrekken. De maximumsnelheid ligt op 150 km/u, wat meer dan genoeg is voor een elektrische wagen. Blijf eerder onder de 120 km/u als je een ietwat acceptabel rijbereik wil behalen.
Altijd remmen
Omdat hij zo snel optrekt en onmiddellijk reageert, is de i3 de ideale stadsauto om comfortabel mee rond te rijden. Zelfs op autosnelwegen heeft hij zijn plaats, behalve dat de reikwijdte dan wel een ferme tik krijgt. De standaard grote 19 inchwielen geven je instant grip, en het sportieve kleine stuur met en lange wielbasis zorgen voor directe reactie en extra behendigheid. Opvallend aan de i3 is de keuze voor dunne banden. Bandtype 155/70 is iets dat we maar zelden tegenkomen, en wat vermoedelijk maar weinig bandenleveranciers in stock zullen hebben. De dunnere banden zorgt ervoor dat de rolweerstand vermindert, wat weer een betere autonomie garandeert. Prima keuze van BMW, maar het zorgt er wel voor dat hij bij scherpe reacties wel wat wispelturig kan reageren. Het spreekt voor zich dat je met de i3 geen rally moet rijden, maar verwacht je aan een andere reactie dan een klassieke auto.
Net als de meeste elektrische wagens maakt de i3 ook gebruik van recuperatief rijden. Van zodra je het gaspedaal lost, functioneert de elektromotor als generator om energie op te wekken. Resultaat: minder slijtage van de klassieke remmen, en efficiëntere energierecuperatie dan via de remmen. Bij de meeste merken voel je wel dat hij wat remt, maar BMW heeft in de i3 een forse recuperator voorzien. Van zodra je het gaspedaal lost, voelt het aan alsof je gewoon remt. De remlichten gaan trouwens ook gewoon aan van zodra je het gaspedaal lost. Het resultaat daarvan is na een 50-tal testkilometers dat we nooit meer de rem aanraakten en perfect konden doseren dat ruwe recuperatief remmen aangenaam aanvoelt. Bovendien is het bijzonder comfortabel om op die manier te rijden. Je moet enkel nog de rem aantikken in noodgevallen, of wanneer je vlak voor een rood licht moet remmen. Van alle getest wagens voelt dit remtype, samen met de Tesla Model S, het prettigst van allemaal aan. Liever wat harder dat je zelf kan doseren, dan zacht zoals bijvoorbeeld bij de Renault Zoë.
Reikwijdte
De reikwijdte van de BMW i3 ligt tussen de 130 en 160 km, maar enkel als je heel zuinig rijdt en geen klimaatregeling wenst. Wil je sportief rijden en hier en daar een autosnelweg meepikken? Dan is een rijbereik van 100 km realistisch. Kies je de Eco Pro + stand, dan schakelt BMW automatisch de klimaatregeling helemaal uit. Ideaal om lange afstanden met iets meer zekerheid te overbruggen, maar bijzonder koud in de winter. We hebben een testrit in de winter op het allerzuinigst gereden en haalden net geen 164 km, maar die hebben we met handschoenen moeten afleggen en ijskoude voeten. Dan mag het interieur nog Feng Shui zijn, comfortabel is anders.
Om dat bereik op te krikken, kan je de i3 van een range extender voorzien. BMW heeft daarvoor een kleine 650cc benzinemotor voorzien met een kleine tank van 9 liter, beide haast identiek aan hun motorendivisie. Omdat die zo klein is en BMW vanaf het begin deze optie voor ogen had, verlies je geen extra plaats en is de akoestiek ook zo voorzien dat je hem amper hoort. De beperkte tank zorgt ervoor dat je maar iets meer dan 100 km extra kan afleggen, maar voordeel daarvan is dat je nooit echt met veel extra gewicht zit. De Opel Ampera heeft dat probleem wel met een benzinetank die vier keer groter is dan de i3. Alle benzine die daar nog inzit moet je overal meesleuren wanneer je de range extender even niet meer nodig hebt.
Range extender
Voor iedereen die denkt dat de range extender de kip met het gouden ei is, moeten we helaas teleurstellen. De motor is heel stil binnen wanneer je rustig rijdt, maar buitenstaanders horen wel een continu monotoon geluid, vergelijkbaar aan een generator, dat best vervelend klinkt. Hou daarom die range extender voor gewestwegen of autosnelwegen, en schakel opnieuw over naar batterij wanneer je in steden rijdt. Is niet alleen zuiniger, maar je doet er ook de omstaanders plezier mee. De range extender zorgt wel voor het extra comfort dat je nodig hebt om comfortabel rond te rijden bij grotere afstanden dan 150 km. Een grote luxe wanneer je een elektrische wagen als enige auto wilt gebruiken. Wie al een wagen heeft staan en de i3 als tweede wagen ambieert, kan je best de range extender optie laten vallen.
Waarom? Omdat die het algemene gewicht van de i3 opkrikt naar 1.390 kg, 120kg meer dan de gewone versie. Dat heeft impact op de prestaties, 0 naar 100 duurt voortaan 7,9 seconden, maar ook op de reikwijdte. Die daalt namelijk naar 120 km, en dat is een behoorlijk optimistisch cijfer. De prima balans verschuift daarmee ook meer naar de achterkant, met een minder fijne wegligging. Wanneer we moeten kiezen tussen de Opel Ampera (met standaard range extender) en de BMW i3 gaat onze keuze naar de i3, maar dan nog liever zonder die range extender. Dat scheelt je bovendien 4.500 euro extra.
iDrive
Een duidelijke blikvanger in het interieur van de i3 is zonder twijfel het XL-breedbeeld scherm waarop het iDrive-platform is gekoppeld. Alle rij-info die je op een kleurrijk lcd-scherm achter het stuur, maar het is dat grote scherm waar je het meeste naar zult kijken. Binnen dit systeem zitten massa’s functies verborgen, klaar om ontdekt te worden. De navigatie is prettig om op zo’n brede kaart te kijken, maar je kan ook het scherm verdelen in twee delen met widgets, bekend van de smartphones en tablets. Helaas is het aanbod widgets nog niet echt degelijk, dus schakelden we die ‘splitscreen’ mode al snel uit om van een extra brede weergave te genieten.
De i3 kan van een simkaart worden voorzien die allerlei ‘connected’ diensten voor zijn rekening kan nemen. De meest bekende is vanzelfsprekend live verkeersinformatie, maar ook de ConnectedDrive services zijn leuk om uit te proberen. Zo kan je bijvoorbeeld via Wikipedia de i3 laten voorlezen wat elke stad te verbergen heeft, of nieuwsfeiten laten voorlezen. Helaas zit alles onder behoorlijk wat menu’s, allemaal bedienbaar met een draaiknop met aanraakvlak, dat je veiliger af bent om gewoon van je smartphone af te lezen wanneer je eens even stil staat. Vooral het app aanbod was teleurstellend, terwijl je voor die optie toch extra geld op tafel moet leggen. Het zijn allemaal leuke functies, maar het dikt het totaalpakket wel heel snel aan. De basisversie valt op zich nog mee van prijs, maar wil je de auto ietwat degelijk uitvoeren, ben je al snel 15.000 euro extra kwijt, zonder dat je nog maar in de snufjes en gadgets overdrijft.
Mét app
Een elektrische wagen moet je laden, dat spreekt voor zich, en daar maakt BMW het jou extra gemakkelijk. In het klepje waar je de stekker in moet steken, vind je een lichtbalk met kleurencodes om aan te geven wat je auto doet. Zo kan je visueel direct zien of je auto laadt, intussen volgeladen is, of wanneer er een probleem is met het stopcontact. Heel handig, want meestal moet je al die info gaan zoeken op de lader zelf aan het stopcontact. De klassieke laadtijd van de i3 thuis is ongeveer een 9-tal uur, maar aan een paar laadpalen in België lukt dat binnen een half uur. Helaas zijn er dat bijzonder weinig, mede omdat de installatie van zo’n ‘turbopaal’ 25.000 euro kost.
Een klassiek laadpunt met snellaadfunctie halveert de laadtijd van de i3 naar ongeveer een viertal uur. Op het dashboard kan je dan aflezen wanneer je auto opgeladen zal zijn, of je maakt gebruik van de BMW i3 app als je de Connected Services optie neemt. Na een niet bepaald klantvriendelijke koppelingsprocedure kan je op je smartphone zien waar je auto geparkeerd staat, en hoever hij staat met laden. Je kan zelfs op afstand via de app snel de autoverwarming al inschakelen, ideaal om in de koude wintermaanden van een warme auto te genieten.
Conclusie
De BMW i3 heeft alles in zich om iedereen warm te maken voor een elektrische wagen: slimme technologie, indrukwekkend ruimtelijk interieur en een krachtige, snelle elektromotor. Of je het aparte uiterlijk mooi vindt laat ik aan jou over, maar in feite kunnen we bijzonder weinig opmerken aan de i3. Enkel het prijskaartje is slikken, zeker als je graag van wat luxe geniet en elke optie al direct een smak geld meer is. Desondanks blijft het de beste elektrische auto die enigszins betaalbaar is, naast de Tesla Model S. Overweeg je om de i3 met range extender te nemen voor wat extra zekerheid? Doe ons een plezier en bekijk ook zeker plug-in varianten van andere autofabrikanten, waar je ongetwijfeld veel meer waar voor je geld gaat krijgen. Tenzij je een boontje hebt voor nieuwe technieken, ecologisch denkt en een geweldige rijervaring wil. Dan zit je met de BMW i3 op de juiste plaats.
Specificaties
Brandstof: Elektrisch
Motorinhoud: /
Cilinders / kleppen: /
Vermogen: 170 pk @ 4.200 tpm
Koppel: 250 Nm @ 1 tpm
Aandrijving: achterwielen
Acceleratie 0-100 km/u: 7,2 seconden
Topsnelheid: 150 km/u
Bagageruimte: 260 / 1.100 liter
Gewicht: 1.195 kg
L x B x H (cm): 400 x 158 x 178