Test

Dit is een popup

Google Chrome deelt klappen uit aan Firefox

Google Chrome wint steeds meer marktaandeel als browser, ten nadele van Firefox.
Google Chrome logo
rvlsoft / Shutterstock.com

Google Chrome is koploper onder de browsers als het op groei aankomt. Volgens analysewebsite Net Applications heeft Googles browser momenteel een marktaandeel van 27,2 procent. Ter verduidelijking: Chrome is niet de grootste, dat is nog altijd Internet Explorer. IE kan iets meer dan de helft van de internetsurfers bekoren, maar het aandeel stagneert al lange tijd.

Het echte gevecht onder de browsers gaat tussen Google Chrome en Firefox Mozilla. Het succes van Chrome betekent klappen voor Firefox: vorig jaar had die laatste nog 15 procent van de taart, in juni 2015 is dat afgezakt naar 12 procent.

taartdiagram aandeel browsers

Hoe komt het dat Chrome meer zieltjes wint? Het is moeilijk om precies de vinger te leggen op de oorzaak van de recente stijging, maar Google heeft altijd geprobeerd om een gestroomlijnde en clean ervaring te geven met zijn browser: zo weinig mogelijk taakbalken of andere ballast op het scherm. Een strategie die op navolging kon rekenen: zowel Firefox als IE zijn in de voetsporen van Chrome getreden en hebben hun browservensters onder handen genomen en lichter gemaakt. Verder biedt Chrome ook een handige integratie aan met andere diensten van Google, waaronder bijvoorbeeld gmail.

Een opmerking: statistieken over browseraandelen kunnen sterk verschillen door hun telmethodes. In sommige analyses heeft Google Chrome de koppositie als het op marktaandeel aankomt. Net Applications baseert zich op het aantal unieke bezoekers per dag en niet op page views, en is daarnaast in sommige landen meer aanwezig dan andere web trackers.

Google Chrome logo
rvlsoft / Shutterstock.com

Google Chrome is koploper onder de browsers als het op groei aankomt. Volgens analysewebsite Net Applications heeft Googles browser momenteel een marktaandeel van 27,2 procent. Ter verduidelijking: Chrome is niet de grootste, dat is nog altijd Internet Explorer. IE kan iets meer dan de helft van de internetsurfers bekoren, maar het aandeel stagneert al lange tijd.

Het echte gevecht onder de browsers gaat tussen Google Chrome en Firefox Mozilla. Het succes van Chrome betekent klappen voor Firefox: vorig jaar had die laatste nog 15 procent van de taart, in juni 2015 is dat afgezakt naar 12 procent.

taartdiagram aandeel browsers

Hoe komt het dat Chrome meer zieltjes wint? Het is moeilijk om precies de vinger te leggen op de oorzaak van de recente stijging, maar Google heeft altijd geprobeerd om een gestroomlijnde en clean ervaring te geven met zijn browser: zo weinig mogelijk taakbalken of andere ballast op het scherm. Een strategie die op navolging kon rekenen: zowel Firefox als IE zijn in de voetsporen van Chrome getreden en hebben hun browservensters onder handen genomen en lichter gemaakt. Verder biedt Chrome ook een handige integratie aan met andere diensten van Google, waaronder bijvoorbeeld gmail.

Een opmerking: statistieken over browseraandelen kunnen sterk verschillen door hun telmethodes. In sommige analyses heeft Google Chrome de koppositie als het op marktaandeel aankomt. Net Applications baseert zich op het aantal unieke bezoekers per dag en niet op page views, en is daarnaast in sommige landen meer aanwezig dan andere web trackers.

browsersgooglegoogle chromemozilla firefoxnet applications

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!