Vlaamse kinderen leren programmeren
In andere landen worden er al een tijdje programmeerlessen op maat van kinderen aangeboden. Zo is er bijvoorbeeld een Amerikaans programma waarmee kinderen leren programmeren met Minecraft en in Engeland is leren programmeren op de lagere en middelbare school zelfs verplicht.
Ook in België wordt de vraag naar programmeerlessen voor kinderen steeds groter. “Met de verandering van onze maatschappij waarin ‘internet of things’, ‘bring your own device’ en ‘IT as a service’ steeds belangrijker worden, is de nood groot dat onze kinderen leren communiceren met computers en inzicht krijgen in hoe ze werken. Programmeren is het nieuwe lezen en schrijven. Als je niet kunt programmeren, loop je veel voordelen mis.” Zegt Martine Van Audenrode, voorzitter van de opleiding toegepaste informatica van de HoGent.
CodeFever
Met het nieuwe CodeFever zal er vanaf september aan deze vraag worden voldaan. CodeFever is een buitenschools programma voor kinderen tussen 7 en 12 jaar en zal in tien verschillende Vlaamse steden worden georganiseerd. Tijdens de lessen zullen kinderen de basistechnieken van het programmeren onder de knie krijgen. Een lespakket bestaat uit tien lessen en kost 240 euro. Wanneer je kind jonger is dan twaalf jaar krijg je echter een fiscaal attest waarmee je 112 euro kunt uitsparen.
“We leren kinderen in de eerste plaats computationeel denken en werken met algoritmes. Alle belangrijke basisbegrippen staan op het leerprogramma. Na de basisvaardigheden komen lesmodules als ‘maak je eigen game’, ‘bouw je eigen app’ en ‘programmeer een robot’ aan bod.” Vertelt Katelijne Duerinck, één van de initiatiefneemsters. “De lesmodules zijn volledig op maat van kinderen uitgewerkt en hebben een hoge funfactor.”
STEM-academie
CodeFever behoort tot de STEM-academie van de Vlaamse overheid. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths. Met het STEM-actieplan wil de Vlaamse overheid de interesse van kinderen en jongeren voor exacte wetenschap en techniek in vrijetijdsverband stimuleren. Zo hoopt men meer jongeren aan te sporen om te kiezen voor een beroep in deze sector.
In andere landen worden er al een tijdje programmeerlessen op maat van kinderen aangeboden. Zo is er bijvoorbeeld een Amerikaans programma waarmee kinderen leren programmeren met Minecraft en in Engeland is leren programmeren op de lagere en middelbare school zelfs verplicht.
Ook in België wordt de vraag naar programmeerlessen voor kinderen steeds groter. “Met de verandering van onze maatschappij waarin ‘internet of things’, ‘bring your own device’ en ‘IT as a service’ steeds belangrijker worden, is de nood groot dat onze kinderen leren communiceren met computers en inzicht krijgen in hoe ze werken. Programmeren is het nieuwe lezen en schrijven. Als je niet kunt programmeren, loop je veel voordelen mis.” Zegt Martine Van Audenrode, voorzitter van de opleiding toegepaste informatica van de HoGent.
CodeFever
Met het nieuwe CodeFever zal er vanaf september aan deze vraag worden voldaan. CodeFever is een buitenschools programma voor kinderen tussen 7 en 12 jaar en zal in tien verschillende Vlaamse steden worden georganiseerd. Tijdens de lessen zullen kinderen de basistechnieken van het programmeren onder de knie krijgen. Een lespakket bestaat uit tien lessen en kost 240 euro. Wanneer je kind jonger is dan twaalf jaar krijg je echter een fiscaal attest waarmee je 112 euro kunt uitsparen.
“We leren kinderen in de eerste plaats computationeel denken en werken met algoritmes. Alle belangrijke basisbegrippen staan op het leerprogramma. Na de basisvaardigheden komen lesmodules als ‘maak je eigen game’, ‘bouw je eigen app’ en ‘programmeer een robot’ aan bod.” Vertelt Katelijne Duerinck, één van de initiatiefneemsters. “De lesmodules zijn volledig op maat van kinderen uitgewerkt en hebben een hoge funfactor.”
STEM-academie
CodeFever behoort tot de STEM-academie van de Vlaamse overheid. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Maths. Met het STEM-actieplan wil de Vlaamse overheid de interesse van kinderen en jongeren voor exacte wetenschap en techniek in vrijetijdsverband stimuleren. Zo hoopt men meer jongeren aan te sporen om te kiezen voor een beroep in deze sector.