Test

Dit is een popup

Achtergrond, slider

Hoe Facebook het sociale media-landschap domineert, in één grafiek

Gebruikersaantallen van sociale netwerken als WeChat, Twitter, Snapchat, en Pinterest vallen in het niet, vergeleken met die van de blauwe gigant.

Meer dan Facebook

Als je aan Facebook denkt, dan denk je wellicht aan het sociale netwerk. Het is makkelijk om te vergeten dat de blauwe reus eigenlijk veel meer is dan dat. Instagram, Messenger en Whatsapp behoren eveneens tot de Facebook-familie, wat het bedrijf tot een behemoth maakt in het sociale media-landschap.

Dat werd nog maar eens duidelijk toen Facebook deze week de resultaten van het derde kwartaal bekendmaakte. Opnieuw kon het conglomeraat mooie gebruikersaantallen voorleggen, geïllustreerd in onderstaande grafiek. Wanneer we de grootste sociale media ter wereld vergelijken op basis van maandelijks actieve gebruikers, komt Facebook Inc. dan ook als onvervalste winnaar uit de bus:

 

Infographic: Facebook Inc. Dominates the Social Media Landscape | Statista

 

West vs. oost

De top drie in sociale media – Facebook, Whatsapp en Messenger – passeerden allen de mijlpaal van 1 miljard. Samen zijn ze goed voor meer maandelijks actieve gebruikers dan alle andere verschijningen in de lijst samengeteld. Enkel Facebook-telg Instagram blijft achter: daar werden ‘slechts’ 700 miljoen maandelijkse gebruikers geteld.

Het Chinese platform WeChat komt relatief dicht in de buurt. Met 938 miljoen gebruikers is het het eerste sociale medium in de lijst dat niet wordt beheerd door Facebook. Daaronder vinden we Qzone, eveneens van dezelfde eigenaar. Tot slot sluit Sina Weibo – een Chinese microbloggingplatform – het rijtje Aziatische sociale media af.

Andere bekende, westerse netwerken zoals Twitter, Pinterest en Snapchat, stranden relatief laag in de rangschikking. De laatste plaats is voor Vkontakte, afgekort als VK, een sociaal netwerk dat vooral in Rusland en omstreken wordt gebruikt.

De grafiek toont aan hoe sterk de dominantie van Facebook is gegroeid in de laatste jaren. Naast de twee miljard gebruikers op het gelijknamige netwerk, maakte de gigant ook Instagram en Whatsapp groot, die het in 2012 en 2014 kon kopen. Facebook is dus onmiskenbaar de keizer van de sociale media wanneer we enkel gebruikersaantallen in rekening nemen – hoewel het tij natuurlijk altijd kan keren.

 

https://www.twinkle.be/blog/167476/social-selling-anno-2017/

 

Meer dan Facebook

Als je aan Facebook denkt, dan denk je wellicht aan het sociale netwerk. Het is makkelijk om te vergeten dat de blauwe reus eigenlijk veel meer is dan dat. Instagram, Messenger en Whatsapp behoren eveneens tot de Facebook-familie, wat het bedrijf tot een behemoth maakt in het sociale media-landschap.

Dat werd nog maar eens duidelijk toen Facebook deze week de resultaten van het derde kwartaal bekendmaakte. Opnieuw kon het conglomeraat mooie gebruikersaantallen voorleggen, geïllustreerd in onderstaande grafiek. Wanneer we de grootste sociale media ter wereld vergelijken op basis van maandelijks actieve gebruikers, komt Facebook Inc. dan ook als onvervalste winnaar uit de bus:

 

Infographic: Facebook Inc. Dominates the Social Media Landscape | Statista

 

West vs. oost

De top drie in sociale media – Facebook, Whatsapp en Messenger – passeerden allen de mijlpaal van 1 miljard. Samen zijn ze goed voor meer maandelijks actieve gebruikers dan alle andere verschijningen in de lijst samengeteld. Enkel Facebook-telg Instagram blijft achter: daar werden ‘slechts’ 700 miljoen maandelijkse gebruikers geteld.

Het Chinese platform WeChat komt relatief dicht in de buurt. Met 938 miljoen gebruikers is het het eerste sociale medium in de lijst dat niet wordt beheerd door Facebook. Daaronder vinden we Qzone, eveneens van dezelfde eigenaar. Tot slot sluit Sina Weibo – een Chinese microbloggingplatform – het rijtje Aziatische sociale media af.

Andere bekende, westerse netwerken zoals Twitter, Pinterest en Snapchat, stranden relatief laag in de rangschikking. De laatste plaats is voor Vkontakte, afgekort als VK, een sociaal netwerk dat vooral in Rusland en omstreken wordt gebruikt.

De grafiek toont aan hoe sterk de dominantie van Facebook is gegroeid in de laatste jaren. Naast de twee miljard gebruikers op het gelijknamige netwerk, maakte de gigant ook Instagram en Whatsapp groot, die het in 2012 en 2014 kon kopen. Facebook is dus onmiskenbaar de keizer van de sociale media wanneer we enkel gebruikersaantallen in rekening nemen – hoewel het tij natuurlijk altijd kan keren.

 

https://www.twinkle.be/blog/167476/social-selling-anno-2017/

 

e-mailgmailtipunsend

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!