Mercedes gaat Tesla achterna met thuisbatterij
Tesla heeft vorige maand aan de wereld zijn thuisbatterijen getoond, met succes. Enkele dagen later kon het al pronken met 38.000 reserveringen en een wachtlijst tot midden 2016. Dat succes is andere fabrikanten niet ontgaan, want Mercedes-Benz plant nu exact hetzelfde te doen als Tesla.
Net als de batterijen van Tesla bevatten ze identiek dezelfde cellen als Mercedes-Benz in zijn plug-in hybrides en elektrische wagens gebruikt. De thuisbatterij is ontwikkeld om de zonne-energie overdag op te slaan, om daarna ’s avonds en ’s nachts de woning van elektriciteit te voorzien. Een thuisbatterij is goed voor 2,5 kWh. Je kan in totaal acht batterijen combineren, goed voor een totaal van 20 kWh. Dat zou volgens Mercedes-Benz genoeg moeten zijn voor thuis en kleine bedrijven.
Mercedes-Benz heeft ook kort gesproken over uitgebreidere thuisbatterijen voor grote bedrijven, maar daarrond geeft het nog geen details. Ter vergelijking: de Tesla Powerwall kan verschillende Powerpacks combineren tot 10 MWh of zelfs meer.
Mercedes-Benz heeft nog geen prijs bekend gemaakt rond hun thuisbatterij. Die van Tesla starten vanaf 3.500 dollar, maar zijn hoger in capaciteit (7,5 kWh tegenover 2,5 kWh). Mercedes start een pilootprogramma in Duitsland en werkt daarvoor samen met Accumotive. Je kan je daarvoor nu al registeren, indien je ZDNet vanuit Duitsland leest.
Tesla heeft vorige maand aan de wereld zijn thuisbatterijen getoond, met succes. Enkele dagen later kon het al pronken met 38.000 reserveringen en een wachtlijst tot midden 2016. Dat succes is andere fabrikanten niet ontgaan, want Mercedes-Benz plant nu exact hetzelfde te doen als Tesla.
Net als de batterijen van Tesla bevatten ze identiek dezelfde cellen als Mercedes-Benz in zijn plug-in hybrides en elektrische wagens gebruikt. De thuisbatterij is ontwikkeld om de zonne-energie overdag op te slaan, om daarna ’s avonds en ’s nachts de woning van elektriciteit te voorzien. Een thuisbatterij is goed voor 2,5 kWh. Je kan in totaal acht batterijen combineren, goed voor een totaal van 20 kWh. Dat zou volgens Mercedes-Benz genoeg moeten zijn voor thuis en kleine bedrijven.
Mercedes-Benz heeft ook kort gesproken over uitgebreidere thuisbatterijen voor grote bedrijven, maar daarrond geeft het nog geen details. Ter vergelijking: de Tesla Powerwall kan verschillende Powerpacks combineren tot 10 MWh of zelfs meer.
Mercedes-Benz heeft nog geen prijs bekend gemaakt rond hun thuisbatterij. Die van Tesla starten vanaf 3.500 dollar, maar zijn hoger in capaciteit (7,5 kWh tegenover 2,5 kWh). Mercedes start een pilootprogramma in Duitsland en werkt daarvoor samen met Accumotive. Je kan je daarvoor nu al registeren, indien je ZDNet vanuit Duitsland leest.