Test

Dit is een popup

Oculus Rift vereist bijzonder krachtige pc

Oculus maakt de systeemvereisten van de Rift bekend die begin 2016 beschikbaar is. Het resultaat: pittig.

Oculus heeft enkele weken geleden bekend gemaakt dat het de Oculus Rift in Q1 2016 wil lanceren voor het grote publiek, na twee jaar van ontwikkeling met twee testunits. Er is voorlopig nog weinig bekend over de prijs, maar Oculus heeft wel de aanbevolen systeemvereisten bekend gemaakt. Die zijn behoorlijk pittig:

  • Nvidia GTX 970 / AMD 290 equivalent of beter
  • Intel i5-4590 equivalent of beter
  • 8 GB+ RAM
  • Compatibele HDMI 1.3 video output
  • 2x USB 3.0-poorten
  • Windows 7 SP1 of recenter

“De bedoeling is om met deze specificaties iedereen een geweldige ervaring te bezorgen,” zegt Oculus. “Het uiteindelijke doel is om VR succesvol te lanceren, zodat ontwikkelaars optimaal hun games kunnen tunen voor een specifieke minimale configuratie.”

[related_article id=”160734″]

Levensduur

Atman Binstock, hoofdarchitect bij Oculus: “ Het is de bedoeling om deze specificaties aan te houden over de levensduur van de Rift. Deze configuratie is nu behoorlijk pittig, maar zal de komende jaren in prijs dalen, waardoor meer mensen compatibele systemen kunnen samenstellen.”.

Waarom zo’n straffe specificaties? De Rift heeft een resolutie van 2.160 x 1.200 pixels, gespreid over twee schermen, aan 90 Hz. Dit consumeert 233 miljoen pixels per seconde. Wanneer je rekening houdt met het oog zo dicht tegen het scherm, zijn er meer dan 400 miljoen shaded pixels nodig per seconde. Dat betekent dat puur op vlak van rendering alleen een VR-spel gemiddeld driemaal zwaarder de GPU belast dan een ‘gewone’ 1080p-resolutie.

Geen laptops

Laptopgamers kunnen voorlopig nog niet proeven van de Oculus Rift. Veel discrete GPU-laptops hebben hun HDMI-uitgang gekoppeld aan de geïntegreerde GPU. Om de Rift te laten werken, moet die gekoppeld zijn met de discrete GPU. Bovendien kan je dat ook haast nergens in de specificaties terugvinden, waardoor je voor de zekerheid extra dubbelcheckt wanneer je een specifieke gamelaptop koopt voor de Oculus Rift.

Binstock bevestigt ook dat de ontwikkeling voor Mac OS X en Linux voorlopig worden gepauzeerd zodat Oculus zich kan focussen op de lancering van de consumentenversie van de Rift. “We willen zo snel mogelijk opnieuw starten met de ontwikkeling voor Mac OS X en Linux, maar voorlopig hebben we nog geen specifieke datum.”

De Oculus Rift is beschikbaar in Q1 2016. De prijs is voorlopig nog onbekend.

Oculus heeft enkele weken geleden bekend gemaakt dat het de Oculus Rift in Q1 2016 wil lanceren voor het grote publiek, na twee jaar van ontwikkeling met twee testunits. Er is voorlopig nog weinig bekend over de prijs, maar Oculus heeft wel de aanbevolen systeemvereisten bekend gemaakt. Die zijn behoorlijk pittig:

  • Nvidia GTX 970 / AMD 290 equivalent of beter
  • Intel i5-4590 equivalent of beter
  • 8 GB+ RAM
  • Compatibele HDMI 1.3 video output
  • 2x USB 3.0-poorten
  • Windows 7 SP1 of recenter

“De bedoeling is om met deze specificaties iedereen een geweldige ervaring te bezorgen,” zegt Oculus. “Het uiteindelijke doel is om VR succesvol te lanceren, zodat ontwikkelaars optimaal hun games kunnen tunen voor een specifieke minimale configuratie.”

[related_article id=”160734″]

Levensduur

Atman Binstock, hoofdarchitect bij Oculus: “ Het is de bedoeling om deze specificaties aan te houden over de levensduur van de Rift. Deze configuratie is nu behoorlijk pittig, maar zal de komende jaren in prijs dalen, waardoor meer mensen compatibele systemen kunnen samenstellen.”.

Waarom zo’n straffe specificaties? De Rift heeft een resolutie van 2.160 x 1.200 pixels, gespreid over twee schermen, aan 90 Hz. Dit consumeert 233 miljoen pixels per seconde. Wanneer je rekening houdt met het oog zo dicht tegen het scherm, zijn er meer dan 400 miljoen shaded pixels nodig per seconde. Dat betekent dat puur op vlak van rendering alleen een VR-spel gemiddeld driemaal zwaarder de GPU belast dan een ‘gewone’ 1080p-resolutie.

Geen laptops

Laptopgamers kunnen voorlopig nog niet proeven van de Oculus Rift. Veel discrete GPU-laptops hebben hun HDMI-uitgang gekoppeld aan de geïntegreerde GPU. Om de Rift te laten werken, moet die gekoppeld zijn met de discrete GPU. Bovendien kan je dat ook haast nergens in de specificaties terugvinden, waardoor je voor de zekerheid extra dubbelcheckt wanneer je een specifieke gamelaptop koopt voor de Oculus Rift.

Binstock bevestigt ook dat de ontwikkeling voor Mac OS X en Linux voorlopig worden gepauzeerd zodat Oculus zich kan focussen op de lancering van de consumentenversie van de Rift. “We willen zo snel mogelijk opnieuw starten met de ontwikkeling voor Mac OS X en Linux, maar voorlopig hebben we nog geen specifieke datum.”

De Oculus Rift is beschikbaar in Q1 2016. De prijs is voorlopig nog onbekend.

nieuwsoculusoculus riftontspanningspecificatiessysteemvereistenvirtual realityvr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!