Test

Dit is een popup

Nieuws

Het Apple-effect: 1 miljoen Watch-bestellingen

Volgens analisten zijn er dit weekend wereldwijd ongeveer één miljoen Apple Watches besteld door consumenten. Dat zou een behoorlijk succes zijn.

De verkoop van de Apple Watch is sterk van start gegaan, zo zeggen beursanalisten. Dat zou er op kunnen wijzen dat het hebbeding van Apple een mooie toekomst tegemoet gaat.

Volgens Cowen and Co. zijn er tijdens het eerste weekend dat het horloge kon besteld worden ongeveer één miljoen bestelbonnen ondertekend. Het bedrijf, dat Apple al jarenlang volgt, komt aan dat cijfer door het aantal voorbestellingen in Apple-winkels in de San Francisco Bay Area te extrapoleren.

[related_article id=”158256″]

“Er waren dozijnen verkopers die dozijnen afspraken hadden om Apple Watches te verkopen”, zo schrijft het bedrijf in een nota aan investeerders. Van die verkooppraatjes leidt 85 à 90 procent ook tot een verkocht horloge. Op die manier komt Cowen and Co. “gemakkelijk” aan een miljoen voorbestellingen, wat "iets meer is" dan wat het beurshuis verwacht had.

Ook Gene Munster van Piper Jaffray (wiens nota kon ingekeken worden door Marketwatch) schat het aantal bestellingen op ongeveer een miljoen exemplaren.

Nog een indicatie dat de eerste verkoop een succes was, is het feit dat op de Apple-website het horloge al na twee uur uitverkocht was. De levertijden lopen nu op tot vier maanden. Daarbij moet natuurlijk wel rekening gehouden met de (onbekende) hoeveelheid beschikbare voorraad die Apple had voorzien. Als die zeer klein is, is het maar logisch dat het kleinood snel uitverkoopt.

Slice Intelligence, een bedrijf dat claimt “e-receipt-gegevens” te traceren van 9.000 online shoppers, zegt dan weer dat elke Apple Watch-koper gemiddeld 1,3 exemplaren heeft besteld. Zij gaan uit van een totale verkoop van één miljoen in de Verenigde Staetn alleen. Cowen and Co. plakt dat cijfer op alle negen markten wereldwijd waar het horloge al te koop is: Australië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Hong Kong, Japan, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Ook analisten van andere beurshuizen waren optimistisch over de Apple Watch. Bij Cantor Fitzgerald klinkt het dat het horloge “een sterke start had”. KeyBanc Capital Markets deelt dat gevoel en voegt er aan toe de komende drie maanden waarschijnlijk elk horloge dat van de band loopt onmiddellijk verkocht zal worden. Keybanc-analisten gaan uit van een productie van twintig miljoen Apple Watches dit jaar. Het beurshuis verlaagt ook zijn winstverwachtingen voor andere populaire horlogemerken als Fossil en Movado.

Wie helemaal ontbreekt in het debat over de verkoopcijfers is Apple zelf. In het verleden heeft het bedrijf wel al cijfers vrijgegeven als er een nieuw product wordt gelanceerd, maar ditmaal heerst er in Cupertino totale radiostilte. 

De verkoop van de Apple Watch is sterk van start gegaan, zo zeggen beursanalisten. Dat zou er op kunnen wijzen dat het hebbeding van Apple een mooie toekomst tegemoet gaat.

Volgens Cowen and Co. zijn er tijdens het eerste weekend dat het horloge kon besteld worden ongeveer één miljoen bestelbonnen ondertekend. Het bedrijf, dat Apple al jarenlang volgt, komt aan dat cijfer door het aantal voorbestellingen in Apple-winkels in de San Francisco Bay Area te extrapoleren.

[related_article id=”158256″]

“Er waren dozijnen verkopers die dozijnen afspraken hadden om Apple Watches te verkopen”, zo schrijft het bedrijf in een nota aan investeerders. Van die verkooppraatjes leidt 85 à 90 procent ook tot een verkocht horloge. Op die manier komt Cowen and Co. “gemakkelijk” aan een miljoen voorbestellingen, wat "iets meer is" dan wat het beurshuis verwacht had.

Ook Gene Munster van Piper Jaffray (wiens nota kon ingekeken worden door Marketwatch) schat het aantal bestellingen op ongeveer een miljoen exemplaren.

Nog een indicatie dat de eerste verkoop een succes was, is het feit dat op de Apple-website het horloge al na twee uur uitverkocht was. De levertijden lopen nu op tot vier maanden. Daarbij moet natuurlijk wel rekening gehouden met de (onbekende) hoeveelheid beschikbare voorraad die Apple had voorzien. Als die zeer klein is, is het maar logisch dat het kleinood snel uitverkoopt.

Slice Intelligence, een bedrijf dat claimt “e-receipt-gegevens” te traceren van 9.000 online shoppers, zegt dan weer dat elke Apple Watch-koper gemiddeld 1,3 exemplaren heeft besteld. Zij gaan uit van een totale verkoop van één miljoen in de Verenigde Staetn alleen. Cowen and Co. plakt dat cijfer op alle negen markten wereldwijd waar het horloge al te koop is: Australië, Canada, China, Duitsland, Frankrijk, Hong Kong, Japan, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Ook analisten van andere beurshuizen waren optimistisch over de Apple Watch. Bij Cantor Fitzgerald klinkt het dat het horloge “een sterke start had”. KeyBanc Capital Markets deelt dat gevoel en voegt er aan toe de komende drie maanden waarschijnlijk elk horloge dat van de band loopt onmiddellijk verkocht zal worden. Keybanc-analisten gaan uit van een productie van twintig miljoen Apple Watches dit jaar. Het beurshuis verlaagt ook zijn winstverwachtingen voor andere populaire horlogemerken als Fossil en Movado.

Wie helemaal ontbreekt in het debat over de verkoopcijfers is Apple zelf. In het verleden heeft het bedrijf wel al cijfers vrijgegeven als er een nieuw product wordt gelanceerd, maar ditmaal heerst er in Cupertino totale radiostilte. 

applebestellingencantor fitzgeraldcowen and cogene munsterkeybancnieuwswatch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!