Google verkoopt plaats in zoekresultaten Play Store
Naarmate het aanbod toeneemt wordt het steeds lastiger om een app te vinden in de mobiele marktplaatsen. Voor ontwikkelaars is het moeilijker om juist hun app onder de aandacht te brengen bij de consument. Google wil daar verandering in brengen en er zelf tegelijkertijd wat geld aan verdienen.
Ontwikkelaars die meer aandacht willen voor hun apps, kunnen binnenkort ruimte kopen in de zoekresultaten van de Google Play Store. Wanneer een gebruiker naar een bepaald onderwerp zoekt, komt boven het resultaat een gesponsorde advertentie te staan. De ads, die duidelijk gemarkeerd worden, verschijnen de komende weken bij de resultaten.
[related_article id=”158901″]
Zeker voor kleine ontwikkelaars is het een enorme uitdaging om hun apps onder de aandacht te brengen bij de consument. Dat terwijl grote namen als Facebook en Twitter met populaire apps geen enkel probleem hebben met het aantrekken van potentiële nieuwe downloaders. Bij de laatste telling had de Play Store meer dan 1,3 miljoen beschikbare apps. Probeer daar maar eens uit te springen.
Zowel Google als Apple heeft geprobeerd het aanbod beter onder de aandacht te brengen door de zoekresultaten te verbeteren en relevante suggesties weer te geven. Als ontwikkelaars geluk hebben, worden ze tijdelijk aanbevolen in een bepaalde categorie. Dat komt ten goede aan de downloads, maar het brengt niet meteen ook een hoop geld in het laatje.
Apps ontdekken
In een blogpost laat Google weten dat het zich realiseert dat “het ontdekken van apps een kritieke rol” speelt in het succes van ontwikkelaars. Daarbij geeft het bedrijf een lijst met aandachtspunten waarmee je ervoor zorgt dat de kans groter is dat je app gevonden wordt. Tevens adviseert Google om het AdWords-platform te gebruiken om de apps aan te bieden via Google Search en via de weergave hiervan op websites.
Met de gesponsorde resultaten in de Play Store biedt Google ontwikkelaars nu een nieuwe manier. Net als bij AdWords probeert de internetgigant er zelf ook nog een slaatje uit te slaan. Het model heeft Google niet bekendgemaakt, maar het is te verwachten dat het heel veel op AdWords lijkt. Klanten kunnen een dagelijks budget instellen en dan verschijnt de app bij bepaalde zoekopdrachten bovenaan in de resultaten.
Voorlopig kunnen alleen ontwikkelaars een gesponsord zoekresultaat kopen als het bedrijf zijn apps ook al promoot via Google Search. De komende maanden wordt het programma ook beschikbaar voor anderen. “We zijn ervan overtuigd dat dit een bruikbare toevoeging is voor gebruikers van Google Play en ontwikkelaars”, zegt productmanager Michael Siliski. “We hopen dat de ontwikkelaars die ons platform gebruiken hierdoor nog meer succes binnenhalen.”
Naarmate het aanbod toeneemt wordt het steeds lastiger om een app te vinden in de mobiele marktplaatsen. Voor ontwikkelaars is het moeilijker om juist hun app onder de aandacht te brengen bij de consument. Google wil daar verandering in brengen en er zelf tegelijkertijd wat geld aan verdienen.
Ontwikkelaars die meer aandacht willen voor hun apps, kunnen binnenkort ruimte kopen in de zoekresultaten van de Google Play Store. Wanneer een gebruiker naar een bepaald onderwerp zoekt, komt boven het resultaat een gesponsorde advertentie te staan. De ads, die duidelijk gemarkeerd worden, verschijnen de komende weken bij de resultaten.
[related_article id=”158901″]
Zeker voor kleine ontwikkelaars is het een enorme uitdaging om hun apps onder de aandacht te brengen bij de consument. Dat terwijl grote namen als Facebook en Twitter met populaire apps geen enkel probleem hebben met het aantrekken van potentiële nieuwe downloaders. Bij de laatste telling had de Play Store meer dan 1,3 miljoen beschikbare apps. Probeer daar maar eens uit te springen.
Zowel Google als Apple heeft geprobeerd het aanbod beter onder de aandacht te brengen door de zoekresultaten te verbeteren en relevante suggesties weer te geven. Als ontwikkelaars geluk hebben, worden ze tijdelijk aanbevolen in een bepaalde categorie. Dat komt ten goede aan de downloads, maar het brengt niet meteen ook een hoop geld in het laatje.
Apps ontdekken
In een blogpost laat Google weten dat het zich realiseert dat “het ontdekken van apps een kritieke rol” speelt in het succes van ontwikkelaars. Daarbij geeft het bedrijf een lijst met aandachtspunten waarmee je ervoor zorgt dat de kans groter is dat je app gevonden wordt. Tevens adviseert Google om het AdWords-platform te gebruiken om de apps aan te bieden via Google Search en via de weergave hiervan op websites.
Met de gesponsorde resultaten in de Play Store biedt Google ontwikkelaars nu een nieuwe manier. Net als bij AdWords probeert de internetgigant er zelf ook nog een slaatje uit te slaan. Het model heeft Google niet bekendgemaakt, maar het is te verwachten dat het heel veel op AdWords lijkt. Klanten kunnen een dagelijks budget instellen en dan verschijnt de app bij bepaalde zoekopdrachten bovenaan in de resultaten.
Voorlopig kunnen alleen ontwikkelaars een gesponsord zoekresultaat kopen als het bedrijf zijn apps ook al promoot via Google Search. De komende maanden wordt het programma ook beschikbaar voor anderen. “We zijn ervan overtuigd dat dit een bruikbare toevoeging is voor gebruikers van Google Play en ontwikkelaars”, zegt productmanager Michael Siliski. “We hopen dat de ontwikkelaars die ons platform gebruiken hierdoor nog meer succes binnenhalen.”