Test

Dit is een popup

Sony overweegt uitstap uit tv- en gsm-markt

Door de zware concurrentie en de lage marges wil Sony zich terugtrekken uit de gsm- en audiovisuele markt. In andere sectoren verwacht het bedrijf een winstpiek.

Sony overweegt de productie van smartphones en andere elektronica af te splitsen en zich te concentreren op zijn meer winstgevende takken als games en films. Volgens topman Kazuo Hirai zal het bedrijf niet langer groei nastreven in divisies waar de concurrentie te zwaar is, zo schrijft Reuters.

“De strategie vanaf het volgende boekjaar bestaat er in winst te genereren en te investeren voor groei”, aldus Hirai. Die beslissing moet er voor zorgen dat alle afdelingen autonoom kunnen groeien. Het is daarbij “niet helemaal uitgesloten” dat er ook een exit-strategie komt voor de smartphone- en audiovisuele markt.

Volgens de Wall Street Journal wil Hirai ook afdelingen als fotocamera’s en muziekspelers gaan afsplitsen in aparte bedrijven. Voor de tv-afdeling is dat al gebeurd. Die zou dus, samen met de telefoondivisie, volledig verkocht kunnen worden.

De markten waar Sony ooit heer en meester was, zoals tv’s en muziekspelers, worden tegenwoordig gedomineerd door spelers als Samsung en LG. De achteruitgang in marktaandeel in die sectoren is nooit goedgemaakt, ondanks de instroom van heel wat nieuwe producten.

Sony wil zich onder andere meer gaan richten op zijn Playstation-afdeling. Dat zou kunnen leiden tot een vijfentwintig keer hogere winst dan nu, zo hoopt Hirai. Voor de werknemers is dat minder goed nieuws. Sony heeft al verschillende herstructureringen achter de rug waarbij duizenden jobs verloren gingen.

Voor dit boekjaar verwacht Sony nog een nettoverlies, maar over de komende drie jaar moet er een operationele winst van meer dan vier miljard dollar gemaakt worden. Investeerders zien het nieuwe Sony blijkbaar wel zitten. Na de commentaren van Hirai stegen de aandelen van het bedrijf op de beurs van New York.

Sony overweegt de productie van smartphones en andere elektronica af te splitsen en zich te concentreren op zijn meer winstgevende takken als games en films. Volgens topman Kazuo Hirai zal het bedrijf niet langer groei nastreven in divisies waar de concurrentie te zwaar is, zo schrijft Reuters.

“De strategie vanaf het volgende boekjaar bestaat er in winst te genereren en te investeren voor groei”, aldus Hirai. Die beslissing moet er voor zorgen dat alle afdelingen autonoom kunnen groeien. Het is daarbij “niet helemaal uitgesloten” dat er ook een exit-strategie komt voor de smartphone- en audiovisuele markt.

Volgens de Wall Street Journal wil Hirai ook afdelingen als fotocamera’s en muziekspelers gaan afsplitsen in aparte bedrijven. Voor de tv-afdeling is dat al gebeurd. Die zou dus, samen met de telefoondivisie, volledig verkocht kunnen worden.

De markten waar Sony ooit heer en meester was, zoals tv’s en muziekspelers, worden tegenwoordig gedomineerd door spelers als Samsung en LG. De achteruitgang in marktaandeel in die sectoren is nooit goedgemaakt, ondanks de instroom van heel wat nieuwe producten.

Sony wil zich onder andere meer gaan richten op zijn Playstation-afdeling. Dat zou kunnen leiden tot een vijfentwintig keer hogere winst dan nu, zo hoopt Hirai. Voor de werknemers is dat minder goed nieuws. Sony heeft al verschillende herstructureringen achter de rug waarbij duizenden jobs verloren gingen.

Voor dit boekjaar verwacht Sony nog een nettoverlies, maar over de komende drie jaar moet er een operationele winst van meer dan vier miljard dollar gemaakt worden. Investeerders zien het nieuwe Sony blijkbaar wel zitten. Na de commentaren van Hirai stegen de aandelen van het bedrijf op de beurs van New York.

hirainieuwsplaystationsmartphonessonytv

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!