Test

Dit is een popup

Apples App Store kreunt onder zombieplaag

De App Store heeft een zombieprobleem. Meer dan 80 procent van de applicaties in de winkel wordt amper gedownload en verdwijnt onder de radar.

Het aanbod in Apples App Store blijft exponentieel groeien, maar het overgrote deel van de applicaties verdwijnt al snel onder de radar. Ontwikkelaars voeren een darwinistische strijd om de aandacht van de gebruiker.

De omvang van de App Store is in 2014 met maar liefst 60 procent toegenomen, van 890.000  apps aan het einde van 2013 tot 1,42 miljoen een jaar later. In maart werd de kaap van 1 miljoen beschikbare apps gerond, in september behaalden de zombie-apps diezelfde mijlpaal. Het aantal zombie-apps in de App Store steeg tijdens het afgelopen jaar van 74 procent in januari, tot bijna 83 procent in december. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Adjust.

[related_article id=”158256″]

Adjust gebruikt de term zombie-apps voor applicaties die nagenoeg onzichtbaar zijn in de App Store, omdat ze er niet in slagen om ten minste gedurende een derde van de periode dat ze beschikbaar zijn in een overzichtslijstje op te duiken. Die lijsten worden georganiseerd per categorie, kostprijs en geografische locatie, en vormen de enige organische bron voor gebruikers om nieuwe applicaties te ontdekken.

“De App Store is dood. Als bron van organische gebruikerswerving, kan het niet langer alle apps en alle gebruikers bedienen”, stellen de onderzoekers van Adjust in hun rapport. “De meeste mensen kijken tegenwoordig naar de media, Facebook en – of ze het nu willen toegeven of niet – advertenties om nieuwe applicaties te ontdekken.”

Zombies per genre

De tijd dat het als kleine ontwikkelaar voldoende was om je creatie simpelweg in de App Store te plaatsen en toe te kijken hoe het een publiek genereert, is – enkele uitzonderingen niet te na gesproken – voorbij. Om een populaire app te maken, worden marketing en gebruikerswerving een steeds belangrijker onderdeel. Ook een strategische categoriekeuze kan daarbij helpen.

De juiste categorieën kiezen voor je applicatie, blijkt cruciaal om ervoor te zorgen dat de app op een organische manier kan worden gevonden. Uit het onderzoek van Adjust blijkt namelijk dat niet elke categorie evenveel last heeft van zombies. Zo wordt de zakelijke categorie gedomineerd door een handvol populaire apps, maar maken andere applicaties nauwelijks kans. Bij navigatie-apps zijn er in verhouding dan weer veel minder zombies, omdat het hier vaak gaat over locatiegebonden applicaties, waardoor de concurrentie afneemt.

Overigens lijdt niet alleen Apples App Store onder een zombieplaag. Ook de Play Store van Google is in hetzelfde bedje ziek, maar daar hebben we geen concrete cijfers over. De omvang van de appwinkels wordt vaak als een belangrijk voordeel geportretteerd naar gebruikers toe, maar de werkelijkheid is dat de meeste mensen zich beperken tot een handvol applicaties van grote ontwikkelaars, en de kleintjes maar met moeite het hoofd boven water kunnen houden.

Het aanbod in Apples App Store blijft exponentieel groeien, maar het overgrote deel van de applicaties verdwijnt al snel onder de radar. Ontwikkelaars voeren een darwinistische strijd om de aandacht van de gebruiker.

De omvang van de App Store is in 2014 met maar liefst 60 procent toegenomen, van 890.000  apps aan het einde van 2013 tot 1,42 miljoen een jaar later. In maart werd de kaap van 1 miljoen beschikbare apps gerond, in september behaalden de zombie-apps diezelfde mijlpaal. Het aantal zombie-apps in de App Store steeg tijdens het afgelopen jaar van 74 procent in januari, tot bijna 83 procent in december. Dat blijkt uit een studie van onderzoeksbureau Adjust.

[related_article id=”158256″]

Adjust gebruikt de term zombie-apps voor applicaties die nagenoeg onzichtbaar zijn in de App Store, omdat ze er niet in slagen om ten minste gedurende een derde van de periode dat ze beschikbaar zijn in een overzichtslijstje op te duiken. Die lijsten worden georganiseerd per categorie, kostprijs en geografische locatie, en vormen de enige organische bron voor gebruikers om nieuwe applicaties te ontdekken.

“De App Store is dood. Als bron van organische gebruikerswerving, kan het niet langer alle apps en alle gebruikers bedienen”, stellen de onderzoekers van Adjust in hun rapport. “De meeste mensen kijken tegenwoordig naar de media, Facebook en – of ze het nu willen toegeven of niet – advertenties om nieuwe applicaties te ontdekken.”

Zombies per genre

De tijd dat het als kleine ontwikkelaar voldoende was om je creatie simpelweg in de App Store te plaatsen en toe te kijken hoe het een publiek genereert, is – enkele uitzonderingen niet te na gesproken – voorbij. Om een populaire app te maken, worden marketing en gebruikerswerving een steeds belangrijker onderdeel. Ook een strategische categoriekeuze kan daarbij helpen.

De juiste categorieën kiezen voor je applicatie, blijkt cruciaal om ervoor te zorgen dat de app op een organische manier kan worden gevonden. Uit het onderzoek van Adjust blijkt namelijk dat niet elke categorie evenveel last heeft van zombies. Zo wordt de zakelijke categorie gedomineerd door een handvol populaire apps, maar maken andere applicaties nauwelijks kans. Bij navigatie-apps zijn er in verhouding dan weer veel minder zombies, omdat het hier vaak gaat over locatiegebonden applicaties, waardoor de concurrentie afneemt.

Overigens lijdt niet alleen Apples App Store onder een zombieplaag. Ook de Play Store van Google is in hetzelfde bedje ziek, maar daar hebben we geen concrete cijfers over. De omvang van de appwinkels wordt vaak als een belangrijk voordeel geportretteerd naar gebruikers toe, maar de werkelijkheid is dat de meeste mensen zich beperken tot een handvol applicaties van grote ontwikkelaars, en de kleintjes maar met moeite het hoofd boven water kunnen houden.

appapp storeappleiosmobielnieuwszombie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!