Test

Dit is een popup

Nieuws

KPN en Vodafone beboet voor schenden netneutraliteit

Het is de eerste keer dat de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt een boete oplegt aan telecomproviders voor het schenden van de netneutraliteit.

De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft voor het eerst boetes opgelegd voor een overtreding van de netneutraliteit. KPN krijgt een boete van 250.000 euro en Vodafone een boete van 200.000 euro.

Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar netneutraliteit bij wet is vastgelegd. Deze wet, geldend sinds 1 januari 2013, bepaalt dat internetproviders geen toepassingen op het internet mogen belemmeren en dat alle data gelijk moet worden behandeld. In praktijk betekent dit dat klanten geen toegang tot specifieke diensten mag worden ontzegd.

Ook mag er geen extra geld gevraagd worden voor bijvoorbeeld Netflix, of mogen diensten als Youtube niet langzamer worden gemaakt. Een uitzondering hierop is dat het internetverkeer wel mag worden afgeknepen om verstopping te voorkomen. Maar bijvoorbeeld alleen Youtube beperken mag dan weer niet, de beperking moet dan ook gelden voor andere, gelijksoortige sites, zoals bijvoorbeeld Vimeo.

Vodafone

Vodafone krijgt een boete voor het aanbieden van de HBO GO-app. Klanten konden namelijk HBO kijken zonder dat het dataverbruik meetelde in hun datalimiet. Volgens het ACM “stuurde Vodafone op die manier haar klanten in wat zij op het internet deden en dat is niet toegestaan”.

Vodafone werd eerder gewaarschuwd voor een vergelijkbare praktijk. Dochterorganisatie Sizz deed namelijk hetzelfde, maar dan met tv-programma’s van RTL. In een reactie zegt Vodafone dat het besluit wordt bestudeerd en dat de operator zijn mogelijkheden onderzoekt.

KPN

Op de gratis hotspots van KPN, op onder meer stations, werden bepaalde diensten belemmerd, zoals VoIP-diensten. Omdat providers niet mogen beslissen wat gebruikers wel en niet doen is dit in strijd met de netneutraliteitswet. Woordvoerder Maurice Piek erkent de overtreding tegenover NU.nl: “We zijn het eens dat er sprake is geweest van een overtreding, maar hebben deze over het hoofd gezien.” KPN maakt derhalve geen bezwaar tegen de boete. Opvallend is wel dat de provider niet eerst is gewaarschuwd.

De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft voor het eerst boetes opgelegd voor een overtreding van de netneutraliteit. KPN krijgt een boete van 250.000 euro en Vodafone een boete van 200.000 euro.

Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar netneutraliteit bij wet is vastgelegd. Deze wet, geldend sinds 1 januari 2013, bepaalt dat internetproviders geen toepassingen op het internet mogen belemmeren en dat alle data gelijk moet worden behandeld. In praktijk betekent dit dat klanten geen toegang tot specifieke diensten mag worden ontzegd.

Ook mag er geen extra geld gevraagd worden voor bijvoorbeeld Netflix, of mogen diensten als Youtube niet langzamer worden gemaakt. Een uitzondering hierop is dat het internetverkeer wel mag worden afgeknepen om verstopping te voorkomen. Maar bijvoorbeeld alleen Youtube beperken mag dan weer niet, de beperking moet dan ook gelden voor andere, gelijksoortige sites, zoals bijvoorbeeld Vimeo.

Vodafone

Vodafone krijgt een boete voor het aanbieden van de HBO GO-app. Klanten konden namelijk HBO kijken zonder dat het dataverbruik meetelde in hun datalimiet. Volgens het ACM “stuurde Vodafone op die manier haar klanten in wat zij op het internet deden en dat is niet toegestaan”.

Vodafone werd eerder gewaarschuwd voor een vergelijkbare praktijk. Dochterorganisatie Sizz deed namelijk hetzelfde, maar dan met tv-programma’s van RTL. In een reactie zegt Vodafone dat het besluit wordt bestudeerd en dat de operator zijn mogelijkheden onderzoekt.

KPN

Op de gratis hotspots van KPN, op onder meer stations, werden bepaalde diensten belemmerd, zoals VoIP-diensten. Omdat providers niet mogen beslissen wat gebruikers wel en niet doen is dit in strijd met de netneutraliteitswet. Woordvoerder Maurice Piek erkent de overtreding tegenover NU.nl: “We zijn het eens dat er sprake is geweest van een overtreding, maar hebben deze over het hoofd gezien.” KPN maakt derhalve geen bezwaar tegen de boete. Opvallend is wel dat de provider niet eerst is gewaarschuwd.

acmautoriteit consument en marktboetekpnnederlandnetneutraliteitnetwerknieuwstelecomvodafone

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!