BMW-data over rijgedrag erg gewild
BMW krijgt blijkbaar nogal wat verzoekjes van bedrijven die geïnteresseerd zijn in de data die het verzamelt met zijn connected cars. Maar de Duitse autobakker weigert de gegevens door te verkopen.
BMW bezwijkt niet voor de druk van technologie- en advertentiebedrijven. "Er zijn nogal wat mensen die zeggen: geef ons de data die jullie hebben verzameld, dan vertellen we wat u ermee kunt doen." Dat onthult BMW-verkoopleider Ian Robertson in een gesprek met The Financial Times op de Detroit Motor Show.
[related_article id=”158578″]
McDonald"s in de buurt
Volgens Robertson neemt BMW privacy uiterst serieus. Hij geeft een voorbeeld van wat er kan gebeuren.
Naast de live informatie die het binnenkrijgt over locatie en rijsnelheid van een auto kan BMW bijvoorbeeld aan de hand van gewichtssensoren vertellen of er een kind in zit. "Meerdere bedrijven vragen ons om die data. Als de wagen al drie uur aan een stuk onderweg is, zal het kind honger hebben. En aan de hand van de navigatie kunnen we zien of er een McDonald’s in de buurt is…"
Goedkopere verzekering
BMW zegt deze telematics-sensoren om een andere reden te hebben ingebouwd. BMW-rijders kunnen zo hun verzekeringen laten baseren op daadwerkelijk gebruik van het voertuig. Maar ook dat is in wezen een commercieel gebruik.
Dataprivacy voor autorijders zal snel actueler worden nu nieuwe wagens steeds meer verbonden zijn met de cloud. Telefoonbedrijven zijn ook geïnteresseerd in telematics. Zij kunnen klanten gunstigere beltarieven aanbieden, in ruil voor hun rijgewoonten.
Maar deze bedrijven zouden de data door kunnen verkopen aan derden. Een bedrijf als Telefonica vertelde vorige week al dat dit een gemeentebestuur kan zijn, dat vervolgens de wegen kan verbeteren. Een nobel doel, maar veel interessanter zijn de gegevens natuurlijk voor restaurants en winkels die op basis van locatie berichtjes doorsturen naar de bemande cockpit van de auto.
BMW en big data
BMW heeft de beschikking over zo"n 250 bigdata-applicaties. Het gebruikt bigdatatechnologie van IBM voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Eventuele problemen komen dan vóór de productie al aan het licht.
Meer over big data leer je op het gratis seminar van Smart Business en ZDNet op 5 februari, waarvoor je kunt inschrijven.
(Beeld: Teerapun / Shutterstock.com)
BMW krijgt blijkbaar nogal wat verzoekjes van bedrijven die geïnteresseerd zijn in de data die het verzamelt met zijn connected cars. Maar de Duitse autobakker weigert de gegevens door te verkopen.
BMW bezwijkt niet voor de druk van technologie- en advertentiebedrijven. "Er zijn nogal wat mensen die zeggen: geef ons de data die jullie hebben verzameld, dan vertellen we wat u ermee kunt doen." Dat onthult BMW-verkoopleider Ian Robertson in een gesprek met The Financial Times op de Detroit Motor Show.
[related_article id=”158578″]
McDonald"s in de buurt
Volgens Robertson neemt BMW privacy uiterst serieus. Hij geeft een voorbeeld van wat er kan gebeuren.
Naast de live informatie die het binnenkrijgt over locatie en rijsnelheid van een auto kan BMW bijvoorbeeld aan de hand van gewichtssensoren vertellen of er een kind in zit. "Meerdere bedrijven vragen ons om die data. Als de wagen al drie uur aan een stuk onderweg is, zal het kind honger hebben. En aan de hand van de navigatie kunnen we zien of er een McDonald’s in de buurt is…"
Goedkopere verzekering
BMW zegt deze telematics-sensoren om een andere reden te hebben ingebouwd. BMW-rijders kunnen zo hun verzekeringen laten baseren op daadwerkelijk gebruik van het voertuig. Maar ook dat is in wezen een commercieel gebruik.
Dataprivacy voor autorijders zal snel actueler worden nu nieuwe wagens steeds meer verbonden zijn met de cloud. Telefoonbedrijven zijn ook geïnteresseerd in telematics. Zij kunnen klanten gunstigere beltarieven aanbieden, in ruil voor hun rijgewoonten.
Maar deze bedrijven zouden de data door kunnen verkopen aan derden. Een bedrijf als Telefonica vertelde vorige week al dat dit een gemeentebestuur kan zijn, dat vervolgens de wegen kan verbeteren. Een nobel doel, maar veel interessanter zijn de gegevens natuurlijk voor restaurants en winkels die op basis van locatie berichtjes doorsturen naar de bemande cockpit van de auto.
BMW en big data
BMW heeft de beschikking over zo"n 250 bigdata-applicaties. Het gebruikt bigdatatechnologie van IBM voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Eventuele problemen komen dan vóór de productie al aan het licht.
Meer over big data leer je op het gratis seminar van Smart Business en ZDNet op 5 februari, waarvoor je kunt inschrijven.
(Beeld: Teerapun / Shutterstock.com)