Hoe Ford een data-analist zal worden
De speech van topman Mark Fields vorige week op de Consumer Electronics Show toont aan hoe Ford al voorbij voertuigen denkt, en mogelijk meer technologiebedrijf wordt dan fabrikant van hardware.
"Onze plannen bevatten niet alleen betere en slimmere auto’s, maar ook slimmere wegen en slimmere steden", zo vertelde Fields in Las Vegas.
25 experimenten
Het toekomstplan van Ford ziet er samengevat als volgt uit:
1. Data worden de belangrijkste activa van de automaker. Met hulp van vrijwilligers die aan 25 experimenten meedoen wil Ford alles rond autorijden in kaart brengen, van intelligente systemen, rijgedrag en -patronen, parkeerapps en verzekeringen tot het sociaal delen van wagens. In de komende tien jaar moet op basis van bigdata-analyse een totaal nieuw model van vervoer en mobiliteit ontstaan.
2. Met deze data gaat Ford auto’s verder automatiseren en toepassingen ontwikkelen die op meerdere vervoersystemen kunnen werken.
3. Op de lange termijn wil Ford leidend zijn in “urban mobility”.
De experimenten vinden niet toevallig plaats in opkomende markten als India en China, waar de middenklasse massaal auto’s aanschaft. Een paar van deze experimenten zijn opmerkelijk. Eentje ervan volgt de routes van een berijder over lange tijd, zodat uiteindelijk zijn verzekeringskosten omlaag kunnen worden gebracht.
Ook wordt nu al het rijgedrag van 200 vrijwillige Ford-medewerkers gemeten. “Deze informatie moet ons helpen te begrijpen hoe mensen bewegen en patronen tonen die de meeste klanten niet zien”, zegt Fields. De wagens van vandaag produceren al massa’s gegevens, volgens de Ford-topman meer dan 25 gigabyte per uur.
Big data en de mens
Je kunt Ford niet verwijten dat het niet groot denkt. Het is niet de enige autobouwer die big data toepast, maar het liep met zijn Sync-systeem al voorop in de auto-industrie. Nu denkt het duidelijk verder dan de cockpit.
Toch ligt er zeker een uitdaging op de loer.
Ford kan dan wel de back-endsystemen en tools bouwen om de data te analyseren, zijn datawetenschappers zullen moeten begrijpen dat de relatie tussen auto en mens vaak ook emotioneel is.
Thick data
Ford krijgt niet met alleen te maken met big data maar ook met thick data. Dat laatste houdt in dat menselijk gedrag zich niet altijd zomaar laat vangen in algoritmes en cijfers. Google en Facebook hebben daar misschien geen problemen mee, maar een auto is een ander beestje dan een gebruikerservaring aan een computer. Hoe pas je het design ervan aan op basis van individuele, waarschijnlijk unieke gevoelens?
Met andere woorden, Ford moet gaan nadenken over statistieken én persoonlijk gedrag tegelijk. De uitdaging voor de iconische autobouwer is dat het een brug zal moeten slaan tussen bigdata-analyse en inzicht in de human experience.
Meer over big data en de mogelijke impact ervan op uw organisatie komt u te weten op het gratis seminar dat ZDNet en Smart Business verzorgen op 5 februari.
De speech van topman Mark Fields vorige week op de Consumer Electronics Show toont aan hoe Ford al voorbij voertuigen denkt, en mogelijk meer technologiebedrijf wordt dan fabrikant van hardware.
"Onze plannen bevatten niet alleen betere en slimmere auto’s, maar ook slimmere wegen en slimmere steden", zo vertelde Fields in Las Vegas.
25 experimenten
Het toekomstplan van Ford ziet er samengevat als volgt uit:
1. Data worden de belangrijkste activa van de automaker. Met hulp van vrijwilligers die aan 25 experimenten meedoen wil Ford alles rond autorijden in kaart brengen, van intelligente systemen, rijgedrag en -patronen, parkeerapps en verzekeringen tot het sociaal delen van wagens. In de komende tien jaar moet op basis van bigdata-analyse een totaal nieuw model van vervoer en mobiliteit ontstaan.
2. Met deze data gaat Ford auto’s verder automatiseren en toepassingen ontwikkelen die op meerdere vervoersystemen kunnen werken.
3. Op de lange termijn wil Ford leidend zijn in “urban mobility”.
De experimenten vinden niet toevallig plaats in opkomende markten als India en China, waar de middenklasse massaal auto’s aanschaft. Een paar van deze experimenten zijn opmerkelijk. Eentje ervan volgt de routes van een berijder over lange tijd, zodat uiteindelijk zijn verzekeringskosten omlaag kunnen worden gebracht.
Ook wordt nu al het rijgedrag van 200 vrijwillige Ford-medewerkers gemeten. “Deze informatie moet ons helpen te begrijpen hoe mensen bewegen en patronen tonen die de meeste klanten niet zien”, zegt Fields. De wagens van vandaag produceren al massa’s gegevens, volgens de Ford-topman meer dan 25 gigabyte per uur.
Big data en de mens
Je kunt Ford niet verwijten dat het niet groot denkt. Het is niet de enige autobouwer die big data toepast, maar het liep met zijn Sync-systeem al voorop in de auto-industrie. Nu denkt het duidelijk verder dan de cockpit.
Toch ligt er zeker een uitdaging op de loer.
Ford kan dan wel de back-endsystemen en tools bouwen om de data te analyseren, zijn datawetenschappers zullen moeten begrijpen dat de relatie tussen auto en mens vaak ook emotioneel is.
Thick data
Ford krijgt niet met alleen te maken met big data maar ook met thick data. Dat laatste houdt in dat menselijk gedrag zich niet altijd zomaar laat vangen in algoritmes en cijfers. Google en Facebook hebben daar misschien geen problemen mee, maar een auto is een ander beestje dan een gebruikerservaring aan een computer. Hoe pas je het design ervan aan op basis van individuele, waarschijnlijk unieke gevoelens?
Met andere woorden, Ford moet gaan nadenken over statistieken én persoonlijk gedrag tegelijk. De uitdaging voor de iconische autobouwer is dat het een brug zal moeten slaan tussen bigdata-analyse en inzicht in de human experience.
Meer over big data en de mogelijke impact ervan op uw organisatie komt u te weten op het gratis seminar dat ZDNet en Smart Business verzorgen op 5 februari.