Test

Dit is een popup

Nieuws

Toyota geeft patenten voor auto’s op waterstof vrij

Ten midden al het elektrisch geweld blijft Toyota geloven in een toekomst op waterstof. Daarom stelt het bedrijf zijn patenten op waterstoftechnologie aan iedereen ter beschikking.

De elektrische wagen groeit aan populariteit. Zowat ieder groot merk heeft intussen een exemplaar en in de nabije toekomst verwachten we enkele spannende modellen van onder andere Audi, Mercedes en Porsche. Toch is Toyota er niet van overtuigd dat de toekomst volledig elektrisch is.

De Japanse autobouwer gelooft met overtuiging in auto’s op waterstof en wil de rest van de wereld meekrijgen. Daarom gaat Toyota Tesla achterna en stelt het zijn patenten aangaande waterstoftechnologie in wagens aan iedereen ter beschikking. Toyota hoopt zo auto’s op waterstof een duwtje in de rug te geven in een poging een toekomst met een waterstof-tankstation op iedere straathoek een realiteit te maken.

“Door grenzen tussen fabrikanten te elimineren kunnen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën versnellen”, klinkt het. Patenten voor waterstofauto’s blijven beschikbaar tot 2020, patenten betreffende waterstofproductie en voorziening maakt Toyota permanent beschikbaar.

Waterstof versus batterijen
Auto’s op waterstof en elektrische auto’s verschillen in wezen niet zo veel van elkaar. Alle twee gebruiken ze een elektromotor, het verschil schuilt in de herkomst van de nodige elektriciteit. Waar de klassieke elektrische wagen voorzien is van batterijen maakt een auto op waterstof elektriciteit aan onderweg. De auto doet dat door waterstof te combineren met lucht. Het eindproduct van die reactie zijn elektriciteit en water dat in de vorm van stoom het uitlaatgas vormt.

De voordelen spreken voor zich: waterstof tanken gaat vooralsnog sneller dan batterijen opladen en de techniek komt ook de reikwijdte ten goede. Daar staat tegenover dat waterstof met tankwagens vervoerd wordt en de infrastructuurwerken voor een waterstofmaatschappij ingrijpender zijn dan de aanpassing die nodig is voor elektrisch vervoer. Van een electriciteitsbesparing kunnen we voor alle duidelijkheid niet spreken. Water vorm je immers om tot waterstof en zuurstof door middel van electrolyse. Op die manier is waterstof eerder een interessante manier om energie op te slaan.

Aantrekkingskracht
Betere batterijen en snelle oplaadtechnieken maken de elektrische auto voorlopig echter aantrekkelijker voor het grote publiek, niet in het minst omdat je elektriciteit gewoon thuis kan tanken in afwachting van betere infrastructuur. Voorlopig lijkt elektrisch de toekomst te worden, maar Toyota ziet het dus graag anders.

Vandaag zijn onze tankstations natuurlijk voorzien van benzine en diesel, niemand zegt dat de gebouwen in de toekomst niet kunnen overschakelen op elektriciteit en waterstof. Toyota hoopt de technologie in ieder geval gelanceerd te krijgen.

De elektrische wagen groeit aan populariteit. Zowat ieder groot merk heeft intussen een exemplaar en in de nabije toekomst verwachten we enkele spannende modellen van onder andere Audi, Mercedes en Porsche. Toch is Toyota er niet van overtuigd dat de toekomst volledig elektrisch is.

De Japanse autobouwer gelooft met overtuiging in auto’s op waterstof en wil de rest van de wereld meekrijgen. Daarom gaat Toyota Tesla achterna en stelt het zijn patenten aangaande waterstoftechnologie in wagens aan iedereen ter beschikking. Toyota hoopt zo auto’s op waterstof een duwtje in de rug te geven in een poging een toekomst met een waterstof-tankstation op iedere straathoek een realiteit te maken.

“Door grenzen tussen fabrikanten te elimineren kunnen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën versnellen”, klinkt het. Patenten voor waterstofauto’s blijven beschikbaar tot 2020, patenten betreffende waterstofproductie en voorziening maakt Toyota permanent beschikbaar.

Waterstof versus batterijen
Auto’s op waterstof en elektrische auto’s verschillen in wezen niet zo veel van elkaar. Alle twee gebruiken ze een elektromotor, het verschil schuilt in de herkomst van de nodige elektriciteit. Waar de klassieke elektrische wagen voorzien is van batterijen maakt een auto op waterstof elektriciteit aan onderweg. De auto doet dat door waterstof te combineren met lucht. Het eindproduct van die reactie zijn elektriciteit en water dat in de vorm van stoom het uitlaatgas vormt.

De voordelen spreken voor zich: waterstof tanken gaat vooralsnog sneller dan batterijen opladen en de techniek komt ook de reikwijdte ten goede. Daar staat tegenover dat waterstof met tankwagens vervoerd wordt en de infrastructuurwerken voor een waterstofmaatschappij ingrijpender zijn dan de aanpassing die nodig is voor elektrisch vervoer. Van een electriciteitsbesparing kunnen we voor alle duidelijkheid niet spreken. Water vorm je immers om tot waterstof en zuurstof door middel van electrolyse. Op die manier is waterstof eerder een interessante manier om energie op te slaan.

Aantrekkingskracht
Betere batterijen en snelle oplaadtechnieken maken de elektrische auto voorlopig echter aantrekkelijker voor het grote publiek, niet in het minst omdat je elektriciteit gewoon thuis kan tanken in afwachting van betere infrastructuur. Voorlopig lijkt elektrisch de toekomst te worden, maar Toyota ziet het dus graag anders.

Vandaag zijn onze tankstations natuurlijk voorzien van benzine en diesel, niemand zegt dat de gebouwen in de toekomst niet kunnen overschakelen op elektriciteit en waterstof. Toyota hoopt de technologie in ieder geval gelanceerd te krijgen.

cesces2015elektrische autonieuwstoyotawaterstof

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!