Test

Dit is een popup

Samenwerking Apple en IBM levert eerste iOS-apps op

Met de lancering van tien apps nestelt Apple zich met zijn iPhones en iPads steeds meer in de zakelijke wereld.

De samenwerking tussen Apple en IBM begint haar vruchten af te werpen. De bedrijven, die in juli tot een overeenkomst kwamen, hebben deze week tien apps gelanceerd van de productlijn IBM MobileFirst for iOS. De apps zijn allemaal ontworpen voor zakelijke gebruikers in allerlei branches: luchtvaart, telecommunicatie, verzekering, banken en overheid.

Neem Plan Flight bijvoorbeeld. Deze app is ontworpen voor piloten om hun activiteiten tijdens de vlucht te managen. Dit helpt luchtvaartmaatschappijen kosten te besparen. Passenger+ is bedoeld voor de stewardessen om gepersonaliseerde diensten aan te bieden aan de passagiers in het vliegtuig.

[related_article id=”158256″]

Weer een andere app, Retention, richt zich op de verzekeringsbranche. Het helpt tussenpersonen hun klanten te beheren. De apps voor de overheid zijn bedoeld voor ambtenaren en om criminaliteit te voorkomen.

Onder de bedrijven die als eerste met de apps aan de slag gaan bevinden zich Citi, Air Canada, Sprint en Banorte.

Zakelijk aanbod uitbreiden
Na verloop van tijd is het de bedoeling van de Apple-IBM-deal om meer dan honderd zakelijke apps te bouwen voor de iPhone en iPad. Daarnaast worden de clouddiensten van IBM geoptimaliseerd voor iOS. Ook worden Apple-producten die gebundeld zijn met software van IBM verkocht aan bedrijven over de hele wereld. Apples ondersteuningsplatform AppleCare wordt zo aangepast dat ook IBM-klanten er gebruik van kunnen maken.

Deze stap is verrassend te noemen voor Apple, maar ook enorm belangrijk. Het bedrijf praat al een paar jaar over het uitbreiden van zijn producten op de zakelijke markt. Bij elke presentatie van de kwartaalcijfers laat Apple zien hoeveel bedrijven op de Fortune 500-lijst zijn overgestapt op iOS-producten.

BYOD-verschuiving
“Dit is op zakelijk gebied een grote stap voor de iPhone en iPad”, zegt Philip Schiller, Apples senior vicepresident van wereldwijde marketing. “De zakelijke wereld wordt steeds mobieler.”

Deze verschuiving, onder de naam BYOD (bring your own device – neem je eigen apparaat mee), begon onder medewerkers van bedrijven. Zij gebruikten in hun privéleven steeds vaker een smartphone en tablet. Datzelfde gemak wilden ze ook op het werk hebben.

Voor IBM biedt de deal met Apple toegang tot klanten die anders de producten en diensten van het bedrijf hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt zouden hebben. Daarnaast lift het mee op het coole imago van Apple. Iets wat je nooit echt hebt kunnen zeggen over IBM.

Air Canada
De samenwerking leidt tot “mooie, elegante, slimme apps die bruikbaar zijn voor serieuze zakelijke klanten”, stelt Bridget van Kralingen, senior vicepresident bij IBM Global Business Services.

Air Canada, die tot de vroege gebruikers behoort, zegt dat de app Flight Plan hen helpt bij het wegnemen van het schattingswerk bij zijn werkzaamheden.

“Momenteel bepalen piloten en luchtverkeersleiding op basis van bepaalde factoren en persoonlijke inschatting hoeveel extra brandstof het vliegtuig meeneemt”, vertelt Jim Tabor, vicepresident van systeemoperaties bij Air Canada. “Plan Flight levert aanbevelingen op basis van verschillende variabelen, waaronder het weer, de verwachte taxitijd en historische data om de optimale hoeveelheid brandstof te bepalen voor elke vlucht.”

De samenwerking tussen Apple en IBM begint haar vruchten af te werpen. De bedrijven, die in juli tot een overeenkomst kwamen, hebben deze week tien apps gelanceerd van de productlijn IBM MobileFirst for iOS. De apps zijn allemaal ontworpen voor zakelijke gebruikers in allerlei branches: luchtvaart, telecommunicatie, verzekering, banken en overheid.

Neem Plan Flight bijvoorbeeld. Deze app is ontworpen voor piloten om hun activiteiten tijdens de vlucht te managen. Dit helpt luchtvaartmaatschappijen kosten te besparen. Passenger+ is bedoeld voor de stewardessen om gepersonaliseerde diensten aan te bieden aan de passagiers in het vliegtuig.

[related_article id=”158256″]

Weer een andere app, Retention, richt zich op de verzekeringsbranche. Het helpt tussenpersonen hun klanten te beheren. De apps voor de overheid zijn bedoeld voor ambtenaren en om criminaliteit te voorkomen.

Onder de bedrijven die als eerste met de apps aan de slag gaan bevinden zich Citi, Air Canada, Sprint en Banorte.

Zakelijk aanbod uitbreiden
Na verloop van tijd is het de bedoeling van de Apple-IBM-deal om meer dan honderd zakelijke apps te bouwen voor de iPhone en iPad. Daarnaast worden de clouddiensten van IBM geoptimaliseerd voor iOS. Ook worden Apple-producten die gebundeld zijn met software van IBM verkocht aan bedrijven over de hele wereld. Apples ondersteuningsplatform AppleCare wordt zo aangepast dat ook IBM-klanten er gebruik van kunnen maken.

Deze stap is verrassend te noemen voor Apple, maar ook enorm belangrijk. Het bedrijf praat al een paar jaar over het uitbreiden van zijn producten op de zakelijke markt. Bij elke presentatie van de kwartaalcijfers laat Apple zien hoeveel bedrijven op de Fortune 500-lijst zijn overgestapt op iOS-producten.

BYOD-verschuiving
“Dit is op zakelijk gebied een grote stap voor de iPhone en iPad”, zegt Philip Schiller, Apples senior vicepresident van wereldwijde marketing. “De zakelijke wereld wordt steeds mobieler.”

Deze verschuiving, onder de naam BYOD (bring your own device – neem je eigen apparaat mee), begon onder medewerkers van bedrijven. Zij gebruikten in hun privéleven steeds vaker een smartphone en tablet. Datzelfde gemak wilden ze ook op het werk hebben.

Voor IBM biedt de deal met Apple toegang tot klanten die anders de producten en diensten van het bedrijf hoogstwaarschijnlijk niet gebruikt zouden hebben. Daarnaast lift het mee op het coole imago van Apple. Iets wat je nooit echt hebt kunnen zeggen over IBM.

Air Canada
De samenwerking leidt tot “mooie, elegante, slimme apps die bruikbaar zijn voor serieuze zakelijke klanten”, stelt Bridget van Kralingen, senior vicepresident bij IBM Global Business Services.

Air Canada, die tot de vroege gebruikers behoort, zegt dat de app Flight Plan hen helpt bij het wegnemen van het schattingswerk bij zijn werkzaamheden.

“Momenteel bepalen piloten en luchtverkeersleiding op basis van bepaalde factoren en persoonlijke inschatting hoeveel extra brandstof het vliegtuig meeneemt”, vertelt Jim Tabor, vicepresident van systeemoperaties bij Air Canada. “Plan Flight levert aanbevelingen op basis van verschillende variabelen, waaronder het weer, de verwachte taxitijd en historische data om de optimale hoeveelheid brandstof te bepalen voor elke vlucht.”

appleappsbusinessbyodIBMiosnieuws

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!