Twitter houdt bij welke apps je installeert
Twitter heeft zijn iOS- en Android-gebruikers geïnformeerd dat het gaat bijhouden welke apps er allemaal op de telefoon geïnstalleerd worden. De functie staat standaard aan, maar kan door de gebruiker uitgeschakeld worden.
Ook op de Twitter-site wordt de nieuwe politiek aangehaald. Het bedrijf zegt op deze manier een “meer persoonlijke Twitter-ervaring” te willen bieden, zodat je meer op maat gemaakte content te zien krijgt, waarin je wellicht geïnteresseerd bent. Het kan ook helpen om je suggesties te sturen over wie je zou moeten volgen. En uiteraard zal het ook gebruikt worden om je gerichtere reclameboodschappen voor te schotelen.
Over hoe je de applicaties precies gebruikt, houdt Twitter geen gegevens bij. Ook data van binnen de apps zelf worden niet verzameld, benadrukt het bedrijf.
In de voetsporen van Facebook
Twitter is overigens ook niet het enige sociale netwerk dat deze praktijken toepast. Ook Facebook verzamelt soortgelijke data, maar enkel van apps die Facebookcode bevatten. Ook hier worden deze data gebruikt om gerichter reclame te kunnen maken. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld reclame sturen naar gebruikers die al andere apps van dezelfde ontwikkelaar hebben gedownload.
Twitter heeft zijn iOS- en Android-gebruikers geïnformeerd dat het gaat bijhouden welke apps er allemaal op de telefoon geïnstalleerd worden. De functie staat standaard aan, maar kan door de gebruiker uitgeschakeld worden.
Ook op de Twitter-site wordt de nieuwe politiek aangehaald. Het bedrijf zegt op deze manier een “meer persoonlijke Twitter-ervaring” te willen bieden, zodat je meer op maat gemaakte content te zien krijgt, waarin je wellicht geïnteresseerd bent. Het kan ook helpen om je suggesties te sturen over wie je zou moeten volgen. En uiteraard zal het ook gebruikt worden om je gerichtere reclameboodschappen voor te schotelen.
Over hoe je de applicaties precies gebruikt, houdt Twitter geen gegevens bij. Ook data van binnen de apps zelf worden niet verzameld, benadrukt het bedrijf.
In de voetsporen van Facebook
Twitter is overigens ook niet het enige sociale netwerk dat deze praktijken toepast. Ook Facebook verzamelt soortgelijke data, maar enkel van apps die Facebookcode bevatten. Ook hier worden deze data gebruikt om gerichter reclame te kunnen maken. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld reclame sturen naar gebruikers die al andere apps van dezelfde ontwikkelaar hebben gedownload.