Boek: When digital becomes human
Mensen worden geautomatiseerd. Instagram is 1 miljard waard met een handvol medewerkers. Kodak had er duizenden voor nodig. “Toch zal de mens in de klantenrelatie nog zeker 15 jaar het verschil maken”, stelt Steven Van Belleghem in ‘When digital becomes human’, zijn nieuwste boek.
Personal touch
Veel nieuwe boeken hebben het over steeds slimmer wordende computers, maar in zijn laatste boek geeft marketeer Steven Van Belleghem tegengas. “Uiteraard zal het digitale sterk toenemen en menige job geautomatiseerd worden. Maar door de hype rond digitale transformatie gaat er te weinig aandacht naar de waarde die bedrijven met hun mensen kunnen creëren.
“Twee op de drie consumenten hechten heel veel belang aan een ‘personal touch’. Niemand vindt het onbelangrijk”, argumenteert hij.
Bedrijven doen er goed aan naast hun digital interface ook hun menselijk gelaat te definiëren. “Onze linkerhersenhelft wordt weggeblazen door de kracht van computers. Maar aan onze rechterhersenhelft kan hij niet tippen”, stelt Van Belleghem. “Bedrijven moeten inzetten op het emotionele en creatieve om een complementaire klantenrelatie uit te werken.”
Strategischer
In tegenstelling tot de vorige boeken van Steven Van Belleghem (De Conversation Manager en De Conversation Company) gaat het hier niet om een specifiek onderdeel of afgelijnd stappenplan.
Dat is overigens een trend die we wel vaker zien bij (Belgische) auteurs van gelijkaardige boeken. Ook Peter Hinssen en Jo Caudron schreven eerst boeken over specifieke thema’s als organisatie van IT, media of sociale media, om vervolgens aan hun recente boeken een meer strategische benadering te geven.
Oprecht
When digital becomes human volgt deze trend. Het is een meer beschouwend en strategisch boek geworden. Het zet in deze wereld van technologie en automatisering de mens centraal, en dat vinden wij per definitie een nobel en oprecht streven.
Het opzet is omvattender en misschien ook ambitieuzer, waardoor het soms (eigenlijk net als de digitalisering van het bedrijfsleven zelf) zo’n beetje alle richtingen uitgaat, zeker in de eerste hoofdstukken. De focus is hierdoor wat minder, maar dat maakt het boek (mede door de vele voorbeelden uit binnen- en buitenland) er op zich ook niet minder boeiend op.
Steven Van Belleghem, When digital becomes human, Lannoo, ISBN: 9789082033762, 288 pagina’s.
Op 4 november 2014 verzorgen Smart Business en Business Meets IT een gratis dubbelseminarie waarop u alles te weten komt over mobile business en het digitale kantoor. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op www.businessmeetsit.be.
Mensen worden geautomatiseerd. Instagram is 1 miljard waard met een handvol medewerkers. Kodak had er duizenden voor nodig. “Toch zal de mens in de klantenrelatie nog zeker 15 jaar het verschil maken”, stelt Steven Van Belleghem in ‘When digital becomes human’, zijn nieuwste boek.
Personal touch
Veel nieuwe boeken hebben het over steeds slimmer wordende computers, maar in zijn laatste boek geeft marketeer Steven Van Belleghem tegengas. “Uiteraard zal het digitale sterk toenemen en menige job geautomatiseerd worden. Maar door de hype rond digitale transformatie gaat er te weinig aandacht naar de waarde die bedrijven met hun mensen kunnen creëren.
“Twee op de drie consumenten hechten heel veel belang aan een ‘personal touch’. Niemand vindt het onbelangrijk”, argumenteert hij.
Bedrijven doen er goed aan naast hun digital interface ook hun menselijk gelaat te definiëren. “Onze linkerhersenhelft wordt weggeblazen door de kracht van computers. Maar aan onze rechterhersenhelft kan hij niet tippen”, stelt Van Belleghem. “Bedrijven moeten inzetten op het emotionele en creatieve om een complementaire klantenrelatie uit te werken.”
Strategischer
In tegenstelling tot de vorige boeken van Steven Van Belleghem (De Conversation Manager en De Conversation Company) gaat het hier niet om een specifiek onderdeel of afgelijnd stappenplan.
Dat is overigens een trend die we wel vaker zien bij (Belgische) auteurs van gelijkaardige boeken. Ook Peter Hinssen en Jo Caudron schreven eerst boeken over specifieke thema’s als organisatie van IT, media of sociale media, om vervolgens aan hun recente boeken een meer strategische benadering te geven.
Oprecht
When digital becomes human volgt deze trend. Het is een meer beschouwend en strategisch boek geworden. Het zet in deze wereld van technologie en automatisering de mens centraal, en dat vinden wij per definitie een nobel en oprecht streven.
Het opzet is omvattender en misschien ook ambitieuzer, waardoor het soms (eigenlijk net als de digitalisering van het bedrijfsleven zelf) zo’n beetje alle richtingen uitgaat, zeker in de eerste hoofdstukken. De focus is hierdoor wat minder, maar dat maakt het boek (mede door de vele voorbeelden uit binnen- en buitenland) er op zich ook niet minder boeiend op.
Steven Van Belleghem, When digital becomes human, Lannoo, ISBN: 9789082033762, 288 pagina’s.
Op 4 november 2014 verzorgen Smart Business en Business Meets IT een gratis dubbelseminarie waarop u alles te weten komt over mobile business en het digitale kantoor. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op www.businessmeetsit.be.