Test

Dit is een popup

3D-printen wordt snel een miljardenbusiness

Het aantal verkochte 3D-printers zal tot 2018 elk jaar verdubbelen, zo voorspelt Gartner. Tegen die tijd is de markt bijna 13,5 miljard dollar waard.

Dalende kosten en bedrijven die 3D-printers opnemen in hun productieproces. Dat zijn volgens het analistenbureau Gartner de twee belangrijkste redenen waarom de 3D-printermarkt de komende jaren zal groeien als kool.

Vorig jaar zijn er wereldwijd in totaal ongeveer 56.000 3D-printers verkocht. Dit jaar zullen dat er meer dan 108.000 zijn. Vanaf 2015 zal dat aantal nog eens elk jaar verdubbelen, om in 2018 af te tikken op 2,3 miljoen stuks met een gecombineerde waarde van bijna 13,5 miljard dollar.

Sinds de eerste 3D-printers zowat dertig jaar geleden ten tonele verschenen zijn de groeicijfers altijd laag geweest, zegt Gartner, maar die situatie gaat drastisch veranderen. Zelfs de 2,3 miljoen stuks die in 2018 zullen verkocht worden noemt het analistenbureau nog maar een fractie van de totale potentiële markt voor consumenten, ondernemingen en overheidsdiensten.

Twee tendensen
Volgens Gartner wordt de markt door twee tendensen aangedreven: consumenten raken geïnteresseerd door dalende prijzen, betere prestaties en betere beschikbaarheid. Ook voor bedrijven geldt dat, maar zij zien ook meer en meer voordelen in het inzetten van 3D-printers om prototypes te bouwen.

Met de groei van de 3D-markt ziet Gartner ook meer en meer producten “plug and play” worden en zullen er, net als bij de 2D-printers, ook meer en meer 3D-printers komen die met maar één bepaald merk van verbruiksmaterialen zullen werken. 

Het verdwijnen van de openbronaanpak zal de early adopters ontstemmen, maar de grote meerderheid van de gewone consumenten wil een simpele en consequente werkwijze die “plug and print” hen kan bieden, klinkt het bij Gartner.

Glorieuze toekomst
Ook de collega’s van het bureau Canalys voorspellen trouwens een glorieuze toekomst voor 3D-printers. Zij hadden het in een recente studie over een 3D-printermarkt die in 2018 16,2 miljard dollar zou waard zijn: 5 miljard voor de printers zelf en 10,8 miljard voor diensten en materialen.

Die vetpot trekt uiteraard ook nieuwe spelers aan. Onder meer HP heeft al interesse laten blijken in de 3D-printermarkt. 

Dalende kosten en bedrijven die 3D-printers opnemen in hun productieproces. Dat zijn volgens het analistenbureau Gartner de twee belangrijkste redenen waarom de 3D-printermarkt de komende jaren zal groeien als kool.

Vorig jaar zijn er wereldwijd in totaal ongeveer 56.000 3D-printers verkocht. Dit jaar zullen dat er meer dan 108.000 zijn. Vanaf 2015 zal dat aantal nog eens elk jaar verdubbelen, om in 2018 af te tikken op 2,3 miljoen stuks met een gecombineerde waarde van bijna 13,5 miljard dollar.

Sinds de eerste 3D-printers zowat dertig jaar geleden ten tonele verschenen zijn de groeicijfers altijd laag geweest, zegt Gartner, maar die situatie gaat drastisch veranderen. Zelfs de 2,3 miljoen stuks die in 2018 zullen verkocht worden noemt het analistenbureau nog maar een fractie van de totale potentiële markt voor consumenten, ondernemingen en overheidsdiensten.

Twee tendensen
Volgens Gartner wordt de markt door twee tendensen aangedreven: consumenten raken geïnteresseerd door dalende prijzen, betere prestaties en betere beschikbaarheid. Ook voor bedrijven geldt dat, maar zij zien ook meer en meer voordelen in het inzetten van 3D-printers om prototypes te bouwen.

Met de groei van de 3D-markt ziet Gartner ook meer en meer producten “plug and play” worden en zullen er, net als bij de 2D-printers, ook meer en meer 3D-printers komen die met maar één bepaald merk van verbruiksmaterialen zullen werken. 

Het verdwijnen van de openbronaanpak zal de early adopters ontstemmen, maar de grote meerderheid van de gewone consumenten wil een simpele en consequente werkwijze die “plug and print” hen kan bieden, klinkt het bij Gartner.

Glorieuze toekomst
Ook de collega’s van het bureau Canalys voorspellen trouwens een glorieuze toekomst voor 3D-printers. Zij hadden het in een recente studie over een 3D-printermarkt die in 2018 16,2 miljard dollar zou waard zijn: 5 miljard voor de printers zelf en 10,8 miljard voor diensten en materialen.

Die vetpot trekt uiteraard ook nieuwe spelers aan. Onder meer HP heeft al interesse laten blijken in de 3D-printermarkt. 

3d-printen3d-printerscanalysgartnernieuwsprinten

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!