Volvo gaat strijd aan met de dode hoek
Volvo Trucks heeft technologie ontwikkeld die de blinde vlek of ‘dode hoek’ van een vrachtwagenchauffeur volledig elimineert, in een poging om ongelukken met voetgangers en fietsers terug te dringen.
Zwakke weggebruikers in stedelijke gebieden lopen daarbij het grootste risico: bij een groot percentage (tot twintig procent) van de dodelijke ongevallen waarin fietsers en voetgangers omkomen, is ook een vrachtwagen of zwaar voertuig betrokken.
Volvo Trucks" eigen onderzoek toonde een lang bewezen feit nog maar eens aan: de beperkte zichtbaarheid in de cabine van een vrachtwagen is een van de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen. Volvo brengt daarom dan ook een technologie op de markt die de chauffeurs een volledig 365°-overzicht wil geven door camera’s op het voertuig te plaatsen.
Die camera’s delen op hun beurt informatie met sensoren en radars die autonoom de remmen of de besturing van de vrachtwagen kunnen activeren als de bestuurder niet zelf op een waarschuwing reageert.
Carl Johan Almqvist van Volvo Trucks: “De Volvo-vrachtwagens van vandaag zijn ontworpen om de blinde vlekken van het voertuig te elimineren. In situaties met druk verkeer blijft het echter makkelijk om iets belangrijks over het hoofd te zien, zoals een fietser die aan de kant van de passagierszetel langsrijdt. Nu kunnen we dit probleem oplossen en de bestuurder in staat stellen om alles dat rond het voertuig gebeurt te zien en te begrijpen.”
De technologie, die voortkomt uit een vierjarig onderzoeksproject met de Chalmers University of Technology genaamd Non-Hit Car and Truck, zou volgens Almqvist al binnen vijf jaar in vrachtwagens kunnen worden geïmplementeerd.
“De belangrijkste componenten zijn klaar, maar we moeten nog veel testen om zeker te zijn dat het systeem vrij is van fouten. Als we deze uitdagingen overwinnen, ligt een toekomst zonder vrachtwagenongelukken binnen handbereik.”
Volvo Trucks heeft technologie ontwikkeld die de blinde vlek of ‘dode hoek’ van een vrachtwagenchauffeur volledig elimineert, in een poging om ongelukken met voetgangers en fietsers terug te dringen.
Zwakke weggebruikers in stedelijke gebieden lopen daarbij het grootste risico: bij een groot percentage (tot twintig procent) van de dodelijke ongevallen waarin fietsers en voetgangers omkomen, is ook een vrachtwagen of zwaar voertuig betrokken.
Volvo Trucks" eigen onderzoek toonde een lang bewezen feit nog maar eens aan: de beperkte zichtbaarheid in de cabine van een vrachtwagen is een van de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen. Volvo brengt daarom dan ook een technologie op de markt die de chauffeurs een volledig 365°-overzicht wil geven door camera’s op het voertuig te plaatsen.
Die camera’s delen op hun beurt informatie met sensoren en radars die autonoom de remmen of de besturing van de vrachtwagen kunnen activeren als de bestuurder niet zelf op een waarschuwing reageert.
Carl Johan Almqvist van Volvo Trucks: “De Volvo-vrachtwagens van vandaag zijn ontworpen om de blinde vlekken van het voertuig te elimineren. In situaties met druk verkeer blijft het echter makkelijk om iets belangrijks over het hoofd te zien, zoals een fietser die aan de kant van de passagierszetel langsrijdt. Nu kunnen we dit probleem oplossen en de bestuurder in staat stellen om alles dat rond het voertuig gebeurt te zien en te begrijpen.”
De technologie, die voortkomt uit een vierjarig onderzoeksproject met de Chalmers University of Technology genaamd Non-Hit Car and Truck, zou volgens Almqvist al binnen vijf jaar in vrachtwagens kunnen worden geïmplementeerd.
“De belangrijkste componenten zijn klaar, maar we moeten nog veel testen om zeker te zijn dat het systeem vrij is van fouten. Als we deze uitdagingen overwinnen, ligt een toekomst zonder vrachtwagenongelukken binnen handbereik.”