Test

Dit is een popup

Minder tablets door grote smartphones en goedkope laptops

Volgens cijfers van onderzoeksfirma NPD loopt de vraag naar tablets terug. De verkoop ligt onder druk door het succes van grotere smartphones en goedkope laptops.

Tablets zijn niet langer de kip met de gouden eieren, volgens een rapport dat dinsdag werd gepubliceerd door NPD DisplaySearch.

Volgens deze onderzoeker vertraagt de vraag naar tablets wereldwijd: de markt zou in 2014 nog maar 2 procent stijgen tegenover 2013. In totaal zullen er dit jaar zo’n 254 miljoen tablets verkocht zijn, 14 procent minder dan NPD’s eerdere voorspelling voor dit jaar.

De groei wordt verwacht laag te blijven tot en met 2018; de vraag zal grotendeels komen van mensen die hun huidige tablets willen vervangen.

Volgens NPD is de vertraging te wijten aan de steeds grotere overlapping tussen de functionaliteit en schermgroottes van tablets, notebooks en smartphones. Kleine tablets van 7 tot 8 inch voelen de concurrentie van grote smartphones (de zogenaamde phablets, met schermen van 5,5 inch of groter); de voorspellingen duiden aan dat hun marktaandeel in de komende jaren zal zakken van de huidige 55 naar 35 procent. Het bedrijf verwacht ook dat er een einde zal komen aan de daling van de notebookverkoop; voor 2016 voorspellen ze zelfs een lichte groei.

NPD is niet het enige onderzoeksbedrijf dat een daling van de tabletverkoop voorspelt. In mei haalde IDC zijn verkoopvoorspellingen flink naar beneden. De redenen: grotere telefoons en tevreden klanten die langer doen met hun tablets.

Toestellen zoals de recente Surface Pro 3 van Microsoft, een tablet van 12 inch, duiden volgens NPD op een strategie van de tabletindustrie om de concurrentie van phablets tegen te gaan met grotere schermen. Het rapport verwacht dat de gemiddelde schermgrootte voor een tablet in 2018 gestegen zal zijn tot 9 inch, waar dat nu 8 inch is.

Tablets zijn niet langer de kip met de gouden eieren, volgens een rapport dat dinsdag werd gepubliceerd door NPD DisplaySearch.

Volgens deze onderzoeker vertraagt de vraag naar tablets wereldwijd: de markt zou in 2014 nog maar 2 procent stijgen tegenover 2013. In totaal zullen er dit jaar zo’n 254 miljoen tablets verkocht zijn, 14 procent minder dan NPD’s eerdere voorspelling voor dit jaar.

De groei wordt verwacht laag te blijven tot en met 2018; de vraag zal grotendeels komen van mensen die hun huidige tablets willen vervangen.

Volgens NPD is de vertraging te wijten aan de steeds grotere overlapping tussen de functionaliteit en schermgroottes van tablets, notebooks en smartphones. Kleine tablets van 7 tot 8 inch voelen de concurrentie van grote smartphones (de zogenaamde phablets, met schermen van 5,5 inch of groter); de voorspellingen duiden aan dat hun marktaandeel in de komende jaren zal zakken van de huidige 55 naar 35 procent. Het bedrijf verwacht ook dat er een einde zal komen aan de daling van de notebookverkoop; voor 2016 voorspellen ze zelfs een lichte groei.

NPD is niet het enige onderzoeksbedrijf dat een daling van de tabletverkoop voorspelt. In mei haalde IDC zijn verkoopvoorspellingen flink naar beneden. De redenen: grotere telefoons en tevreden klanten die langer doen met hun tablets.

Toestellen zoals de recente Surface Pro 3 van Microsoft, een tablet van 12 inch, duiden volgens NPD op een strategie van de tabletindustrie om de concurrentie van phablets tegen te gaan met grotere schermen. Het rapport verwacht dat de gemiddelde schermgrootte voor een tablet in 2018 gestegen zal zijn tot 9 inch, waar dat nu 8 inch is.

cijferslaptopnieuwspc-verkoopsmartphonetabletverkoop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!