Pc-markt stabiel door Apple en goedkope laptops
Nee, de pc-markt is nog niet dood. Integendeel, volgens Amerikaanse cijfers laten enkele marktsegmenten fikse stijgingen zien, na een scherpe daling vorig jaar.
Volgens de NPD Group Weekly Tracking Service, zijn er in de VS tussen 4 juli en de eerste week van september drie procent meer pc’s over de toonbank gegaan dan in dezelfde periode vorig jaar. De studie traceert de verkopen bij grote ketens, kleine winkels, internetwinkels en Apple Stores.
[related_article id=”158256″]
NPD roept Apple ook uit tot een van de beste leerlingen van de klas, met een verkoop die 16 procent gestegen is. Ook Chromebooks beginnen meer en meer op te duiken, zij zijn nu goed voor 5 procent van de totale laptopmarkt. In het segment onder de 300 dollar is zelfs 20 procent een Chromebook.
Windows moet daarentegen verliezen incasseren. Twee jaar geleden draaide driekwart van alle pc’s die in deze periode verkocht werden nog Windows. Nu is dat 68,4 procent. Niet alles is kommer en kwel echter voor Microsoft: goedkope Windows-notebooks (onder de 300 dollar) verkopen 37 procent beter.
Winnaars en verliezers
Ook hybride machines, zoals de Yoga-reeks van Lenovo, gaan er op vooruit. Zij zijn goed voor 13 procent van alle Windows-machines die verkocht werden, zes keer zoveel als in 2013. Dat cijfer is goed nieuws voor Lenovo en andere fabrikanten die veel verwed hebben op dit marktsegment. Het bevestigt ook de voorspelling van Gartner dat dure ultramobiles het goed zouden gaan doen.
Zelfs grote Windows-desktopmachines weten groei neer te zetten, al ligt dat waarschijnlijk aan bedrijven die hun pc-park vernieuwen nu Microsoft Windows XP niet meer ondersteunt. Alles-in-en-pc’s gaan erop achteruit, zodat het algemene desktopsegment stabiel blijft.
Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers en dat zijn de Windows-notebooks in de categorie 350 tot 600 dollar. Zeker de machines met aanraakschermen hebben het moeilijk door de agressieve prijzen aan de onderkant van de markt en de concurrentie van duurdere hybrides.
Even wachten
Wie een pc wil kopen, wacht beter nog even, zegt NPD. Waarschijnlijk zullen de prijzen nog sterker dalen naar het eindejaar toe. Bedrijven proberen op die manier immers marktaandeel in te pikken van hun concurrenten.
Nee, de pc-markt is nog niet dood. Integendeel, volgens Amerikaanse cijfers laten enkele marktsegmenten fikse stijgingen zien, na een scherpe daling vorig jaar.
Volgens de NPD Group Weekly Tracking Service, zijn er in de VS tussen 4 juli en de eerste week van september drie procent meer pc’s over de toonbank gegaan dan in dezelfde periode vorig jaar. De studie traceert de verkopen bij grote ketens, kleine winkels, internetwinkels en Apple Stores.
[related_article id=”158256″]
NPD roept Apple ook uit tot een van de beste leerlingen van de klas, met een verkoop die 16 procent gestegen is. Ook Chromebooks beginnen meer en meer op te duiken, zij zijn nu goed voor 5 procent van de totale laptopmarkt. In het segment onder de 300 dollar is zelfs 20 procent een Chromebook.
Windows moet daarentegen verliezen incasseren. Twee jaar geleden draaide driekwart van alle pc’s die in deze periode verkocht werden nog Windows. Nu is dat 68,4 procent. Niet alles is kommer en kwel echter voor Microsoft: goedkope Windows-notebooks (onder de 300 dollar) verkopen 37 procent beter.
Winnaars en verliezers
Ook hybride machines, zoals de Yoga-reeks van Lenovo, gaan er op vooruit. Zij zijn goed voor 13 procent van alle Windows-machines die verkocht werden, zes keer zoveel als in 2013. Dat cijfer is goed nieuws voor Lenovo en andere fabrikanten die veel verwed hebben op dit marktsegment. Het bevestigt ook de voorspelling van Gartner dat dure ultramobiles het goed zouden gaan doen.
Zelfs grote Windows-desktopmachines weten groei neer te zetten, al ligt dat waarschijnlijk aan bedrijven die hun pc-park vernieuwen nu Microsoft Windows XP niet meer ondersteunt. Alles-in-en-pc’s gaan erop achteruit, zodat het algemene desktopsegment stabiel blijft.
Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers en dat zijn de Windows-notebooks in de categorie 350 tot 600 dollar. Zeker de machines met aanraakschermen hebben het moeilijk door de agressieve prijzen aan de onderkant van de markt en de concurrentie van duurdere hybrides.
Even wachten
Wie een pc wil kopen, wacht beter nog even, zegt NPD. Waarschijnlijk zullen de prijzen nog sterker dalen naar het eindejaar toe. Bedrijven proberen op die manier immers marktaandeel in te pikken van hun concurrenten.