Britse politie ondermijnt illegale downloadsites
De Britse politie gooit het over een andere boeg wat de aanpak van piraterij betreft. In plaats van de websites direct aan te pakken willen de Britten de advertenties op dergelijke sites blokkeren. Dat betekent in essentie een financiële aderlating voor websites die illegale content aanbieden.
Piraterijwebsites zijn populair bij adverteerders omdat ze nu eenmaal veel bezoekers trekken. Soms betalen ze rechtstreeks voor advertenties op dergelijke websites, maar al te vaak plaatsen ze advertenties via bureaus die de plaatsing van de reclame regelen. Veel adverteerders weten dus niet dat hun banners geassocieerd worden met illegale websites. Project Sunblock gaat na waar advertenties terechtkomen zodat firma’s kunnen bijsturen wanneer hun merknaam ergens verschijnt waar ze het niet willen.
[related_article id=”161920″]
Sunblock
Project Sunblock werkt sinds kort samen met de Britse politie voor copyright-inbreuken (PIPCU) om illegale sites te ondermijnen. Als PIPCU een klacht krijgt voor een inbreuk op de copyrightwetgeving, dan evalueert de dienst de klacht alvorens te beslissen tot actie over te gaan. Als de klacht legitiem blijkt, dan worden alle advertenties op de website overgenomen en vervangen door banners van de politiedienst. Daarop staat dan te lezen dat de website onderzocht wordt en dat je de site het best verlaat. De aanpak is vrijwel gratis voor zowel politie als belastingbetaler, maar heeft wel een impact op het functioneren van de website.
De vraag naar nieuwe maatregelen tegen piraterij blijft hoog, aangezien de praktijk niet bepaald lijkt te verdwijnen. Eerder deze week lekte The Expendables 3 nog naar het web, zelfs voor de film in de cinema verschijnt, tot groot jolijt van vele ongeduldige fans.
De Britse politie gooit het over een andere boeg wat de aanpak van piraterij betreft. In plaats van de websites direct aan te pakken willen de Britten de advertenties op dergelijke sites blokkeren. Dat betekent in essentie een financiële aderlating voor websites die illegale content aanbieden.
Piraterijwebsites zijn populair bij adverteerders omdat ze nu eenmaal veel bezoekers trekken. Soms betalen ze rechtstreeks voor advertenties op dergelijke websites, maar al te vaak plaatsen ze advertenties via bureaus die de plaatsing van de reclame regelen. Veel adverteerders weten dus niet dat hun banners geassocieerd worden met illegale websites. Project Sunblock gaat na waar advertenties terechtkomen zodat firma’s kunnen bijsturen wanneer hun merknaam ergens verschijnt waar ze het niet willen.
[related_article id=”161920″]
Sunblock
Project Sunblock werkt sinds kort samen met de Britse politie voor copyright-inbreuken (PIPCU) om illegale sites te ondermijnen. Als PIPCU een klacht krijgt voor een inbreuk op de copyrightwetgeving, dan evalueert de dienst de klacht alvorens te beslissen tot actie over te gaan. Als de klacht legitiem blijkt, dan worden alle advertenties op de website overgenomen en vervangen door banners van de politiedienst. Daarop staat dan te lezen dat de website onderzocht wordt en dat je de site het best verlaat. De aanpak is vrijwel gratis voor zowel politie als belastingbetaler, maar heeft wel een impact op het functioneren van de website.
De vraag naar nieuwe maatregelen tegen piraterij blijft hoog, aangezien de praktijk niet bepaald lijkt te verdwijnen. Eerder deze week lekte The Expendables 3 nog naar het web, zelfs voor de film in de cinema verschijnt, tot groot jolijt van vele ongeduldige fans.