Goedkope hi-res schermen dankzij Nvidia
De techindustrie is geobsedeerd door resolutie. Elk scherm moet in HD, ongeacht het formaat. Daarnaast willen we betaalbare apparaten. Hierdoor komen de fabrikanten met een interessante uitdaging te zitten: hoe maak je goedkope producten met hogeresolutieschermen?
De onderzoekers van Nvidia komen met een oplossing: plaats twee panelen met een lage resolutie op elkaar om op een goedkope manier de pixeldichtheid te vergroten. Dit is zo simpel dat het belachelijk klinkt, maar blijkbaar werkt het.
Cascade-scherm
De onderzoekers haalden twee lcd-schermen van 1.200 bij 800 pixels uit elkaar. Hiermee maakten ze een nieuw exemplaar, waarbij de pixels niet precies op elkaar liggen. Daarnaast voegden ze een polarisatiefilter toe en een stukje software om ervoor te zorgen dat de componenten samenwerken.
Nvidia noemt het prototype een cascade-scherm. Uit tests blijkt dat de resolutie van de oorspronkelijke schermen verviervoudigd is. Dit is deels te danken door de manier waarop de schermen op elkaar geplaatst zijn.
Stap vooruit
De beelden die het cascade-scherm produceert zijn niet zo scherp als het target image in bovenstaande afbeelding, maar het is een enorme stap vooruit ten opzichte van de originele schermen van 1.280 bij 800 pixels. Daarnaast is het een relatief goedkope manier om schermen met maken met een hogere resolutie, bijvoorbeeld voor de Oculus Rift.
De samengevoegde schermen zijn natuurlijk niet perfect. Het cascade-scherm is minder helder dan een normaal scherm. Ook is de kijkhoek van groot belang. Maar dit onderzoek kan leiden naar een betere manier om betaalbare HD-elektronica te maken.
De techindustrie is geobsedeerd door resolutie. Elk scherm moet in HD, ongeacht het formaat. Daarnaast willen we betaalbare apparaten. Hierdoor komen de fabrikanten met een interessante uitdaging te zitten: hoe maak je goedkope producten met hogeresolutieschermen?
De onderzoekers van Nvidia komen met een oplossing: plaats twee panelen met een lage resolutie op elkaar om op een goedkope manier de pixeldichtheid te vergroten. Dit is zo simpel dat het belachelijk klinkt, maar blijkbaar werkt het.
Cascade-scherm
De onderzoekers haalden twee lcd-schermen van 1.200 bij 800 pixels uit elkaar. Hiermee maakten ze een nieuw exemplaar, waarbij de pixels niet precies op elkaar liggen. Daarnaast voegden ze een polarisatiefilter toe en een stukje software om ervoor te zorgen dat de componenten samenwerken.
Nvidia noemt het prototype een cascade-scherm. Uit tests blijkt dat de resolutie van de oorspronkelijke schermen verviervoudigd is. Dit is deels te danken door de manier waarop de schermen op elkaar geplaatst zijn.
Stap vooruit
De beelden die het cascade-scherm produceert zijn niet zo scherp als het target image in bovenstaande afbeelding, maar het is een enorme stap vooruit ten opzichte van de originele schermen van 1.280 bij 800 pixels. Daarnaast is het een relatief goedkope manier om schermen met maken met een hogere resolutie, bijvoorbeeld voor de Oculus Rift.
De samengevoegde schermen zijn natuurlijk niet perfect. Het cascade-scherm is minder helder dan een normaal scherm. Ook is de kijkhoek van groot belang. Maar dit onderzoek kan leiden naar een betere manier om betaalbare HD-elektronica te maken.