Test

Dit is een popup

Nieuws

Vijf grote uitdagingen voor Android

Wie wat verder kijkt dan het succes van het Androidecosysteem, ziet dat het mobiele platform worstelt met enkele enorme uitdagingen. Als deze niet adequaat opgelost worden heeft dat ingrijpende gevolgen voor de lange termijn.

Android heeft een aandeel van vijfenzeventig procent van de markt. Daarnaast worden dagelijkse anderhalf miljoen nieuwe apparaten voor het eerst geactiveerd. Dat ziet er dus rooskleurig uit, maar is dat ook wel zo?

Wanneer je echter iets verder kijkt dan je neus lang is, begin je jezelf te realiseren dat het platform worstelt met enkele enorme uitdagingen. Als deze niet adequaat opgelost worden heeft dat ingrijpende gevolgen voor de lange termijn.

[related_article id=”158901″]

Leunen op Samsung

Het is belangrijk op te merken dat Android an sich geen commerciële entiteit is, maar een platform. De vader van Android is Google, maar het bedrijf dat de meeste apparaten met het platform in de handen van de consument krijgt is Samsung.

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft Android volledig omarmd. De gehanteerde tactiek is er eentje van “we zien wel wat werkt”. Dit resulteert in grote hoeveelheden variaties op smartphones en tablets. Hoewel dit goed werkt voor Samsung, is het voor Android niet de beste situatie omdat het platform meer te winnen heeft bij een grotere diversiteit.

Fragmentatie

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog eens herhalen: fragmentatie is een groot probleem voor Android. Elke keer als ik dit zeg, zeuren mensen dat ik “het op Android voorzien heb”, dat ik “een Apple-fanboy ben” of dat “Apple hetzelfde probleem heeft”.

Dat zijn gewoon slechte smoezen. Iedereen die denkt dat een situatie waarin een derde van alle Androidapparaten draait op Android 4.1.x – een versie van juli 2012 met de laatste update in oktober 2012 – een goede zaak is, stopt gewoon zijn hoofd in het zand. Het is namelijk niet goed, maar verschrikkelijk zelfs. Hierdoor blijven tienduizenden, misschien zelfs honderdduizenden, Androidgebruikers in de kou staan.

Het wordt tijd dat Google de touwtjes in handen neemt. Dit kan door de fabrikanten en providers het probleem serieus te laten aanpakken of door direct updates beschikbaar te stellen voor de eindgebruikers.

Geforkte Android

Android bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste is Google Android, de officiële versie die gebonden is aan de diensten van de internetgigant en gebruikmaakt van de Google Play Store voor apps.

Het tweede deel is de gevorkte variant. Dit bestaat uit apparaten die draaien op een versie van Android die afstamt van de originele code. De Kindle Fire-tablets van Amazon vallen in deze categorie, samen met andere officieuze Android-apparaten.

Het probleem is dat het aantal geforkte Androidapparaten toeneemt. Data uit verschillende bronnen suggereren dat deze apparaten een groot deel van de verkrijgbare Androidapparaten vertegenwoordigen. Een nadeel hiervan is dat de fragmentatie alleen maar erger wordt, in een toch al zeer divers ecosysteem.

Zakelijke strijd aan het verliezen

Met de aankondiging van een samenwerking tussen Apple en IBM, waardoor Apple mobiele producten met IBM-software op de zakelijke markt kan lanceren, blijft Android eenzaam achter. Het is uiteraard ook slecht nieuws voor de mobiele ambities van Microsoft, maar Android krijgt de grootste klap te verwerken.

Google moet serieus nadenken hoe het komt dat deze samenwerking is ontstaan en waardoor dit ten koste gaat van het eigen mobiele platform.

Gebruikers willen geen geld uitgeven

?De gemiddelde iOS-gebruiker geeft vier keer zo veel uit aan apps en dergelijke dan zijn Android-tegenhanger. Dat komt door een aantal redenen:

  • Android is dominant in landen met lage inkomens.
  • Niet alle gebruikers hebben een creditcard en Google pikt het verrekenen via de factuur van de provider niet echt op.
  • Androidtoestellen zijn goedkoper dan iPhones, dus mensen die bereid zijn meer uit te geven kiezen voor een iPhone.
  • Apple biedt iets wat gebruikers willen. Het resultaat hiervan is dat ze bereid zijn meer uit te geven.
  • Ontwikkelaars voelen zich aangetrokken tot iOS vanwege de hogere opbrengsten. Het gevolg is dat er voor Androidgebruikers minder beschikbaar is om geld aan uit te geven.

Puntje bij paaltje smijten Androidgebruikers niet zo makkelijk met geld als iPhone-eigenaren. Dit vormt een probleem voor Android, juist nu het probeert uit te breiden in nieuwe gebieden zoals draagbare gadgets en domotica.

Android heeft een aandeel van vijfenzeventig procent van de markt. Daarnaast worden dagelijkse anderhalf miljoen nieuwe apparaten voor het eerst geactiveerd. Dat ziet er dus rooskleurig uit, maar is dat ook wel zo?

Wanneer je echter iets verder kijkt dan je neus lang is, begin je jezelf te realiseren dat het platform worstelt met enkele enorme uitdagingen. Als deze niet adequaat opgelost worden heeft dat ingrijpende gevolgen voor de lange termijn.

[related_article id=”158901″]

Leunen op Samsung

Het is belangrijk op te merken dat Android an sich geen commerciële entiteit is, maar een platform. De vader van Android is Google, maar het bedrijf dat de meeste apparaten met het platform in de handen van de consument krijgt is Samsung.

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft Android volledig omarmd. De gehanteerde tactiek is er eentje van “we zien wel wat werkt”. Dit resulteert in grote hoeveelheden variaties op smartphones en tablets. Hoewel dit goed werkt voor Samsung, is het voor Android niet de beste situatie omdat het platform meer te winnen heeft bij een grotere diversiteit.

Fragmentatie

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog eens herhalen: fragmentatie is een groot probleem voor Android. Elke keer als ik dit zeg, zeuren mensen dat ik “het op Android voorzien heb”, dat ik “een Apple-fanboy ben” of dat “Apple hetzelfde probleem heeft”.

Dat zijn gewoon slechte smoezen. Iedereen die denkt dat een situatie waarin een derde van alle Androidapparaten draait op Android 4.1.x – een versie van juli 2012 met de laatste update in oktober 2012 – een goede zaak is, stopt gewoon zijn hoofd in het zand. Het is namelijk niet goed, maar verschrikkelijk zelfs. Hierdoor blijven tienduizenden, misschien zelfs honderdduizenden, Androidgebruikers in de kou staan.

Het wordt tijd dat Google de touwtjes in handen neemt. Dit kan door de fabrikanten en providers het probleem serieus te laten aanpakken of door direct updates beschikbaar te stellen voor de eindgebruikers.

Geforkte Android

Android bestaat eigenlijk uit twee delen. Het eerste is Google Android, de officiële versie die gebonden is aan de diensten van de internetgigant en gebruikmaakt van de Google Play Store voor apps.

Het tweede deel is de gevorkte variant. Dit bestaat uit apparaten die draaien op een versie van Android die afstamt van de originele code. De Kindle Fire-tablets van Amazon vallen in deze categorie, samen met andere officieuze Android-apparaten.

Het probleem is dat het aantal geforkte Androidapparaten toeneemt. Data uit verschillende bronnen suggereren dat deze apparaten een groot deel van de verkrijgbare Androidapparaten vertegenwoordigen. Een nadeel hiervan is dat de fragmentatie alleen maar erger wordt, in een toch al zeer divers ecosysteem.

Zakelijke strijd aan het verliezen

Met de aankondiging van een samenwerking tussen Apple en IBM, waardoor Apple mobiele producten met IBM-software op de zakelijke markt kan lanceren, blijft Android eenzaam achter. Het is uiteraard ook slecht nieuws voor de mobiele ambities van Microsoft, maar Android krijgt de grootste klap te verwerken.

Google moet serieus nadenken hoe het komt dat deze samenwerking is ontstaan en waardoor dit ten koste gaat van het eigen mobiele platform.

Gebruikers willen geen geld uitgeven

?De gemiddelde iOS-gebruiker geeft vier keer zo veel uit aan apps en dergelijke dan zijn Android-tegenhanger. Dat komt door een aantal redenen:

  • Android is dominant in landen met lage inkomens.
  • Niet alle gebruikers hebben een creditcard en Google pikt het verrekenen via de factuur van de provider niet echt op.
  • Androidtoestellen zijn goedkoper dan iPhones, dus mensen die bereid zijn meer uit te geven kiezen voor een iPhone.
  • Apple biedt iets wat gebruikers willen. Het resultaat hiervan is dat ze bereid zijn meer uit te geven.
  • Ontwikkelaars voelen zich aangetrokken tot iOS vanwege de hogere opbrengsten. Het gevolg is dat er voor Androidgebruikers minder beschikbaar is om geld aan uit te geven.

Puntje bij paaltje smijten Androidgebruikers niet zo makkelijk met geld als iPhone-eigenaren. Dit vormt een probleem voor Android, juist nu het probeert uit te breiden in nieuwe gebieden zoals draagbare gadgets en domotica.

analyseAndroidappsforkfragmentatiegooglemobielsamsung

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!