Apple: is de vonk verdwenen? (2)
Dit artikel is het vervolg op deel 1 van Apple: is de vonk verdwenen?
Waar ligt dan het probleem? De tegenovergestelde vernieuwingsvariant – meestal omschreven als disruptive innovation – heeft in de cultuur van Silicon Valley meer aanzien, en Silicon Valley blijft voorlopig toonaangevend. Dit gevoel is ook doorgedrongen tot de consument: we hebben allemaal de neiging om innovatie te omschrijven als een vernieuwing met de impact van een bom, iets wat het oude wegvaagt en de troon overneemt.
Anders gezegd: een nog nooit geziene feature krijgt meer aanzien dan een verbeterde feature – ook al is de eerste snel vergeten, en wordt de tweede dagelijks met plezier gebruikt. Zelfs wanneer het cumulatieve effect van opeenvolgende verbeteringen werkelijk indrukwekkend is, wordt een bedrijf als Apple makkelijk het slachtoffer van zijn eigen succes. De consument verwacht grootse dingen, en heel wat mensen zijn teleurgesteld wanneer een nieuw product slechts een beetje beter lijkt dan zijn voorganger.
[related_article id=”158256″]
Deze mentaliteit en de gevolgen ervan treffen uiteraard niet alleen Apple, maar de klap komt bij het bedrijf en zijn fans wel harder aan. De reden daarvoor zit al vervat in de vorige zin: Apple heeft al sinds het prille begin fans: consumenten die niet alleen Apple-producten kopen omdat ze die het meest geschikt vinden voor hun noden, maar ook omdat ze de filosofie en uitstraling van het bedrijf onderschrijven.
Innovatie – als het creëren van producten die voor het oog van de consument werkelijk nieuw zijn – was in de ogen van veel gebruikers een essentieel onderdeel van het DNA. En zolang zij het gevoel hadden dat de nieuwe producten aan dat verwachtingspatroon voldeden – zolang het befaamde one more thing een verassing was – bleven zij trouwe ambassadeurs, die met spanning wachtten op de volgende nieuwigheid.
Wanneer door een combinatie van een veranderende mentaliteit en een verhoogde concurrentie niet langer aan dat verwachtingspatroon voldaan kan worden, is die loyaliteit niet langer verzekerd. Op dit moment is Apple nog steeds populair, en geven de verkoopcijfers allesbehalve aanleiding tot paniek. Het wordt echter duidelijk dat het licht magische aura rond hun producten langzaamaan aan het vervagen is.
Alles bij elkaar bekeken is het op z’n zachtst gezegd twijfelachtig om te concluderen dat Apple gezapig geworden is en innovatie niet langer hoog in het vaandel draagt. Waar het bedrijf wel voor zal moeten uitkijken in de komende maanden en jaren is het langzame tanen van de buzz die ze ooit wisten te creëren.
Als de teams in Cupertino enkel vasthouden aan hun strategie van sustaining innovation, zonder werkelijk opzienbarende, hagelnieuwe productlanceringen, zou deze trend zich wel eens kunnen verderzetten. Waardoor Apple uiteindelijk zijn bevoorrechte plaats in het hart van heel wat gebruikers definitief kan kwijtraken. Wat dan overblijft is een bedrijf dat high-end, nuttige, mooie en dure producten maakt – niets minder, maar ook niet langer iets meer.
Waar komen Apples opbrengsten vandaan?
57% iPhones
17% iPads
1% iPods
12% Macs
10% iTunes Store
3% Overige
Bron: Apples financiële statement (tweede kwartaal 2014).
Dit artikel is het vervolg op deel 1 van Apple: is de vonk verdwenen?
Waar ligt dan het probleem? De tegenovergestelde vernieuwingsvariant – meestal omschreven als disruptive innovation – heeft in de cultuur van Silicon Valley meer aanzien, en Silicon Valley blijft voorlopig toonaangevend. Dit gevoel is ook doorgedrongen tot de consument: we hebben allemaal de neiging om innovatie te omschrijven als een vernieuwing met de impact van een bom, iets wat het oude wegvaagt en de troon overneemt.
Anders gezegd: een nog nooit geziene feature krijgt meer aanzien dan een verbeterde feature – ook al is de eerste snel vergeten, en wordt de tweede dagelijks met plezier gebruikt. Zelfs wanneer het cumulatieve effect van opeenvolgende verbeteringen werkelijk indrukwekkend is, wordt een bedrijf als Apple makkelijk het slachtoffer van zijn eigen succes. De consument verwacht grootse dingen, en heel wat mensen zijn teleurgesteld wanneer een nieuw product slechts een beetje beter lijkt dan zijn voorganger.
[related_article id=”158256″]
Deze mentaliteit en de gevolgen ervan treffen uiteraard niet alleen Apple, maar de klap komt bij het bedrijf en zijn fans wel harder aan. De reden daarvoor zit al vervat in de vorige zin: Apple heeft al sinds het prille begin fans: consumenten die niet alleen Apple-producten kopen omdat ze die het meest geschikt vinden voor hun noden, maar ook omdat ze de filosofie en uitstraling van het bedrijf onderschrijven.
Innovatie – als het creëren van producten die voor het oog van de consument werkelijk nieuw zijn – was in de ogen van veel gebruikers een essentieel onderdeel van het DNA. En zolang zij het gevoel hadden dat de nieuwe producten aan dat verwachtingspatroon voldeden – zolang het befaamde one more thing een verassing was – bleven zij trouwe ambassadeurs, die met spanning wachtten op de volgende nieuwigheid.
Wanneer door een combinatie van een veranderende mentaliteit en een verhoogde concurrentie niet langer aan dat verwachtingspatroon voldaan kan worden, is die loyaliteit niet langer verzekerd. Op dit moment is Apple nog steeds populair, en geven de verkoopcijfers allesbehalve aanleiding tot paniek. Het wordt echter duidelijk dat het licht magische aura rond hun producten langzaamaan aan het vervagen is.
Alles bij elkaar bekeken is het op z’n zachtst gezegd twijfelachtig om te concluderen dat Apple gezapig geworden is en innovatie niet langer hoog in het vaandel draagt. Waar het bedrijf wel voor zal moeten uitkijken in de komende maanden en jaren is het langzame tanen van de buzz die ze ooit wisten te creëren.
Als de teams in Cupertino enkel vasthouden aan hun strategie van sustaining innovation, zonder werkelijk opzienbarende, hagelnieuwe productlanceringen, zou deze trend zich wel eens kunnen verderzetten. Waardoor Apple uiteindelijk zijn bevoorrechte plaats in het hart van heel wat gebruikers definitief kan kwijtraken. Wat dan overblijft is een bedrijf dat high-end, nuttige, mooie en dure producten maakt – niets minder, maar ook niet langer iets meer.
Waar komen Apples opbrengsten vandaan?
57% iPhones
17% iPads
1% iPods
12% Macs
10% iTunes Store
3% Overige
Bron: Apples financiële statement (tweede kwartaal 2014).