Test

Dit is een popup

Tien miljoen Nederlanders shoppen online

Hoewel veel online winkeliers het niet makkelijk hebben, blijft het aantal gebruikers in Nederland groeien. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag in een rapport over online winkelgedrag.

Hoewel veel online winkeliers het niet makkelijk hebben, blijft het aantal gebruikers in Nederland groeien. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag in een rapport over online winkelgedrag.

In 2013 gaf 83 procent van de Nederlandse internetgebruikers tussen 12 en 75 jaar aan dat ze gebruikmaken van de mogelijkheid om online hun inkopen te doen. Dit komt neer op een totaal van 10,3 miljoen mensen, een groei van ruim vierhonderdduizend mensen sinds vorig jaar.

Mensen schaffen vooral veel vakanties en kleding aan via het web. Ruim zes op de tien van de frequente e-shoppers kopen weleens een t-shirt, rokje of verre reis. Jongeren kiezen veelal voor kleding. Ze kopen minder vakanties online, maar geven hun geld weer veel vaker uit aan studiemateriaal, games en elektronica. 65-plussers geven hun geld online vooral uit aan e-books, tijdschriften en kranten.

Het totaal aantal mensen dat regelmatig online koopt groeide ook met drie procent naar zestig procent van het totaal. Het aantal mensen dat af en toe iets aanschaft via internet bleef gelijk op 22 procent.

Uit deze cijfers valt ook af te leiden dat er dus nog altijd een behoorlijk aantal internetgebruikers is dat nooit iets online koopt. Redenen hiervoor geeft het CBS echter niet, en exacte cijfers over deze groep ontbreken voorlopig.

Hoewel veel online winkeliers het niet makkelijk hebben, blijft het aantal gebruikers in Nederland groeien. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag in een rapport over online winkelgedrag.

In 2013 gaf 83 procent van de Nederlandse internetgebruikers tussen 12 en 75 jaar aan dat ze gebruikmaken van de mogelijkheid om online hun inkopen te doen. Dit komt neer op een totaal van 10,3 miljoen mensen, een groei van ruim vierhonderdduizend mensen sinds vorig jaar.

Mensen schaffen vooral veel vakanties en kleding aan via het web. Ruim zes op de tien van de frequente e-shoppers kopen weleens een t-shirt, rokje of verre reis. Jongeren kiezen veelal voor kleding. Ze kopen minder vakanties online, maar geven hun geld weer veel vaker uit aan studiemateriaal, games en elektronica. 65-plussers geven hun geld online vooral uit aan e-books, tijdschriften en kranten.

Het totaal aantal mensen dat regelmatig online koopt groeide ook met drie procent naar zestig procent van het totaal. Het aantal mensen dat af en toe iets aanschaft via internet bleef gelijk op 22 procent.

Uit deze cijfers valt ook af te leiden dat er dus nog altijd een behoorlijk aantal internetgebruikers is dat nooit iets online koopt. Redenen hiervoor geeft het CBS echter niet, en exacte cijfers over deze groep ontbreken voorlopig.

Digital Commercefinancieelinternetnederlandnieuwstrendswebshopwebwinkel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!