Vlaamse 3D-printer wint prijs
De TripodMaker, een originele 3D-printer ontwikkeld door de 27-jarige Pieter-Jan Vandendriessche en Eva Spillebeen uit Kortrijk, kaapt de hoofdprijs weg van de Bizidee Ondernemerswedstrijd.
De TripodMaker is de eerste 3D-printer van Belgische makelij, maar dat wil niet zeggen dat het een kneusje is. Het design van de printer is opmerkelijk: drie staven steken uit het ding naar boven, waaraan met touwen de printkop bevestigd is. Update 30/05: We werden erop attent gemaakt dat de TripodMaker niet de eerste 3D-printer van Belgische makelij is. Velleman, een Belgische producent van elektronica voor hobbyisten bracht in 2013 reeds een eigen 3D-printer op de markt, de K8200.
De originele aanpak zorgt ervoor dat de TripodMaker een pintbereik van 30 cm in diameter en 42 cm in hoogte heeft. Dat is een volume van meer dan 30 liter, en een stuk meer dan je van veel andere 3D-printers krijgt.
De printer is ontwikkeld met erg lichte een duurzame materialen, zodat het toestel snel kan printen. Omwille van zijn sterke specificaties is de TripodMaker gericht op professionele gebruikers, en dat weerspiegelt zich in de prijs. Voor minder dan 1.400 euro wordt het toestel niet van jouw, en dat is exclusief BTW.
Koop je de printer, verwacht dan een bouwpakket dat in twee dozen verstuurd wordt. Pieter-Jan maakt zich sterk dat het ongeveer twintig minuten duurt om de onderdelen in elkaar te klikken, maar ook dan moet je niet onmiddellijk sublieme resultaten verwachten. De leercurve voor professioneel 3D-printen is hoog, staat te lezen op de website, en er is heel wat initiële afstelling vereist. Zodra alles operationeel is zijn er echter amper beperkingen.
De jury van de Bidizeewedstrijd, die in Technopolis in Mechelen werd gehouden en georganiseerd wordt door het Agentschap Ondernemen, was dusdanig onder de indruk van de TripodMaker dat ze de ontwikkelaars de hoofdprijs, goed voor 25.000 euro toekenden. “Met dat geld gaan we ons in eerste instantie focussen op de verdere uitbouw van de verkoop”, aldus Vandendriessche. “Daartoe gaan we een voltijdse werkkracht aannemen. Nadien zetten we volop in op productoptimalisatie.”
De TripodMaker, een originele 3D-printer ontwikkeld door de 27-jarige Pieter-Jan Vandendriessche en Eva Spillebeen uit Kortrijk, kaapt de hoofdprijs weg van de Bizidee Ondernemerswedstrijd.
De TripodMaker is de eerste 3D-printer van Belgische makelij, maar dat wil niet zeggen dat het een kneusje is. Het design van de printer is opmerkelijk: drie staven steken uit het ding naar boven, waaraan met touwen de printkop bevestigd is. Update 30/05: We werden erop attent gemaakt dat de TripodMaker niet de eerste 3D-printer van Belgische makelij is. Velleman, een Belgische producent van elektronica voor hobbyisten bracht in 2013 reeds een eigen 3D-printer op de markt, de K8200.
De originele aanpak zorgt ervoor dat de TripodMaker een pintbereik van 30 cm in diameter en 42 cm in hoogte heeft. Dat is een volume van meer dan 30 liter, en een stuk meer dan je van veel andere 3D-printers krijgt.
De printer is ontwikkeld met erg lichte een duurzame materialen, zodat het toestel snel kan printen. Omwille van zijn sterke specificaties is de TripodMaker gericht op professionele gebruikers, en dat weerspiegelt zich in de prijs. Voor minder dan 1.400 euro wordt het toestel niet van jouw, en dat is exclusief BTW.
Koop je de printer, verwacht dan een bouwpakket dat in twee dozen verstuurd wordt. Pieter-Jan maakt zich sterk dat het ongeveer twintig minuten duurt om de onderdelen in elkaar te klikken, maar ook dan moet je niet onmiddellijk sublieme resultaten verwachten. De leercurve voor professioneel 3D-printen is hoog, staat te lezen op de website, en er is heel wat initiële afstelling vereist. Zodra alles operationeel is zijn er echter amper beperkingen.
De jury van de Bidizeewedstrijd, die in Technopolis in Mechelen werd gehouden en georganiseerd wordt door het Agentschap Ondernemen, was dusdanig onder de indruk van de TripodMaker dat ze de ontwikkelaars de hoofdprijs, goed voor 25.000 euro toekenden. “Met dat geld gaan we ons in eerste instantie focussen op de verdere uitbouw van de verkoop”, aldus Vandendriessche. “Daartoe gaan we een voltijdse werkkracht aannemen. Nadien zetten we volop in op productoptimalisatie.”