Facebook wil je geld beheren
Als het van Mark Zuckerberg en de zijnen afhangt, beheren we binnenkort niet alleen ons sociaal leven, maar ook ons geld via Facebook. Het sociale netwerk werkt aan een digitale portefeuille waarmee je online transacties kan uitvoeren, via je computer of smartphone.
Volgens de Financial Times is Facebook momenteel in overleg met regulatoren in Ierland – waar de Europese hoofdzetel van het sociale netwerk gevestigd is – om toestemming te krijgen voor het verdelen van ‘e-money’, waarmee gebruikers wereldwijd betalingen kunnen uitvoeren. Die goedkeuring zou volgens de krant al binnen enkele weken kunnen volgen.
Digitale portefeuilles zijn momenteel nog in volle ontwikkeling, met heel wat verschillende spelers – waaronder Bancontact, PayPal, Google en vele anderen – die hopen om hun stempel te drukken op deze nieuwe markt. Facebook lijkt dus ook te willen meedingen, maar het is nog maar de vraag of het daar in zal slagen.
Uit onderzoek door onderzoeksbureau Ovum blijkt dat slechts 1 procent van de respondenten vertrouwen heeft in sociale netwerken als Facebook voor het afhandelen van mobiele betalingen. “Dat staat in scherp contrast met het veel grotere vertrouwen in banken (43 procent) en kredietkaartmaatschappijen (13 procent),” aldus analist Eden Zoller van Ovum in een schriftelijke reactie aan onze redactie.
Als het van Mark Zuckerberg en de zijnen afhangt, beheren we binnenkort niet alleen ons sociaal leven, maar ook ons geld via Facebook. Het sociale netwerk werkt aan een digitale portefeuille waarmee je online transacties kan uitvoeren, via je computer of smartphone.
Volgens de Financial Times is Facebook momenteel in overleg met regulatoren in Ierland – waar de Europese hoofdzetel van het sociale netwerk gevestigd is – om toestemming te krijgen voor het verdelen van ‘e-money’, waarmee gebruikers wereldwijd betalingen kunnen uitvoeren. Die goedkeuring zou volgens de krant al binnen enkele weken kunnen volgen.
Digitale portefeuilles zijn momenteel nog in volle ontwikkeling, met heel wat verschillende spelers – waaronder Bancontact, PayPal, Google en vele anderen – die hopen om hun stempel te drukken op deze nieuwe markt. Facebook lijkt dus ook te willen meedingen, maar het is nog maar de vraag of het daar in zal slagen.
Uit onderzoek door onderzoeksbureau Ovum blijkt dat slechts 1 procent van de respondenten vertrouwen heeft in sociale netwerken als Facebook voor het afhandelen van mobiele betalingen. “Dat staat in scherp contrast met het veel grotere vertrouwen in banken (43 procent) en kredietkaartmaatschappijen (13 procent),” aldus analist Eden Zoller van Ovum in een schriftelijke reactie aan onze redactie.