Test

Dit is een popup

Xbox-controller meet je emoties

Onderzoekers aan de universiteit van Stanford hebben een module voor een Xbox-controller ontworpen, zodat hij de emoties van de gamer kan registreren.

Wie al eens een videospel speelt, weet dat gamen een effect heeft op je lichaam. De adrenaline pompt door je bloed en je wordt emotioneel meegetrokken in het verhaal. Onderzoekers aan de universiteit van Stanford hebben nu een module voor een Xbox-controller ontworpen die precies kan meten wat er met je lichaam gebeurt.

De 3D-geprinte module bevat een hoop sensoren die onder meer je hartslag, bloeddoorstroming en ademhaling meten. Via accelerometers wordt bovendien gemeten hoe wild je met de controller tekeer gaat. Die meetresultaten worden vervolgens vergeleken met wat er in het spel aan de gang is.

[related_article id=”160734″]

Het doel is om te ontdekken hoe betrokken de speler is met de actie op het scherm en om uiteindelijk die actie en betrokkenheid te kunnen sturen.

“Als een speler maximale betrokkenheid en spanning wenst, kunnen we meten wanneer hij zich gaat vervelen en vervolgens bijvoorbeeld meer zombies in het spel laten verschijnen,” legt onderzoeker Corey McCall uit in een verklaring. Maar het werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. “We kunnen het spel ook aanpassen voor kinderen. Als ouders ongerust zijn dat hun kinderen te hard opgaat in een spel, kunnen we de actie wat temperen en hen eraan herinneren dat het tijd is voor een gezonde pauze,” aldus McCall.

De controller van de onderzoekers kan dus voor een interactiviteit zorgen die van een heel andere orde is dan wat we vandaag van games gewoon zijn. Spellen zouden zich dankzij deze technologie in de toekomst echt aan je gemoedstoestand kunnen aanpassen.

Wie al eens een videospel speelt, weet dat gamen een effect heeft op je lichaam. De adrenaline pompt door je bloed en je wordt emotioneel meegetrokken in het verhaal. Onderzoekers aan de universiteit van Stanford hebben nu een module voor een Xbox-controller ontworpen die precies kan meten wat er met je lichaam gebeurt.

De 3D-geprinte module bevat een hoop sensoren die onder meer je hartslag, bloeddoorstroming en ademhaling meten. Via accelerometers wordt bovendien gemeten hoe wild je met de controller tekeer gaat. Die meetresultaten worden vervolgens vergeleken met wat er in het spel aan de gang is.

[related_article id=”160734″]

Het doel is om te ontdekken hoe betrokken de speler is met de actie op het scherm en om uiteindelijk die actie en betrokkenheid te kunnen sturen.

“Als een speler maximale betrokkenheid en spanning wenst, kunnen we meten wanneer hij zich gaat vervelen en vervolgens bijvoorbeeld meer zombies in het spel laten verschijnen,” legt onderzoeker Corey McCall uit in een verklaring. Maar het werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. “We kunnen het spel ook aanpassen voor kinderen. Als ouders ongerust zijn dat hun kinderen te hard opgaat in een spel, kunnen we de actie wat temperen en hen eraan herinneren dat het tijd is voor een gezonde pauze,” aldus McCall.

De controller van de onderzoekers kan dus voor een interactiviteit zorgen die van een heel andere orde is dan wat we vandaag van games gewoon zijn. Spellen zouden zich dankzij deze technologie in de toekomst echt aan je gemoedstoestand kunnen aanpassen.

adrenalinecontrolleremotieslichaammetenmultimedianieuwsontspanningsensorenstanfordxbox

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!