iOS-upgrade veel sneller aanvaard dan Mac OS X
De nieuwste versie van Apples OS X, Mavericks, doet het niet slecht. Maar lang niet zo goed als iOS 7.
Chitika, een bedrijf dat internetdata en -verkeer analyseert, brengt vandaag een nieuw rapport uit waarin ze het gebruik van de verschillende versies van OS X uiteenzetten, aan de hand van het webverkeer dat elke versie genereert. Daaruit blijkt dat Mavericks, sinds de release in oktober 2013, al door veertig procent van de Mac-gebruikers is aanvaard.
[related_article id=”158256″]
Met Mavericks bracht Apple zijn releasemodel van iOS naar de Mac, door Mavericks als een gratis upgrade aan te bieden. Ondanks deze beslissing is op dit moment de aanvaarding – het percentage gebruikers dat een besturingssysteem al gebruikt – van Mavericks nog maar nauwelijks half zo groot als die van iOS 7.
In de vier maanden na de release bereikte iOS 7 al tachtig procent van de gebruikers, terwijl Mavericks na vijf maanden nog maar op veertig procent van de toestellen te vinden is.
Automatisch versus aankopen
Je kan deze cijfers interpreteren als een verschil in interesse in de twee platformen, maar er is nog een ander aspect dat de aanvaarding bij iOS mogelijk hoger doet uitvallen.
Upgrades voor iOS worden automatisch doorgeduwd naar iOS-toestellen, terwijl OS X-gebruikers moeten inloggen in de Mac App Store en daar het besturingssysteem moeten ‘aankopen’. Gratis weliswaar, maar de extra stap is er. Als Apple in OS X een dienst zou implementeren waarmee je enkel een eenvoudige bevestiging moet geven om de upgrade door te voeren, zou het percentage misschien hoger zijn.
iOS-toestellen verkochten daarenboven ook veel beter dan Mac-computers; recent werd nog het 500 miljoenste iDevice verkocht. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat de mobiele toestellen in verhouding goedkoper zijn en een niche gevonden hebben in de markt van mobiele computers, terwijl de Macs zich staande moeten houden in de verzadigde desktopmarkt.
Ondanks het verschil in adoptiesnelheid tonen deze cijfers wel duidelijk aan dat de nieuwe distributiemethodes van Apple ertoe leiden dat de laatste versies van beide besturingssystemen de snelst groeiende releases ooit zijn voor het bedrijf.
De nieuwste versie van Apples OS X, Mavericks, doet het niet slecht. Maar lang niet zo goed als iOS 7.
Chitika, een bedrijf dat internetdata en -verkeer analyseert, brengt vandaag een nieuw rapport uit waarin ze het gebruik van de verschillende versies van OS X uiteenzetten, aan de hand van het webverkeer dat elke versie genereert. Daaruit blijkt dat Mavericks, sinds de release in oktober 2013, al door veertig procent van de Mac-gebruikers is aanvaard.
[related_article id=”158256″]
Met Mavericks bracht Apple zijn releasemodel van iOS naar de Mac, door Mavericks als een gratis upgrade aan te bieden. Ondanks deze beslissing is op dit moment de aanvaarding – het percentage gebruikers dat een besturingssysteem al gebruikt – van Mavericks nog maar nauwelijks half zo groot als die van iOS 7.
In de vier maanden na de release bereikte iOS 7 al tachtig procent van de gebruikers, terwijl Mavericks na vijf maanden nog maar op veertig procent van de toestellen te vinden is.
Automatisch versus aankopen
Je kan deze cijfers interpreteren als een verschil in interesse in de twee platformen, maar er is nog een ander aspect dat de aanvaarding bij iOS mogelijk hoger doet uitvallen.
Upgrades voor iOS worden automatisch doorgeduwd naar iOS-toestellen, terwijl OS X-gebruikers moeten inloggen in de Mac App Store en daar het besturingssysteem moeten ‘aankopen’. Gratis weliswaar, maar de extra stap is er. Als Apple in OS X een dienst zou implementeren waarmee je enkel een eenvoudige bevestiging moet geven om de upgrade door te voeren, zou het percentage misschien hoger zijn.
iOS-toestellen verkochten daarenboven ook veel beter dan Mac-computers; recent werd nog het 500 miljoenste iDevice verkocht. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat de mobiele toestellen in verhouding goedkoper zijn en een niche gevonden hebben in de markt van mobiele computers, terwijl de Macs zich staande moeten houden in de verzadigde desktopmarkt.
Ondanks het verschil in adoptiesnelheid tonen deze cijfers wel duidelijk aan dat de nieuwe distributiemethodes van Apple ertoe leiden dat de laatste versies van beide besturingssystemen de snelst groeiende releases ooit zijn voor het bedrijf.