Test

Dit is een popup

Sony maakt slechte beurt in Nederland met Xperia Z

De Nederlandse Consumentenbond krijgt uitzonderlijke klachten binnen over de Sony Xperia Z. De dure smartphone is water- en stofdicht, maar helaas ook erg breekbaar.

De Nederlandse Consumentenbond en het tv-programma Tros Radar waarschuwen smartphonekopers over de Xperia Z, Sony’s vorig jaar gelanceerde mobiele vlaggenschip.

De fabrikant zegt dat het toestel waterproof, stofdicht en vooral "sterk als staal" is. Maar volgens enkele eigenaren van het toestel die gisteravond in de uitzending van Tros Radar kwamen, barst het scherm bij de minste stoot of zelfs spontaan. Ook gaat het USB-poortje zeer snel kapot. De Xperia Z is geen eenvoudig toestel. Het is een smartphone in het topsegment dat zo’n 650 euro kost.

Zeshonderd klachten
Deze schadegevallen zijn geen uitzonderingen volgens de Nederlandse Consumentenbond. Een woordvoerder vertelt dat de organisatie ruim zeshonderd klachten heeft ontvangen over de telefoon. De misnoegens gaan ook over de afhandeling van Sony. In de getoonde gevallen zegt de fabrikant – of de reparatiedienst waar Sony de eigenaar naar doorverwijst – telkens dat er niets aan de hand is met het toestel en dat de beschadigingen het gevolg zijn van ruw gebruik.

Sony wil niet in de uitzending
Het spreekt niet voor Sony dat de fabrikant niet in de uitzending wilde verschijnen voor een reactie op de klachten. Het mailde slechts een korte verklaring naar de redactie van Tros Radar: "We zijn trots op en overtuigd van het design en de kwaliteit van de Xperia Z. De Xperia Z is echter geen toestel dat op een zeer ruwe manier gebruikt moet worden. Om deze reden moet het toestel, net als elke premium-smartphone, met een mate van zorgvuldigheid worden behandeld."

Waarmee de fabrikant de schuld eenvoudig bij de gebruiker legt. Is dat een slimme reactie van Sony? Nee, want zijn belangrijkste telefoon – die al opvolgers heeft in de Xperia Z1 en de twee weken geleden onthulde Xperia Z1 Compact – krijgt nu veel negatieve publiciteit die de fabrikant niet weet te weerleggen. De claim van Sony dat het toestel zo sterk als staal en niet breekbaar is, werd in het tv-programma weerlegd door een onderzoeker van de Technische Universiteit Delft. Volgens hem is onder meer het schermmateriaal te strak gespannen, wat de kans op barsten groot maakt.

Xperia Z review
ZDNet heeft de Xperia Z vorig jaar uitgebreid getest. De kwetsbaarheid van het scherm kwam daarbij niet aan het licht, en de waterdichtheid van het toestel kon worden bevestigd – mits alle klepjes goed dicht zijn. Maar onze recensent trof wel enkele andere minpunten aan die niet aan bod kwamen in de uitzending van Tros Radar. Zo heeft het scherm een heel beperkte kijkhoek, raakt het toestel snel bevuild en gaat de batterij razendsnel leeg. De volledige review vind je hier.

Een deel van de uitzending van Tros Radar kun je hier bekijken. Heb je ook klachten over dit toestel, dan kun je terecht op deze pagina van de Consumentenbond.

Update 11.30 uur:
Lees hier de volledige schriftelijke reactie van Sony Mobile op de uitzending. De fabrikant erkent consumenten te hebben teleurgesteld en belooft sneller te reageren op klachten. Ook stelt Sony een directe ophaalservice in voor consumenten met een klacht over de Xperia Z.

De Nederlandse Consumentenbond en het tv-programma Tros Radar waarschuwen smartphonekopers over de Xperia Z, Sony’s vorig jaar gelanceerde mobiele vlaggenschip.

De fabrikant zegt dat het toestel waterproof, stofdicht en vooral "sterk als staal" is. Maar volgens enkele eigenaren van het toestel die gisteravond in de uitzending van Tros Radar kwamen, barst het scherm bij de minste stoot of zelfs spontaan. Ook gaat het USB-poortje zeer snel kapot. De Xperia Z is geen eenvoudig toestel. Het is een smartphone in het topsegment dat zo’n 650 euro kost.

Zeshonderd klachten
Deze schadegevallen zijn geen uitzonderingen volgens de Nederlandse Consumentenbond. Een woordvoerder vertelt dat de organisatie ruim zeshonderd klachten heeft ontvangen over de telefoon. De misnoegens gaan ook over de afhandeling van Sony. In de getoonde gevallen zegt de fabrikant – of de reparatiedienst waar Sony de eigenaar naar doorverwijst – telkens dat er niets aan de hand is met het toestel en dat de beschadigingen het gevolg zijn van ruw gebruik.

Sony wil niet in de uitzending
Het spreekt niet voor Sony dat de fabrikant niet in de uitzending wilde verschijnen voor een reactie op de klachten. Het mailde slechts een korte verklaring naar de redactie van Tros Radar: "We zijn trots op en overtuigd van het design en de kwaliteit van de Xperia Z. De Xperia Z is echter geen toestel dat op een zeer ruwe manier gebruikt moet worden. Om deze reden moet het toestel, net als elke premium-smartphone, met een mate van zorgvuldigheid worden behandeld."

Waarmee de fabrikant de schuld eenvoudig bij de gebruiker legt. Is dat een slimme reactie van Sony? Nee, want zijn belangrijkste telefoon – die al opvolgers heeft in de Xperia Z1 en de twee weken geleden onthulde Xperia Z1 Compact – krijgt nu veel negatieve publiciteit die de fabrikant niet weet te weerleggen. De claim van Sony dat het toestel zo sterk als staal en niet breekbaar is, werd in het tv-programma weerlegd door een onderzoeker van de Technische Universiteit Delft. Volgens hem is onder meer het schermmateriaal te strak gespannen, wat de kans op barsten groot maakt.

Xperia Z review
ZDNet heeft de Xperia Z vorig jaar uitgebreid getest. De kwetsbaarheid van het scherm kwam daarbij niet aan het licht, en de waterdichtheid van het toestel kon worden bevestigd – mits alle klepjes goed dicht zijn. Maar onze recensent trof wel enkele andere minpunten aan die niet aan bod kwamen in de uitzending van Tros Radar. Zo heeft het scherm een heel beperkte kijkhoek, raakt het toestel snel bevuild en gaat de batterij razendsnel leeg. De volledige review vind je hier.

Een deel van de uitzending van Tros Radar kun je hier bekijken. Heb je ook klachten over dit toestel, dan kun je terecht op deze pagina van de Consumentenbond.

Update 11.30 uur:
Lees hier de volledige schriftelijke reactie van Sony Mobile op de uitzending. De fabrikant erkent consumenten te hebben teleurgesteld en belooft sneller te reageren op klachten. Ook stelt Sony een directe ophaalservice in voor consumenten met een klacht over de Xperia Z.

breekbaarnieuwssmartphonesmartphonessonysony xperiasony xperia ztros radarxperia z

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!