Auto van de toekomst rijdt in de cloud
Dat auto’s binnen afzienbare tijd zelf kunnen rijden, remmen en parkeren, zal geen verrassing meer zijn. Maar wellicht nog weinig bekend is dat ze dat gaan doen via de cloud. General Motors werkt al aan een eigen 4G-netwerk daarvoor, zo maakt het autobedrijf zelf bekend op een presentatie in Israel.
De Amerikaanse autobakker heeft een speciale vestiging in Tel Aviv, het Advanced Technical Center. Directeur Gil Golan ontvouwt daar zijn toekomstvisie. "Wat wij voor ogen hebben is een voertuig dat verbonden is met servers die chauffeurs naar hun bestemming helpen én kunnen communiceren met andere auto’s. Ook met de chauffeur, als deze zich níet in de wagen bevindt."
Net als een smartphone
Volgens Golan hebben General Motors-rijders behoefte aan "verbonden wagens": "Ze willen dat hun auto net zo werkt als een smartphone, met dezelfde ervaring van altijd verbonden zijn." Hiervoor werkt GM aan een klein prototype smartcar (foto). Niet alleen autofabrikanten doen dat, ook technologiebedrijven als Google, IBM en Nokia.
In smartcars wemelt het van de sensoren en communicatietechnologie, er zijn tegelijk meer dan honderd systemen operationeel. De eerste modellen zullen de komende jaren al op de markt verschijnen.
Afstand houden!
De slimme auto stopt vanzelf bij een rood licht en houdt zich aan de snelheidslimiet. Videocamera’s waarschuwen de chauffeur als hij te dicht op een andere auto rijdt. Sensoren schatten de ideale afstand in en nemen de controle, totdat de chauffeur het stuur weer overneemt om een weg in te slaan of een afrit te nemen.
Via apps kan hij communiceren met medeweggebruikers, en informatie binnenhalen over de verkeerssituatie, diensten of interessante plekken. Dat het voertuig je assisteert bij het achteruit parkeren, spreekt al vanzelf.
De autocloud
Tot zover klinkt het nog niet heel futuristisch. Maar al deze hulptaken worden eigenlijk niet in de auto uitgevoerd. Volgens Golan zullen de ruim honderd systemen buitenboord werken. "In essentie veranderen we onze voertuigen in "autoclouds"", vertelt hij. "De informatieverwerking verlaat de wagen en verhuist waar mogelijk naar de cloud."
De sleutel hiervoor ligt bij de ontwikkeling van een mobiel 4G LTE-netwerk. Golan: "Met 4G kunnen we de data die sensoren voor elk systeem uploaden verwerken en vrijwel zonder vertraging terugsturen naar het voertuig."
General Motors bouwt momenteel aan zo’n 4G-netwerk, dat wereldwijd werkt. De komende jaren wordt het uitgerold in de VS, China, Europa en Zuid-Amerika. In de auto bevindt zich ook een opslagsysteem, voor als de wagen buiten bereik van het netwerk zou rijden.
"We verkopen auto’s in 140 landen en willen dit systeem daar overal implementeren", zegt Golan. "Dat zal natuurlijk niet een-twee-drie gebeuren, en het zal ook niet overal dezelfde vorm hebben. De eigenschappen van de auto hangen af van het niveau van het lokaal beschikbare netwerk."
Facebook
De verzamelde informatie zal niet alleen gebruikt worden om de chauffeur te gidsen. General Motors wil uiteindelijk doen wat de grote databedrijven doen.
Golan: "Er bevinden zich een heleboel persoonlijke gegevens in de cloud, beheerd door bijvoorbeeld Google, Facebook en Amazon. Bij GM weten we al heel veel over rijgedrag, maar met smartcars krijgen we toegang tot nog meer gegevens. Dit hebben we nog niet benut om persoonlijke diensten aan te bieden, zoals de sociale media dat wel al doen. Maar dat komt eraan", besluit Golan.
Dat auto’s binnen afzienbare tijd zelf kunnen rijden, remmen en parkeren, zal geen verrassing meer zijn. Maar wellicht nog weinig bekend is dat ze dat gaan doen via de cloud. General Motors werkt al aan een eigen 4G-netwerk daarvoor, zo maakt het autobedrijf zelf bekend op een presentatie in Israel.
De Amerikaanse autobakker heeft een speciale vestiging in Tel Aviv, het Advanced Technical Center. Directeur Gil Golan ontvouwt daar zijn toekomstvisie. "Wat wij voor ogen hebben is een voertuig dat verbonden is met servers die chauffeurs naar hun bestemming helpen én kunnen communiceren met andere auto’s. Ook met de chauffeur, als deze zich níet in de wagen bevindt."
Net als een smartphone
Volgens Golan hebben General Motors-rijders behoefte aan "verbonden wagens": "Ze willen dat hun auto net zo werkt als een smartphone, met dezelfde ervaring van altijd verbonden zijn." Hiervoor werkt GM aan een klein prototype smartcar (foto). Niet alleen autofabrikanten doen dat, ook technologiebedrijven als Google, IBM en Nokia.
In smartcars wemelt het van de sensoren en communicatietechnologie, er zijn tegelijk meer dan honderd systemen operationeel. De eerste modellen zullen de komende jaren al op de markt verschijnen.
Afstand houden!
De slimme auto stopt vanzelf bij een rood licht en houdt zich aan de snelheidslimiet. Videocamera’s waarschuwen de chauffeur als hij te dicht op een andere auto rijdt. Sensoren schatten de ideale afstand in en nemen de controle, totdat de chauffeur het stuur weer overneemt om een weg in te slaan of een afrit te nemen.
Via apps kan hij communiceren met medeweggebruikers, en informatie binnenhalen over de verkeerssituatie, diensten of interessante plekken. Dat het voertuig je assisteert bij het achteruit parkeren, spreekt al vanzelf.
De autocloud
Tot zover klinkt het nog niet heel futuristisch. Maar al deze hulptaken worden eigenlijk niet in de auto uitgevoerd. Volgens Golan zullen de ruim honderd systemen buitenboord werken. "In essentie veranderen we onze voertuigen in "autoclouds"", vertelt hij. "De informatieverwerking verlaat de wagen en verhuist waar mogelijk naar de cloud."
De sleutel hiervoor ligt bij de ontwikkeling van een mobiel 4G LTE-netwerk. Golan: "Met 4G kunnen we de data die sensoren voor elk systeem uploaden verwerken en vrijwel zonder vertraging terugsturen naar het voertuig."
General Motors bouwt momenteel aan zo’n 4G-netwerk, dat wereldwijd werkt. De komende jaren wordt het uitgerold in de VS, China, Europa en Zuid-Amerika. In de auto bevindt zich ook een opslagsysteem, voor als de wagen buiten bereik van het netwerk zou rijden.
"We verkopen auto’s in 140 landen en willen dit systeem daar overal implementeren", zegt Golan. "Dat zal natuurlijk niet een-twee-drie gebeuren, en het zal ook niet overal dezelfde vorm hebben. De eigenschappen van de auto hangen af van het niveau van het lokaal beschikbare netwerk."
Facebook
De verzamelde informatie zal niet alleen gebruikt worden om de chauffeur te gidsen. General Motors wil uiteindelijk doen wat de grote databedrijven doen.
Golan: "Er bevinden zich een heleboel persoonlijke gegevens in de cloud, beheerd door bijvoorbeeld Google, Facebook en Amazon. Bij GM weten we al heel veel over rijgedrag, maar met smartcars krijgen we toegang tot nog meer gegevens. Dit hebben we nog niet benut om persoonlijke diensten aan te bieden, zoals de sociale media dat wel al doen. Maar dat komt eraan", besluit Golan.