Test

Dit is een popup

Nieuws

Google België haalt omzet vooral in buitenland

Zestig procent van de omzet van Google België wordt gerealiseerd via buitenlandse ondernemingen. Dat is nergens anders in Europa het geval.

Zestig procent van de omzet van Google België wordt gerealiseerd via buitenlandse ondernemingen. Dat is nergens anders in Europa het geval. 

Google is wereldwijd marktleider in de verkoop van trefwoorden op internet. Maar ons land is het enige land in Europa waar meer dan de helft van de aankoop van trefwoorden door buitenlandse bedrijven gebeurt. “Een gemiste kans en eigenlijk ook iets dat haaks staat op ons vermogen om met verschillende landen en culturen zaken te doen”, vindt Julien Blanchez, Group Marketing Manager bij Google België.

In andere landen komt gemiddeld 80 procent van de omzet van adverteerders uit het land zelf, weet Blanchez. De Waalse markt krijgt bij ons vooral gegadigden uit Frankrijk, de Vlaamse uit Nederland.

Het beperkte aandeel van Belgische bedrijven in de omzet van Google België is niet nieuw. Maar opvallend genoeg is het percentage van 40 procent omzet uit eigen land de laatste jaren niet echt veranderd. Ook al hebben Belgische bedrijven een inhaalbeweging ingezet. “Sinds 1,5 jaar is België binnen Google een van de snelste groeiers qua omzet. Maar de buitenlandse adverteerders groeien even snel mee met de Belgische”, stelt Blanchez.

De achterstand geldt minder op niveau van de eindconsument. “Belgische bedrijven kijken nog de kat uit de boom en zijn erg voorzichtig, maar hun klanten zijn dat niet. Zij hebben de mogelijkheden van internethandel vaak wel al ontdekt”, stelt hij. “In vergelijking met een land als Nederland, hebben Belgische bedrijven een achterstand van zes jaar.”

België loopt achter op Nederland

[related_article id=”158901″]

Percentage Belgische bedrijven actief met e-commerce: 33%

Percentage Nederlandse bedrijven actief in e-commerce: 46%

Zestig procent van de omzet van Google België wordt gerealiseerd via buitenlandse ondernemingen. Dat is nergens anders in Europa het geval. 

Google is wereldwijd marktleider in de verkoop van trefwoorden op internet. Maar ons land is het enige land in Europa waar meer dan de helft van de aankoop van trefwoorden door buitenlandse bedrijven gebeurt. “Een gemiste kans en eigenlijk ook iets dat haaks staat op ons vermogen om met verschillende landen en culturen zaken te doen”, vindt Julien Blanchez, Group Marketing Manager bij Google België.

In andere landen komt gemiddeld 80 procent van de omzet van adverteerders uit het land zelf, weet Blanchez. De Waalse markt krijgt bij ons vooral gegadigden uit Frankrijk, de Vlaamse uit Nederland.

Het beperkte aandeel van Belgische bedrijven in de omzet van Google België is niet nieuw. Maar opvallend genoeg is het percentage van 40 procent omzet uit eigen land de laatste jaren niet echt veranderd. Ook al hebben Belgische bedrijven een inhaalbeweging ingezet. “Sinds 1,5 jaar is België binnen Google een van de snelste groeiers qua omzet. Maar de buitenlandse adverteerders groeien even snel mee met de Belgische”, stelt Blanchez.

De achterstand geldt minder op niveau van de eindconsument. “Belgische bedrijven kijken nog de kat uit de boom en zijn erg voorzichtig, maar hun klanten zijn dat niet. Zij hebben de mogelijkheden van internethandel vaak wel al ontdekt”, stelt hij. “In vergelijking met een land als Nederland, hebben Belgische bedrijven een achterstand van zes jaar.”

België loopt achter op Nederland

[related_article id=”158901″]

Percentage Belgische bedrijven actief met e-commerce: 33%

Percentage Nederlandse bedrijven actief in e-commerce: 46%

digital commercegoogleitprofessionalmarketingsalesSEOsmart business

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!