Test

Dit is een popup

Internet Explorer maakt comeback op browsermarkt

Uit twee afzonderlijke tellingen blijkt dat Internet Explorer in september gestaag terrein terugwint op de browsermarkt. Ook de mobiele versie van Chrome wint langzaam terrein op Android.

De Microsoft-browser heeft in de afgelopen maand een opvallende opleving gekend, die zowel onderszoeksbureau’s StatCounter als Net Applications bevestigen.

Terwijl IE in de afgelopen jaren vooral terrein verloor aan Firefox en Chrome, blijkt uit de laatste tellingen van StatCounter dat de software marktaandeel heeft teruggepakt van beide concurrenten.

Volgens StatCounter’s meetmethode is IE nog altijd minder groot dan koploper Chrome, maar sprong het in een maand tijd van 25,6 procent naar 28,6 procent. De Google-browser viel terug van 42,8 naar 40,8 procent.

[related_article id=”161563″]

Net Applications bracht al eerder cijfers uit die de comeback van Internet Explorer bevestigen. Dit onderzoeksbureau zegt dat het marktaandeel van IE in augustus (57,6 procent) omhoog kroop naar 57,8 procent in september, waarbij de Microsoft-browser nog altijd met afstand de grootste browser is.

Stat Counter en Net Applications zijn het lang niet altijd met elkaar eens, wat de positie van IE bij beide onderzoeksbureaus duidelijk laat zien. Het verschil in de meetmethoden ligt vooral in de manier waarop het browsergebruik wordt geturfd.

Stat Counter kijkt via het vastleggen van geladen webpagina’s hoe vaak mensen een (of meerdere) browser(s) gebruiken, terwijl Net Applications op dagelijkse basis kijkt naar het aantal unieke bezoekers van online meetpunten met een bepaalde browser.

Microsoft gebruikt Net Applications als hofleverancier om zijn browseraandeel vast te laten leggen, wat Stat Counter afgelopen juni in een open brief aan Microsoft stevig bekritiseerde.

Het bedrijf uit Redmond heeft in de afgelopen maanden flink de nadruk gelegd op de laadsnelheid van internet Explorer. Met elke versie wordt de browser weer een stuk sneller, met als voorlopig hoogtepunt de aanraakvriendelijke IE11. De laatste versie arriveert later deze maand samen met Windows 8.1 en komt nog dit jaar uit op Windows 7.

De snelle laadtijden van pagina’s zou een mogelijke verklaring zijn voor de opgeleefde populariteit.

Stand van zaken voor mobiele browsers

Op het gebied van mobiele browsers lopen de opvattingen sterk uiteen. Net Applications neemt Android- en iOS-tablets mee in zijn onderzoek, terwijl een mobiel toestel alleen telt voor StatCounter als het in je broekzak past.


Safari aan kop op mobiele browsermarkt, zegt Net Applications.

Net Applications zegt dat Apples Safari de koppositie claimt op de mobiele browsermarkt met 54,2 procent, terwijl de Android-browser met 22,8 procent op de tweede plek staat. StatCounter zegt dan weer dat de vaste browser van Android 28,2 procent marktaandeel heeft en Safari voor de iPhone komt uit op 21 procent. Daar komt nog eens 1,5 procent bij voor Safari op de iPod Touch.

Beide onderzoeksbureaus zijn het er wel over eens dat de mobiele versie van Chrome in de lift zit, als alternatief voor de vaste Android-browsers. Net Applications zag een groei van 5,6 procent naar 6,3 procent in september en StatCounter houdt het op een groei van 4,3 procent naar 4,6 procent.

StatCounter zegt tenslotte ook dat Opera op mobiele telefoons in de lift zit, met een groei van 1,61 procent in augustus naar 16,6 procent in september.

De Microsoft-browser heeft in de afgelopen maand een opvallende opleving gekend, die zowel onderszoeksbureau’s StatCounter als Net Applications bevestigen.

Terwijl IE in de afgelopen jaren vooral terrein verloor aan Firefox en Chrome, blijkt uit de laatste tellingen van StatCounter dat de software marktaandeel heeft teruggepakt van beide concurrenten.

Volgens StatCounter’s meetmethode is IE nog altijd minder groot dan koploper Chrome, maar sprong het in een maand tijd van 25,6 procent naar 28,6 procent. De Google-browser viel terug van 42,8 naar 40,8 procent.

[related_article id=”161563″]

Net Applications bracht al eerder cijfers uit die de comeback van Internet Explorer bevestigen. Dit onderzoeksbureau zegt dat het marktaandeel van IE in augustus (57,6 procent) omhoog kroop naar 57,8 procent in september, waarbij de Microsoft-browser nog altijd met afstand de grootste browser is.

Stat Counter en Net Applications zijn het lang niet altijd met elkaar eens, wat de positie van IE bij beide onderzoeksbureaus duidelijk laat zien. Het verschil in de meetmethoden ligt vooral in de manier waarop het browsergebruik wordt geturfd.

Stat Counter kijkt via het vastleggen van geladen webpagina’s hoe vaak mensen een (of meerdere) browser(s) gebruiken, terwijl Net Applications op dagelijkse basis kijkt naar het aantal unieke bezoekers van online meetpunten met een bepaalde browser.

Microsoft gebruikt Net Applications als hofleverancier om zijn browseraandeel vast te laten leggen, wat Stat Counter afgelopen juni in een open brief aan Microsoft stevig bekritiseerde.

Het bedrijf uit Redmond heeft in de afgelopen maanden flink de nadruk gelegd op de laadsnelheid van internet Explorer. Met elke versie wordt de browser weer een stuk sneller, met als voorlopig hoogtepunt de aanraakvriendelijke IE11. De laatste versie arriveert later deze maand samen met Windows 8.1 en komt nog dit jaar uit op Windows 7.

De snelle laadtijden van pagina’s zou een mogelijke verklaring zijn voor de opgeleefde populariteit.

Stand van zaken voor mobiele browsers

Op het gebied van mobiele browsers lopen de opvattingen sterk uiteen. Net Applications neemt Android- en iOS-tablets mee in zijn onderzoek, terwijl een mobiel toestel alleen telt voor StatCounter als het in je broekzak past.


Safari aan kop op mobiele browsermarkt, zegt Net Applications.

Net Applications zegt dat Apples Safari de koppositie claimt op de mobiele browsermarkt met 54,2 procent, terwijl de Android-browser met 22,8 procent op de tweede plek staat. StatCounter zegt dan weer dat de vaste browser van Android 28,2 procent marktaandeel heeft en Safari voor de iPhone komt uit op 21 procent. Daar komt nog eens 1,5 procent bij voor Safari op de iPod Touch.

Beide onderzoeksbureaus zijn het er wel over eens dat de mobiele versie van Chrome in de lift zit, als alternatief voor de vaste Android-browsers. Net Applications zag een groei van 5,6 procent naar 6,3 procent in september en StatCounter houdt het op een groei van 4,3 procent naar 4,6 procent.

StatCounter zegt tenslotte ook dat Opera op mobiele telefoons in de lift zit, met een groei van 1,61 procent in augustus naar 16,6 procent in september.

browserchromemeetmethodemobielnet applicationsnieuwsonderzoekoperaseptembersmartphonestatcounterstatistiek

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!