Test

Dit is een popup

Valve onthult gamepad Steam-console

Valve heeft dit weekend details van een nieuwe opensource-gamepad vrijgegeven, die de vaste compagnon zal worden van zijn aanstaande spelcomputer, de Steam Machine.

De opvallend uitziende controller is voorzien van twee controlepads, die zogenoemde haptische feedback geven. De platte cirkelvormige knoppen zijn klikbaar en symmetrisch, waardoor zowel links- als rechtshandige spelers er probleemloos mee kunnen omgaan.

De Steam Controller zou, zo belooft Valve, de precisie moeten benaderen van een computermuis en geeft dezelfde intuïtieve reacties als een speler gewend is van een controller met fysieke joysticks.  

“De Steam Controller is gebouwd rondom een nieuwe generatie van supernauwkeurige haptische feedback, die gebruik maakt van duale lineaire actuatoren. Deze kleine, sterke, verzwaarde elektromagneten zijn bevestigd aan elk van de duale trackpads”, zegt Valve in zijn aankondiging.

[related_article id=”152275″]

“Ze zijn in staat om een breed spectrum aan druk en vibratie af te leveren, wat de mogelijkheid geeft voor nauwkeurige controle over frequentie, amplitude en bewegingsrichting.”

Klikbaar aanraakscherm
Tussen de twee touchpads in zit een aanraakscherm verwerkt, dat moet helpen bij het doorbladeren van spelmenu’s of het weergeven van een spelkaart. Het scherm zelf is ook klikbaar, wat moet helpen om acties te bevestigen zonder naar de controller te hoeven kijken.

“Om te voorkomen dat een speler wordt gedwongen zijn aandacht te verdelen tussen schermen, is een diepe integratie met  Steam een kritieke eigenschap van de Steam Controller”, schrijven de ontwikkelaars. “Als een speler het aanraakscherm aanraakt, wordt de display weergegeven bovenop het spel dat ze aan het spelen zijn, waardoor de speler zijn aandacht voluit op de actie kan houden, waar die thuishoort.”

De Steam Controller bevat in totaal zestien knoppen, die zowel aan de voor,- boven- als achterzijde zijn bevestigd. Valve belooft dat het open karakter van SteamOS, dat het vorige week aankondigde, zal worden overgebracht naar zijn spelcontroller.

Hackbaar
“De Steam Controler is van de grond af aan gebouwd om hackbaar te zijn”, aldus Valve. Het bedrijf belooft dat het gereedschap beschikbaar zal maken waarmee knutselaars alles kunnen aanpassen, van het ontwerp tot de elektronische huishouding aan toe.

Valve belooft tenslotte dat de nieuwe controller zal samenwerken met alle games in de Steam-bibliotheek, ook degenen die geen ondersteuning hebben voor spelcontrollers.

“We hebben die oudere spellen bedot, waardoor ze denken dat ze worden gespeeld met een muis en keyboard, al hebben we een gamepad ontworpen die op geen van beide lijkt.”

De Steam Controller zal worden meegeleverd met de driehonderd prototypes van Valves aanstaande spelconsole, die later dit jaar na een loting zal verdelen onder testers die zich hebben opgegeven bij het Steam-portaal.

De opvallend uitziende controller is voorzien van twee controlepads, die zogenoemde haptische feedback geven. De platte cirkelvormige knoppen zijn klikbaar en symmetrisch, waardoor zowel links- als rechtshandige spelers er probleemloos mee kunnen omgaan.

De Steam Controller zou, zo belooft Valve, de precisie moeten benaderen van een computermuis en geeft dezelfde intuïtieve reacties als een speler gewend is van een controller met fysieke joysticks.  

“De Steam Controller is gebouwd rondom een nieuwe generatie van supernauwkeurige haptische feedback, die gebruik maakt van duale lineaire actuatoren. Deze kleine, sterke, verzwaarde elektromagneten zijn bevestigd aan elk van de duale trackpads”, zegt Valve in zijn aankondiging.

[related_article id=”152275″]

“Ze zijn in staat om een breed spectrum aan druk en vibratie af te leveren, wat de mogelijkheid geeft voor nauwkeurige controle over frequentie, amplitude en bewegingsrichting.”

Klikbaar aanraakscherm
Tussen de twee touchpads in zit een aanraakscherm verwerkt, dat moet helpen bij het doorbladeren van spelmenu’s of het weergeven van een spelkaart. Het scherm zelf is ook klikbaar, wat moet helpen om acties te bevestigen zonder naar de controller te hoeven kijken.

“Om te voorkomen dat een speler wordt gedwongen zijn aandacht te verdelen tussen schermen, is een diepe integratie met  Steam een kritieke eigenschap van de Steam Controller”, schrijven de ontwikkelaars. “Als een speler het aanraakscherm aanraakt, wordt de display weergegeven bovenop het spel dat ze aan het spelen zijn, waardoor de speler zijn aandacht voluit op de actie kan houden, waar die thuishoort.”

De Steam Controller bevat in totaal zestien knoppen, die zowel aan de voor,- boven- als achterzijde zijn bevestigd. Valve belooft dat het open karakter van SteamOS, dat het vorige week aankondigde, zal worden overgebracht naar zijn spelcontroller.

Hackbaar
“De Steam Controler is van de grond af aan gebouwd om hackbaar te zijn”, aldus Valve. Het bedrijf belooft dat het gereedschap beschikbaar zal maken waarmee knutselaars alles kunnen aanpassen, van het ontwerp tot de elektronische huishouding aan toe.

Valve belooft tenslotte dat de nieuwe controller zal samenwerken met alle games in de Steam-bibliotheek, ook degenen die geen ondersteuning hebben voor spelcontrollers.

“We hebben die oudere spellen bedot, waardoor ze denken dat ze worden gespeeld met een muis en keyboard, al hebben we een gamepad ontworpen die op geen van beide lijkt.”

De Steam Controller zal worden meegeleverd met de driehonderd prototypes van Valves aanstaande spelconsole, die later dit jaar na een loting zal verdelen onder testers die zich hebben opgegeven bij het Steam-portaal.

b-tacontrollergamepadgaminghaptischhardwarenieuwsopensourcesteamsteam controllersteamosvalve

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!