Opinie: Het wordt hoog tijd voor zakelijke appwinkels
“Een goed gebouwde appwinkel kan de verouderde dienstencatalogus van het verleden vervangen. Het kan de beste beschikbare apps leveren, hun gebruik meten, prijzen beheren en CIO’s helpen om aanvullende vereisten voor apps te voorspellen.”
Dat is het gezichtspunt van Jeffrey Kaplan, directeur van THINKstrategies en oprichter van de Cloud Computing Showplace. In een opiniestuk in E-Commerce Times legt hij uit dat de zakelijke appwinkel de juiste reactie vormt op de BYOD-trend.
Zo’n soort omgeving zou CIO’s de gelegenheid bieden om “greep te krijgen” op de explosie van technologie op de werkvloer. Wanneer werknemers massaal buiten de firewall om apps afhalen buiten de firewall om apps afhalen bij de publiek verkrijgbare Apple App Store of Google Play kan een zakelijke appwinkel uitkomst bieden voor zowel de eigen werknemer als de klant.
[related_article id=”161563″]
De zakelijke appwinkel is meer dan een reactie op Bring Your Own Device. Het beantwoordt de vraag naar zelfbedienings-IT en de evolutie van bedrijven buiten de IT-sector die ook cloudaanbieder willen worden.
Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat binnen de komende vier jaar een kwart van alle ondernemingen zijn eigen zakelijke appwinkel zal hebben. Hier zul je apps vinden die door het bedrijf zijn goedgekeurd voor pc’s en mobiele toestellen. Het kan het begin zijn van een nieuwe trend: Bring Your Own Applications, ofwel BYOA.
Nu is het ideale moment om al te beginnen met de bouw van een eigen zakelijke appwinkel. Jim Casey van Enterprise Apps Tech zegt dat Gartner het bij het verkeerde einde heeft. Zakelijke appwinkel gaan niet pas over vier jaar arriveren: ze zijn er namelijk al.
Jay Manciocchi, een specialist op het gebied van digitale marketing, zegt dat bij het bouwen van dit soort appwinkels aandacht moet worden besteed aan andere zaken dan bij een publieke appwinkel. Hij geeft de volgende adviezen:
Gouden tips voor de bouw van een zakelijke appwinkel
Jay Manciocchi, een specialist op het gebied van digitale marketing, zegt dat bij het bouwen van dit soort appwinkels aandacht moet worden besteed aan andere zaken dan bij een publieke appwinkel. Hij geeft de volgende adviezen:
Ken je publiek
Begrijp hoe werknemers en klanten technologie gebruiken en voor welke redenen. Zij hebben uiteenlopende prioriteiten en wensen. Klanten van buiten kijken naar andere soorten apps dan werknemers die hun werk sneller en beter willen doen.
Bouw een winkel voor alle toestellen
Zorg dat je appwinkel niet afhankelijk wordt van een bepaald platform. Niet alleen mobiele toestellen, maar ook pc’s zouden in staat moeten zijn om toegang te krijgen.
Zorg voor een aantrekkelijke catalogus
Als er niet voldoende apps van hoge kwaliteit zijn te vinden in je winkel, zal dat een remmend effect hebben op het success. Werknemers zullen dan weer teruggrijpen naar publiek beschikbare appwinkels, zeg Manciocchi.
Ken je bezoekers en abonnementsformule
Gebruikers moeten in staat zijn om collega’s uit te nodigen een app te downloaden met slechts een druk op de knop. Wie achter de knoppen zit bij een appwinkel moet kunnen bepalen welke groepen gebruikers welke apps kunnen downloaden, als dat nodig mocht zijn.
Manciocchi adviseert verder om een universele loginprocedure te hebben voor de winkel en hem aan te kleden met hoogwaardig materiaal, zoals hulpmiddelen, video’s, whitepapers en artikelen.
“Een goed gebouwde appwinkel kan de verouderde dienstencatalogus van het verleden vervangen. Het kan de beste beschikbare apps leveren, hun gebruik meten, prijzen beheren en CIO’s helpen om aanvullende vereisten voor apps te voorspellen.”
Dat is het gezichtspunt van Jeffrey Kaplan, directeur van THINKstrategies en oprichter van de Cloud Computing Showplace. In een opiniestuk in E-Commerce Times legt hij uit dat de zakelijke appwinkel de juiste reactie vormt op de BYOD-trend.
Zo’n soort omgeving zou CIO’s de gelegenheid bieden om “greep te krijgen” op de explosie van technologie op de werkvloer. Wanneer werknemers massaal buiten de firewall om apps afhalen buiten de firewall om apps afhalen bij de publiek verkrijgbare Apple App Store of Google Play kan een zakelijke appwinkel uitkomst bieden voor zowel de eigen werknemer als de klant.
[related_article id=”161563″]
De zakelijke appwinkel is meer dan een reactie op Bring Your Own Device. Het beantwoordt de vraag naar zelfbedienings-IT en de evolutie van bedrijven buiten de IT-sector die ook cloudaanbieder willen worden.
Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat binnen de komende vier jaar een kwart van alle ondernemingen zijn eigen zakelijke appwinkel zal hebben. Hier zul je apps vinden die door het bedrijf zijn goedgekeurd voor pc’s en mobiele toestellen. Het kan het begin zijn van een nieuwe trend: Bring Your Own Applications, ofwel BYOA.
Nu is het ideale moment om al te beginnen met de bouw van een eigen zakelijke appwinkel. Jim Casey van Enterprise Apps Tech zegt dat Gartner het bij het verkeerde einde heeft. Zakelijke appwinkel gaan niet pas over vier jaar arriveren: ze zijn er namelijk al.
Jay Manciocchi, een specialist op het gebied van digitale marketing, zegt dat bij het bouwen van dit soort appwinkels aandacht moet worden besteed aan andere zaken dan bij een publieke appwinkel. Hij geeft de volgende adviezen:
Gouden tips voor de bouw van een zakelijke appwinkel
Jay Manciocchi, een specialist op het gebied van digitale marketing, zegt dat bij het bouwen van dit soort appwinkels aandacht moet worden besteed aan andere zaken dan bij een publieke appwinkel. Hij geeft de volgende adviezen:
Ken je publiek
Begrijp hoe werknemers en klanten technologie gebruiken en voor welke redenen. Zij hebben uiteenlopende prioriteiten en wensen. Klanten van buiten kijken naar andere soorten apps dan werknemers die hun werk sneller en beter willen doen.
Bouw een winkel voor alle toestellen
Zorg dat je appwinkel niet afhankelijk wordt van een bepaald platform. Niet alleen mobiele toestellen, maar ook pc’s zouden in staat moeten zijn om toegang te krijgen.
Zorg voor een aantrekkelijke catalogus
Als er niet voldoende apps van hoge kwaliteit zijn te vinden in je winkel, zal dat een remmend effect hebben op het success. Werknemers zullen dan weer teruggrijpen naar publiek beschikbare appwinkels, zeg Manciocchi.
Ken je bezoekers en abonnementsformule
Gebruikers moeten in staat zijn om collega’s uit te nodigen een app te downloaden met slechts een druk op de knop. Wie achter de knoppen zit bij een appwinkel moet kunnen bepalen welke groepen gebruikers welke apps kunnen downloaden, als dat nodig mocht zijn.
Manciocchi adviseert verder om een universele loginprocedure te hebben voor de winkel en hem aan te kleden met hoogwaardig materiaal, zoals hulpmiddelen, video’s, whitepapers en artikelen.