Hoe herken je Facebook-oplichters?
Smeken om Facebooklikes is bijna een epidemie geworden. “Als ik een miljoen likes krijg, ben ik genezen van mijn terminale ziekte en mijn plan voor wereldvrede zal zeker slagen.”
“Als je deze foto niet leuk vindt, dan haat je je moeder, je vaderland en ijsjes.”
Juist, ja.
Oplichters misbruiken de emotionele reactie met een ‘vind ik leuk’ als mensen een foto zien die hun gevoelige snaar raakt of eentje die hen net irriteert.
Er zijn louche sites die je Facebooklikes verkopen die afkomstig zijn van echt levende mensen. De kopers willen die klikken omzetten in internetverkeer naar hun Facebookpagina. Dat zou dan extra inkomsten moeten opleveren. Meerdere van die sites lijken eigendom van eenzelfde anonieme entiteit die gevestigd is in Panama.
De hulpsectie van Facebook stelt onomwonden dat je geen likes kan kopen.
Bepaalde websites beloven je grote aantallen "Vind ik leuk"-reacties op je pagina als je je aanmeldt en geld betaalt. Deze websites maken gebruik van misleidende praktijken en het zijn bijna altijd zwendelpraktijken. Mensen die jouw pagina op deze manier leuk vinden, zijn minder waardevol voor je pagina omdat niet gezegd is dat ze werkelijk geïnteresseerd zijn in wat jouw pagina onder de aandacht brengt. Als de spamsystemen van Facebook detecteren dat jouw pagina is betrokken bij dit type activiteit, stellen we limieten in voor je pagina om verdere schendingen van onze Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden te voorkomen.
Tezelfdertijd laat Facebook toe dat paginabeheerders de mensen belonen die een pagina leuk vinden. De Platform Policies-site van het bedrijf beschrijft een beloningsprogramma om in-app beloningen toe te voegen aan hun Social Channels.
Gebruikers kunnen bijvoorbeeld niet beloond worden als ze een uitnodiging naar hun vrienden sturen, maar wel als vrienden ingaan op zo’n uitnodigingen. Ook kunnen mensen die een pagina leuk vinden, beloond worden met kortingsbonnen, exclusieve content of de mogelijkheid om aan liefdadigheid te schenken. De enige beperking is dat het moet gelden voor alle gebruikers, niet enkel de nieuwe.
Pepsi heeft bij een recent concert van Beyonce in Antwerpen een gratis drankje aangeboden als je het bedrijf leuk vindt op Facebook.
De fanpagina’s op Facebook worden gekocht en verkocht. De verkopers beloven toegang tot honderdduizenden vrienden. In lei nog zou een fanpagina voor hamburgers met 500.000 volgers nog verkocht zijn voor 5.000 dollar. Een andere groep voor knuffelaars zou 7.000 dollar waard zijn.
Een andere bekende vuile Facebooktruc is de oude ‘download de mediaspeler’. Je bekijkt je nieuwslijst op Facebook en ziet een post die zegt ‘dit moet je zien!’ Als je de link klikt, zie je een pop-up die meldt dat je een mediaspeler moet installeren. De download is malware die je systeem infecteert, je data steelt en je account gebruikt om nog meer rommel de wereld in te sturen.
Wat gebeurt er als je op ‘vind ik leuk’ klikt?
Volgens het helpcenter van Facebook, verschijnt er een verhaal op je tijdslijn als je op ‘vind ik leuk’ of ‘aanbevelen’ klikt. Een andere helppagina legt uit dat als je op ‘like’ klikt op een Facebookpagina in een advertentie of op een pagina buiten Facebook kan verschijnen. Je kan ook updates en boodschappen verkrijgen van pagina’s die je leuk vindt en andere apps kunnen zien wat je leuk vindt.
Om een pagina niet langer leuk te vinden, kan je over de ‘like’-knop zweven met je muis en dan op ‘vind ik niet meer leuk’ klikken in het menu.
Op de Like-knop klikken kan onthullend zijn
Facebook vindt het geweldig als je dingen deelt. Het is dan ook een sociaal netwerk. Net zoals met veel informatie die je deelt op het internet, geef je daarmee meer vrij dan je zelf beseft.
Onderzoekers aan de Cambridge University hebben likes van 58.000 Facebookers bestudeerd en konden aan de hand van hun likes het IQ, de emotionele stabiliteit, sexualiteit en andere persoonlijkheidskenmerken met grote betrouwbaarheid afleiden, zonder over meer informatie te beschikken. De studie is gepubliceerd op de site Proceedings of the National Academy of Sciences.
Op uitkijk voor Facebook-oplichting
Facebook-oplichters verdwijnen en verschijnen zo snel dat het moeilijk is om ze allemaal te kennen. De site Hoax Slayer heeft een overzicht van Like-melkerijen en een hele rist aan Facebookgerelateerde vuile trucen.
In een post van oktober beschrijft Daylan Pearce op zijn blog de werking van enkele oplichtingen met Facebook Likes. Ook Facecrooks heeft een lijst trucen van de foor, waaronder de opnieuw opkomende belofte van te onthullen wie naar je profiel kijkt. Zoals het Facebook Help Center verklaart, kan je niet bijhouden wie je tijdlijn of je posts bekijkt en geen enkele app kan dat.
Meerdere van de geavanceerdere Facebookhoaxes zijn onthuld door Digital Trends in een post van mei. Een van de vuilste trucen is de mededeling om onieuw in te loggen om je account te heractiveren. Er waren ook nog oplichters die gratis iPad Minis beloofden in ruil voor Facebooklikes.
Nu vraag je je af of je deze post zou liken? Of dat we om likes gaan smeken? We weten bij ZDNet dat nieuwe over Facebook of andere sociale thema’s meer gedeeld dan pakweg de nieuwe Windows. Maar daar laten we ons niet door leiden. Dan zouden we enkel over Facebook en de iPad schrijven. En daar bedanken we feestelijk voor.
Smeken om Facebooklikes is bijna een epidemie geworden. “Als ik een miljoen likes krijg, ben ik genezen van mijn terminale ziekte en mijn plan voor wereldvrede zal zeker slagen.”
“Als je deze foto niet leuk vindt, dan haat je je moeder, je vaderland en ijsjes.”
Juist, ja.
Oplichters misbruiken de emotionele reactie met een ‘vind ik leuk’ als mensen een foto zien die hun gevoelige snaar raakt of eentje die hen net irriteert.
Er zijn louche sites die je Facebooklikes verkopen die afkomstig zijn van echt levende mensen. De kopers willen die klikken omzetten in internetverkeer naar hun Facebookpagina. Dat zou dan extra inkomsten moeten opleveren. Meerdere van die sites lijken eigendom van eenzelfde anonieme entiteit die gevestigd is in Panama.
De hulpsectie van Facebook stelt onomwonden dat je geen likes kan kopen.
Bepaalde websites beloven je grote aantallen "Vind ik leuk"-reacties op je pagina als je je aanmeldt en geld betaalt. Deze websites maken gebruik van misleidende praktijken en het zijn bijna altijd zwendelpraktijken. Mensen die jouw pagina op deze manier leuk vinden, zijn minder waardevol voor je pagina omdat niet gezegd is dat ze werkelijk geïnteresseerd zijn in wat jouw pagina onder de aandacht brengt. Als de spamsystemen van Facebook detecteren dat jouw pagina is betrokken bij dit type activiteit, stellen we limieten in voor je pagina om verdere schendingen van onze Verklaring van rechten en verantwoordelijkheden te voorkomen.
Tezelfdertijd laat Facebook toe dat paginabeheerders de mensen belonen die een pagina leuk vinden. De Platform Policies-site van het bedrijf beschrijft een beloningsprogramma om in-app beloningen toe te voegen aan hun Social Channels.
Gebruikers kunnen bijvoorbeeld niet beloond worden als ze een uitnodiging naar hun vrienden sturen, maar wel als vrienden ingaan op zo’n uitnodigingen. Ook kunnen mensen die een pagina leuk vinden, beloond worden met kortingsbonnen, exclusieve content of de mogelijkheid om aan liefdadigheid te schenken. De enige beperking is dat het moet gelden voor alle gebruikers, niet enkel de nieuwe.
Pepsi heeft bij een recent concert van Beyonce in Antwerpen een gratis drankje aangeboden als je het bedrijf leuk vindt op Facebook.
De fanpagina’s op Facebook worden gekocht en verkocht. De verkopers beloven toegang tot honderdduizenden vrienden. In lei nog zou een fanpagina voor hamburgers met 500.000 volgers nog verkocht zijn voor 5.000 dollar. Een andere groep voor knuffelaars zou 7.000 dollar waard zijn.
Een andere bekende vuile Facebooktruc is de oude ‘download de mediaspeler’. Je bekijkt je nieuwslijst op Facebook en ziet een post die zegt ‘dit moet je zien!’ Als je de link klikt, zie je een pop-up die meldt dat je een mediaspeler moet installeren. De download is malware die je systeem infecteert, je data steelt en je account gebruikt om nog meer rommel de wereld in te sturen.
Wat gebeurt er als je op ‘vind ik leuk’ klikt?
Volgens het helpcenter van Facebook, verschijnt er een verhaal op je tijdslijn als je op ‘vind ik leuk’ of ‘aanbevelen’ klikt. Een andere helppagina legt uit dat als je op ‘like’ klikt op een Facebookpagina in een advertentie of op een pagina buiten Facebook kan verschijnen. Je kan ook updates en boodschappen verkrijgen van pagina’s die je leuk vindt en andere apps kunnen zien wat je leuk vindt.
Om een pagina niet langer leuk te vinden, kan je over de ‘like’-knop zweven met je muis en dan op ‘vind ik niet meer leuk’ klikken in het menu.
Op de Like-knop klikken kan onthullend zijn
Facebook vindt het geweldig als je dingen deelt. Het is dan ook een sociaal netwerk. Net zoals met veel informatie die je deelt op het internet, geef je daarmee meer vrij dan je zelf beseft.
Onderzoekers aan de Cambridge University hebben likes van 58.000 Facebookers bestudeerd en konden aan de hand van hun likes het IQ, de emotionele stabiliteit, sexualiteit en andere persoonlijkheidskenmerken met grote betrouwbaarheid afleiden, zonder over meer informatie te beschikken. De studie is gepubliceerd op de site Proceedings of the National Academy of Sciences.
Op uitkijk voor Facebook-oplichting
Facebook-oplichters verdwijnen en verschijnen zo snel dat het moeilijk is om ze allemaal te kennen. De site Hoax Slayer heeft een overzicht van Like-melkerijen en een hele rist aan Facebookgerelateerde vuile trucen.
In een post van oktober beschrijft Daylan Pearce op zijn blog de werking van enkele oplichtingen met Facebook Likes. Ook Facecrooks heeft een lijst trucen van de foor, waaronder de opnieuw opkomende belofte van te onthullen wie naar je profiel kijkt. Zoals het Facebook Help Center verklaart, kan je niet bijhouden wie je tijdlijn of je posts bekijkt en geen enkele app kan dat.
Meerdere van de geavanceerdere Facebookhoaxes zijn onthuld door Digital Trends in een post van mei. Een van de vuilste trucen is de mededeling om onieuw in te loggen om je account te heractiveren. Er waren ook nog oplichters die gratis iPad Minis beloofden in ruil voor Facebooklikes.
Nu vraag je je af of je deze post zou liken? Of dat we om likes gaan smeken? We weten bij ZDNet dat nieuwe over Facebook of andere sociale thema’s meer gedeeld dan pakweg de nieuwe Windows. Maar daar laten we ons niet door leiden. Dan zouden we enkel over Facebook en de iPad schrijven. En daar bedanken we feestelijk voor.