Test

Dit is een popup

Microsoft schrijft 900 miljoen af op Surface-tablet

Microsoft zit op een berg onverkochte tablets, maar ondanks de teleurstellende verkoop blijft het bedrijf pal achter zijn iPad-concurrent staan.

Bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers heeft Microsoft aangekondigd dat het een ‘inventarisaanpassing’ van de Surface RT-tablet en diens accessoires doorvoert ter waarde van 900 miljoen dollar. De afschrijving wierp een serieuze schaduw op de winst voor het vierde kwartaal. De vraag hoe dit kon gebeuren, wou Microsoft rechtstreeks beantwoorden, maar het bedrijf bevestigt wel dat het 100 procent achter Surface RT en Windows RT blijft staan en dat die producten zeker niet geschrapt zullen worden.

De prijs van het tablet werd enkele dagen met 150 dollar verlaagd naar 329 dollar (in Europa: 329 euro) en dat is volgens Microsoft de juiste prijszetting om van de Surface een succes te maken. Als je het bedrag van de afschrijving afzet tegen de prijsverlaging, kan je, met wat nattevingerwerk, er van uit gaan dat Microsoft op een berg van zo’n zes miljoen onverkochte tablets zit.

[related_article id=”161452″]

Het is nochtans lang niet de eerste keer dat het bedrijf zijn eigen hardware maakt (denk aan keyboards, muizen en uiteraard de Xbox), dus er zijn mensen in de eigen rangen met verstand van supply chain management.

Maar buiten het verlagen van de prijs, heeft Microsoft weinig gedaan aan de fundamentele problemen van de Surface: in de app store is het hard zoeken naar echte ‘killer apps’, negen maanden na de lancering zijn er nog maar 100.000 apps gemaakt voor het apparaat. De snelheid van de Tegra ARM-processor laat nog altijd te wensen over, ook al brengt Windows 8.1 hier wel wat soelaas. Er zijn ook nog altijd maar weinig fysieke verkooppunten waar geïnteresseerde kopers het ding kunnen uitproberen en ook de marketingcampagne voor de Surface was niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers heeft Microsoft aangekondigd dat het een ‘inventarisaanpassing’ van de Surface RT-tablet en diens accessoires doorvoert ter waarde van 900 miljoen dollar. De afschrijving wierp een serieuze schaduw op de winst voor het vierde kwartaal. De vraag hoe dit kon gebeuren, wou Microsoft rechtstreeks beantwoorden, maar het bedrijf bevestigt wel dat het 100 procent achter Surface RT en Windows RT blijft staan en dat die producten zeker niet geschrapt zullen worden.

De prijs van het tablet werd enkele dagen met 150 dollar verlaagd naar 329 dollar (in Europa: 329 euro) en dat is volgens Microsoft de juiste prijszetting om van de Surface een succes te maken. Als je het bedrag van de afschrijving afzet tegen de prijsverlaging, kan je, met wat nattevingerwerk, er van uit gaan dat Microsoft op een berg van zo’n zes miljoen onverkochte tablets zit.

[related_article id=”161452″]

Het is nochtans lang niet de eerste keer dat het bedrijf zijn eigen hardware maakt (denk aan keyboards, muizen en uiteraard de Xbox), dus er zijn mensen in de eigen rangen met verstand van supply chain management.

Maar buiten het verlagen van de prijs, heeft Microsoft weinig gedaan aan de fundamentele problemen van de Surface: in de app store is het hard zoeken naar echte ‘killer apps’, negen maanden na de lancering zijn er nog maar 100.000 apps gemaakt voor het apparaat. De snelheid van de Tegra ARM-processor laat nog altijd te wensen over, ook al brengt Windows 8.1 hier wel wat soelaas. Er zijn ook nog altijd maar weinig fysieke verkooppunten waar geïnteresseerde kopers het ding kunnen uitproberen en ook de marketingcampagne voor de Surface was niet bepaald om over naar huis te schrijven.

microsoftnieuwsrtsurfacetabletverlies

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!