Belgische muziekbranche: Blokkade Pirate Bay te weinig, te traag
BEA Music publiceerde woensdag teleurstellende nieuwe cijfers over het commerciële succes van lokale artiesten. De branchevereniging zegt dat het aantal bestverkochte albums van Belgische bodem in de top 200 is teruggevallen van 80 naar 68, terwijl de verkoop van lokaal geproduceerde singles naar een absoluut dieptepunt is gezakt.
Volgens BEA Music ligt de daling in verkoop deels aan het aankoopgedrag van de Belgische consument, die steeds meer de digitale download en muziekstreamingdienst verkiest boven de cd. Het wijst daarbij op de problemen van retailsketens als het failliete Sonica. Ook Free Record Shop, dat onlangs eveneens failliet werd verklaard in Nederland, verkeert in zwaar weer, al blijft de keten in België draaiende dankzij een overname van investeringsmaatschappij Procures.
Maar BEA Music wijst toch vooral illegale downloads aan als boosdoener, die volgens de brancheorganisatie zorgen voor ‘oneerlijke concurrentie.’
“Het huidig aanbod via de fysieke winkel en de online platforms die muziekdownloads en – streaming aanbieden dienen beschermd te worden tegen de oneerlijke concurrentie van de frauduleuze online websites en platforms”, zegt het.
Maatregelen tegen ‘oneerlijke concurrentie’
BEA Music wil niet in detail treden over wat het exact bedoelt met ‘bescherming’, maar noemt de Belgische DNS-blokkade van torrentsite Pirate Bay wel als geslaagd voorbeeld.
“Wij wensen efficiënte en snelle maatregelen om de oneerlijke concurrentie tegen te gaan of af te remmen”, zegt woordvoerster Anne-Gaelle Sole. “Het ontoegankelijk maken van The Pirate Bay door Belgische ISP"s is een voorbeeld van een efficiënte maatregel.”
Tegelijk zegt Sole dat de totstandkoming van de blokkade te lang heeft geduurd om effectief te kunnen zijn. “Die maatregel is bekomen na een procedure die 1.5 jaar heeft geduurd. In dit tijdperk is dat traag”, aldus de woordvoerster.
Overheidssteun voor lokaal talent
BEA Music vindt daarnaast dat het te weinig financiële steun van de overheid krijgt om Belgische muziek aan de man te brengen. Het wil daarom de oprichting van een muziekfonds, geschoeid op de leest van het Gamefonds. Dit project van het Vlaams Audiovisueel Fonds investeert in veelbelovende projecten van lokale spelontwikkelaars.
BEA klaagt dat muziek als enige entertainmentsector niet over een stimuleringsfonds beschikt om lokaal talent een kans te geven.
“Een fonds is doeltreffend gebleken als stimulans voor de Vlaamse filmsector”, zegt Sole, waarbij ze erop wijst dat de bekende films Loft en Rundskop zijn geproduceerd met steun van een vergelijkbaar project.
BEA Music publiceerde woensdag teleurstellende nieuwe cijfers over het commerciële succes van lokale artiesten. De branchevereniging zegt dat het aantal bestverkochte albums van Belgische bodem in de top 200 is teruggevallen van 80 naar 68, terwijl de verkoop van lokaal geproduceerde singles naar een absoluut dieptepunt is gezakt.
Volgens BEA Music ligt de daling in verkoop deels aan het aankoopgedrag van de Belgische consument, die steeds meer de digitale download en muziekstreamingdienst verkiest boven de cd. Het wijst daarbij op de problemen van retailsketens als het failliete Sonica. Ook Free Record Shop, dat onlangs eveneens failliet werd verklaard in Nederland, verkeert in zwaar weer, al blijft de keten in België draaiende dankzij een overname van investeringsmaatschappij Procures.
Maar BEA Music wijst toch vooral illegale downloads aan als boosdoener, die volgens de brancheorganisatie zorgen voor ‘oneerlijke concurrentie.’
“Het huidig aanbod via de fysieke winkel en de online platforms die muziekdownloads en – streaming aanbieden dienen beschermd te worden tegen de oneerlijke concurrentie van de frauduleuze online websites en platforms”, zegt het.
Maatregelen tegen ‘oneerlijke concurrentie’
BEA Music wil niet in detail treden over wat het exact bedoelt met ‘bescherming’, maar noemt de Belgische DNS-blokkade van torrentsite Pirate Bay wel als geslaagd voorbeeld.
“Wij wensen efficiënte en snelle maatregelen om de oneerlijke concurrentie tegen te gaan of af te remmen”, zegt woordvoerster Anne-Gaelle Sole. “Het ontoegankelijk maken van The Pirate Bay door Belgische ISP"s is een voorbeeld van een efficiënte maatregel.”
Tegelijk zegt Sole dat de totstandkoming van de blokkade te lang heeft geduurd om effectief te kunnen zijn. “Die maatregel is bekomen na een procedure die 1.5 jaar heeft geduurd. In dit tijdperk is dat traag”, aldus de woordvoerster.
Overheidssteun voor lokaal talent
BEA Music vindt daarnaast dat het te weinig financiële steun van de overheid krijgt om Belgische muziek aan de man te brengen. Het wil daarom de oprichting van een muziekfonds, geschoeid op de leest van het Gamefonds. Dit project van het Vlaams Audiovisueel Fonds investeert in veelbelovende projecten van lokale spelontwikkelaars.
BEA klaagt dat muziek als enige entertainmentsector niet over een stimuleringsfonds beschikt om lokaal talent een kans te geven.
“Een fonds is doeltreffend gebleken als stimulans voor de Vlaamse filmsector”, zegt Sole, waarbij ze erop wijst dat de bekende films Loft en Rundskop zijn geproduceerd met steun van een vergelijkbaar project.