Test

Dit is een popup

Studentenproject rekent af met achtervolgende advertenties

Je kent ze wel, advertenties die je op heel het internet achtervolgen. Bekijk één paar schoenen en ze volgen je overal waar je surft. Een browserextensie rekent ermee af door zoveel desinformatie te creëren dat het advertentiesysteem niet meer werkt.

Je kent ze wel, advertenties die je op heel het internet achtervolgen. Bekijk één paar schoenen op Zalando en je krijgt er advertenties voor te zien op alle sites waar je daarna naar surft. Een browserextensie rekent ermee af door zoveel desinformatie te creëren dat het advertentiesysteem niet meer werkt.

Rachel Law is een 25-jarige Singaporese studente Filosofie en fotografie. Ze heeft een browserplugin gemaakt die de wereld van de internetadvertenties op zijn grondvesten kan doen daveren. Haar uitvinding heet Vortex en is deels een spel, deels een tool om een valse alternatief surfprofiel te veinzen.

De mensen die de browsertool gebruiken, misleiden de technologie die surfers in vakjes duwt van geïnteresseerde in schoenen, potentiële autokoper en doe-het-zelfverbouwer.

Vortex werkt anders dan een klassieke ad-blocker. De klassieke manier van advertenties blokkeren, gaat op webpagina’s zelf naar ads zoeken en ze uit het zicht houden. Deze technologie creëert een hele hoop desinformatie waarop de advertentietechnologie geen betrouwbare gegevens krijgt. En het adagium bij elk soort dataverwerking luidt: bagger erin, bagger eruit.

Je kan de plugin niet downloaden, want hij is gewoon niet veilig genoeg. De maker is geen geschoold programmeur en beseft dat de technologie gevaren inhoudt. Hackers kunnen Vortex misbruiken om aanvallen uit te voeren om dan volledig te verdwijnen. Het gebruikersprofiel was toch geheel vervalst.

De technologie komt normaal in september uit als openbronsoftware. Wat er dan mee gebeurt, valt nog af te wachten.

Je kent ze wel, advertenties die je op heel het internet achtervolgen. Bekijk één paar schoenen op Zalando en je krijgt er advertenties voor te zien op alle sites waar je daarna naar surft. Een browserextensie rekent ermee af door zoveel desinformatie te creëren dat het advertentiesysteem niet meer werkt.

Rachel Law is een 25-jarige Singaporese studente Filosofie en fotografie. Ze heeft een browserplugin gemaakt die de wereld van de internetadvertenties op zijn grondvesten kan doen daveren. Haar uitvinding heet Vortex en is deels een spel, deels een tool om een valse alternatief surfprofiel te veinzen.

De mensen die de browsertool gebruiken, misleiden de technologie die surfers in vakjes duwt van geïnteresseerde in schoenen, potentiële autokoper en doe-het-zelfverbouwer.

Vortex werkt anders dan een klassieke ad-blocker. De klassieke manier van advertenties blokkeren, gaat op webpagina’s zelf naar ads zoeken en ze uit het zicht houden. Deze technologie creëert een hele hoop desinformatie waarop de advertentietechnologie geen betrouwbare gegevens krijgt. En het adagium bij elk soort dataverwerking luidt: bagger erin, bagger eruit.

Je kan de plugin niet downloaden, want hij is gewoon niet veilig genoeg. De maker is geen geschoold programmeur en beseft dat de technologie gevaren inhoudt. Hackers kunnen Vortex misbruiken om aanvallen uit te voeren om dan volledig te verdwijnen. Het gebruikersprofiel was toch geheel vervalst.

De technologie komt normaal in september uit als openbronsoftware. Wat er dan mee gebeurt, valt nog af te wachten.

browserfirefoxnieuwsremarketingstudentvortex

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!