Surface RT of iPad: welke tablet is beter voor professioneel gebruik?
Microsofts eigen tablet, de Surface RT, is vanaf vandaag bij ons te verkrijgen. Is het toestel te verkiezen boven een iPad voor zakelijk gebruik? Collega Steve Ranger zocht het uit.
Het heeft de technologie-industrie twintig jaar gekost om uit te zoeken hoe ze van tablets een populair product voor bedrijven konden maken: ze moesten eerst aanslaan bij de consument.
Tablets zijn nu sterk ingeburgerd bij consumenten, en de grote uitrol van tablets in bedrijven is aan de gang. Omdat weinig beschikbare tablets specifiek gericht zijn op de professionele gebruiker, komt de iPad het meest voor binnen het bedrijf.
[related_article id=”158256″]
Apple heeft in het verleden weinig gedaan om het professioneel gebruik van de iPad aan te moedigen. Het was ook nooit nodig, de iPad is sowieso de meest courante tablet in het bedrijf. Die alomtegenwoordigheid is het resultaat van werknemers die in het kader van Bring Your Own Device hun eigen iPad naar het werk brengen en recente investeringen van bedrijven.
Maar Apple begint de laatste tijd toch meer aandacht te vestigen op het professioneel gebruik. Een nieuwe uitdager op de zakelijke markt in de vorm van de Microsoft Surface zou daarvoor wel eens de oorzaak kunnen zijn. Apple heeft nog geen echte competitie gehad, maar op de markt voor zakelijk gebruik zou de Surface wel eens een geduchte tegenstander kunnen zijn.
Toch staan de twee toestellen voor een volledig verschillende filosofie en houding tegenover de werkplek. De Surface is blokkig en ernstig, en wil nuttig zijn. De iPad is afgerond en speels, en wil aanbeden worden. De Surface staat liever op een bureau, de iPad wordt liever vastgehouden.
Surface in detail
Het is aanlokkelijk om de Surface zelfs helemaal geen tablet te noemen, maar een notebook die wilt dat je hem behandelt als een tablet. Zonder een toetsenbord loopt de Surface verloren. Door de toevoeging van een kickstand, is het toetsenbord een integraal onderdeel van het pakket.
Dit is volledig bewust gedaan. Voor bedrijven – waarvan de meesten niet eens zeker zijn of ze tablets willen aanschaffen – is die blokkigheid en nadruk op gebruiksnut geruststellend.
Maar daar staat tegenover dat Microsoft van de Surface ook een consumentensucces moet maken, als het wil concurreren met de iPad. Ik heb er moeite mee dat te zien gebeuren: de Surface is te waardig om een leuk gadget te zijn.
In mijn voorbereiding voor dit artikel heb ik zowel de Surface RT als de iPad gebruikt, om te zien welke mij beter ligt vanuit een zakelijk perspectief. Ik heb de Surface met Windows RT de afgelopen weken regelmatig gebruikt, en merendeel van de tijd had ik het toetsenbord eraan bevestigd. De enkele keren dat ik hem als tablet gebruikt heb, was om media te consumeren – lezen, doelloos surfen, of het bekijken van video.
Ik heb de Surface nooit in portretmodus gebruikt, en ik kan me ook niet echt inbeelden waarom ik dat ooit zou doen. Hoewel het Windows RT-model specifiek op de consumentenmarkt gericht is – de 32 GB Surface met Touch Cover heeft dezelfde prijs als de 32 GB iPad – voelt hij nog steeds meer aan als een netbook, en een zakelijk toestel.
Het aanbod aan apps in de Microsoft Store komt nog niet in de buurt van wat Apple aanbiedt, en hoewel Microsoft met Windows 8 een grote stap neemt richting mobiel en de cloud, is de desktop-erfenis nog sterk voelbaar.
Ik heb de Surface voornamelijk met de Type Cover gebruikt, en vond dat enorm makkelijk in gebruik. Het Touch Cover-klavier, dat ik af en toe gebruikt heb, vraagt iets meer tijd om aan te wennen, maar is ook perfect bruikbaar. (Een goede tip is om in het begin de geluidsfeedback aan te zetten, zodat je het platte toetsenbord sneller gewoon wordt.)
Als de geluidsfeedback uitstaat, geeft de Touch Cover het onverwachte voordeel van volledig geluidsloos te kunnen typen. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld tijdens een videoconferentie aan het werk bent.
De Surface was meteen ook mijn eerste echte blik op de getegelde gebruiksinterface van Windows 8. Het kostte me 30 seconden om er aan te wennen, en ik werk er graag mee. Ik mis de Start-knop niet, en wanneer ik occasioneel de desktop-interface bezocht, leek die maar verwaaid en verlaten, in plaats van een vertrouwde thuisbasis.
Maar het grote verkoopsargument is niet de elegante hardware of spetterende interface: het is de ondersteuning van Office dat de Surface een waardige concurrent maakt op de zakelijke markt.
Dat is weer een reden waarom ik het moeilijk vind om de Surface als een consumentenproduct te beschouwen. Er zal waarschijnlijk wel een segment van de consumentenmarkt zijn dat naar een versie van Word voor hun tablet verlangt, maar die groep is toch eerder klein.
Maar verlangen naar Office is precies wat professionele gebruikers doen. Ze hebben Word en PowerPoint nodig, en Excel ook, de arme zielen. En Office werkt goed op de Surface, net als SkyDrive. Ik wil er wel even bij vermelden dat ik geen power user ben. Surfen, lezen, het schrijven van documenten en af en toe een spreadsheet zijn de standaard dingen die ik doe.
Het relatief kleine scherm van de Surface vormt geen probleem voor het schrijven van artikels (dit incluis), al verkies ik wel een groter scherm voor het bewerken achteraf. Voor sommige bedrijfsapps zou het scherm bij langer gebruik dus ook te klein kunnen blijken. Batterijduur vormde geen probleem – vooral omdat de oplader klein en licht is, waardoor ik er geen probleem mee had hem overal mee te nemen. De toevoeging van een USB-poort is ook erg handig, aangezien ik zelf verkies om met een muis te werken.
Er zijn veel beperkingen aan de Surface RT – het ontbreken van achterwaartse softwarecompatibiliteit is vervelend, maar het gebrek aan een keuzemogelijkheid voor webbrowser en zoekmachine is nog erger, vooral omdat ik enkele webapps gebruik die niet ondersteund worden door Internet Explorer. Het ontbreken van enkele courante apps in de Microsoft Store – zoals TweetDeck – betekent dat je andere alternatieven moet vinden.
En dan zijn er nog de typische kinderziektes die gepaard gaan met de eerste versie van nieuwe hardware: apps die niet goed werken bijvoorbeeld.
Die beperkingen doen de Surface RT aanvoelen als een budgetmodel, alleen is de prijs er niet naar (579 of 679 euro).
iPads en de keuzetirannie
Alle tablets moeten zichzelf definiëren ten opzichte van de iPad, de uber-tablet.
Het grote probleem met het gebruiken van een iPad voor het werk, is het ontbreken van twee dingen: een toetsenbord en Office. Het toetsenbord is iets wat je makkelijk kan verhelpen – er zijn er genoeg om tussen te kiezen, al is keuze voor sommige bedrijven een vergiftigd geschenk. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik gewoon raakte aan het gebruik van de iPad met een toetsenbord. Terwijl de Surface haast naakt lijkt zonder klavier, voelt de iPad onwennig aan met een toetsenbord omdat ik meer gewoon ben van hem vast te houden.
Ik gebruikte een Logitech-toetsenbord op zonne-energie voor de iPad. Niet meteen het meest stijlvolle ontwerp, en het voelt zwaarder dan de Surface met toetsenbord. Het was ook te klein om lang op te schrijven, al volstond het wel voor het nemen van notities tijdens een vergadering. Een voordeel van dit toetsenbord in het bijzonder is dat je de iPad in twee verschillende hoeken kan instellen, voor schrijven of voor het bekijken van video.
Het ontbreken van Office op de iPad betekent dat je opnieuw een keuze moet maken: ga je voor de Apple kantoorsuite, of probeer je één van de andere alternatieven uit de App Store. Dat is geen probleem voor de individuele gebruiker, maar als bedrijf moet je opletten dat de middelen die je kiest ook gepaard gaan met de technologiekeuzes van je werknemers.
Ondanks de voortdurende geruchten, is er nog steeds geen versie van Office voor iOS of Android in zicht. Microsoft lijkt hier een spel van lange duur te spelen. De reus uit Redmond zal misschien veel geld verdienen door Office voor iOS te verkopen, maar het zou tegelijk het signaal geven dat het de strijd voor de zakelijke tabletmarkt verloren heeft aan de iPad. Afhankelijk van het succes van de Surface kan dit nog steeds gebeuren, maar niet vandaag.
Surface of iPad voor BYOD?
Tablets kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Ik veronderstel dat het grootste deel van de iPads gebruikt wordt voor presentaties aan klanten of het hosten van specifieke customer-service apps. Het segment desktopvervangers is kleiner, maar de iPad is ook niet ontworpen om als desktop te worden gebruikt. Op dezelfde manier is de Surface RT impliciet als een consumententoestel gepositioneerd.
Toch worden beide toestellen in het bedrijf gebruikt door BYOD-liefhebbers – een weerspiegeling van het feit dat de hardware die werkgevers aanbieden tekort schiet. Zowel bij het gebruik van de iPad als de Surface in een zakelijke context moeten compromissen gemaakt worden.
De iPad en de Surface zijn allebei adequaat als ondersteunende toestellen, en dat is waar het in BYOD momenteel om gaat. Op zich vond ik de Surface de betere metgezelf voor het dagelijkse werk, maar als je een toetsenbord en de nodige productiviteitstools aan de iPad toevoegt, is die laatste de meest omvattende tablet.
Zelfs met zijn beperkignen en lichtere specificaties, is de Surface RT een interessante keuze als BYOD-toestel – en de Surface Pro zal het nog beter doen. Dat is geen verrassing, maar is in sommige opzichten geen goed nieuws voor Microsoft.
Terwijl het lot van Windows 8 veel belangrijkers is voor Microsoft dan het succes van een stuk hardware, was de Surface RT een grote kans voor Microsoft om enthousiasme bij de consument op te wekken. Maar in de plaats heeft het iets afgeleverd dat aanvoelt als een lichtgewicht zakelijk toestel.
De Surface RT heeft niet genoeg in huis om consumenten weg te halen bij de iPad of verschillende Android-tablets. Op veilig spelen met de Surface RT brengt op korte termijn misschien succes, maar rekening houdend met hoe belangrijk het veroveren van de consument momenteel is, kan het op lange termijn zijn terugslag hebben.
Microsofts eigen tablet, de Surface RT, is vanaf vandaag bij ons te verkrijgen. Is het toestel te verkiezen boven een iPad voor zakelijk gebruik? Collega Steve Ranger zocht het uit.
Het heeft de technologie-industrie twintig jaar gekost om uit te zoeken hoe ze van tablets een populair product voor bedrijven konden maken: ze moesten eerst aanslaan bij de consument.
Tablets zijn nu sterk ingeburgerd bij consumenten, en de grote uitrol van tablets in bedrijven is aan de gang. Omdat weinig beschikbare tablets specifiek gericht zijn op de professionele gebruiker, komt de iPad het meest voor binnen het bedrijf.
[related_article id=”158256″]
Apple heeft in het verleden weinig gedaan om het professioneel gebruik van de iPad aan te moedigen. Het was ook nooit nodig, de iPad is sowieso de meest courante tablet in het bedrijf. Die alomtegenwoordigheid is het resultaat van werknemers die in het kader van Bring Your Own Device hun eigen iPad naar het werk brengen en recente investeringen van bedrijven.
Maar Apple begint de laatste tijd toch meer aandacht te vestigen op het professioneel gebruik. Een nieuwe uitdager op de zakelijke markt in de vorm van de Microsoft Surface zou daarvoor wel eens de oorzaak kunnen zijn. Apple heeft nog geen echte competitie gehad, maar op de markt voor zakelijk gebruik zou de Surface wel eens een geduchte tegenstander kunnen zijn.
Toch staan de twee toestellen voor een volledig verschillende filosofie en houding tegenover de werkplek. De Surface is blokkig en ernstig, en wil nuttig zijn. De iPad is afgerond en speels, en wil aanbeden worden. De Surface staat liever op een bureau, de iPad wordt liever vastgehouden.
Surface in detail
Het is aanlokkelijk om de Surface zelfs helemaal geen tablet te noemen, maar een notebook die wilt dat je hem behandelt als een tablet. Zonder een toetsenbord loopt de Surface verloren. Door de toevoeging van een kickstand, is het toetsenbord een integraal onderdeel van het pakket.
Dit is volledig bewust gedaan. Voor bedrijven – waarvan de meesten niet eens zeker zijn of ze tablets willen aanschaffen – is die blokkigheid en nadruk op gebruiksnut geruststellend.
Maar daar staat tegenover dat Microsoft van de Surface ook een consumentensucces moet maken, als het wil concurreren met de iPad. Ik heb er moeite mee dat te zien gebeuren: de Surface is te waardig om een leuk gadget te zijn.
In mijn voorbereiding voor dit artikel heb ik zowel de Surface RT als de iPad gebruikt, om te zien welke mij beter ligt vanuit een zakelijk perspectief. Ik heb de Surface met Windows RT de afgelopen weken regelmatig gebruikt, en merendeel van de tijd had ik het toetsenbord eraan bevestigd. De enkele keren dat ik hem als tablet gebruikt heb, was om media te consumeren – lezen, doelloos surfen, of het bekijken van video.
Ik heb de Surface nooit in portretmodus gebruikt, en ik kan me ook niet echt inbeelden waarom ik dat ooit zou doen. Hoewel het Windows RT-model specifiek op de consumentenmarkt gericht is – de 32 GB Surface met Touch Cover heeft dezelfde prijs als de 32 GB iPad – voelt hij nog steeds meer aan als een netbook, en een zakelijk toestel.
Het aanbod aan apps in de Microsoft Store komt nog niet in de buurt van wat Apple aanbiedt, en hoewel Microsoft met Windows 8 een grote stap neemt richting mobiel en de cloud, is de desktop-erfenis nog sterk voelbaar.
Ik heb de Surface voornamelijk met de Type Cover gebruikt, en vond dat enorm makkelijk in gebruik. Het Touch Cover-klavier, dat ik af en toe gebruikt heb, vraagt iets meer tijd om aan te wennen, maar is ook perfect bruikbaar. (Een goede tip is om in het begin de geluidsfeedback aan te zetten, zodat je het platte toetsenbord sneller gewoon wordt.)
Als de geluidsfeedback uitstaat, geeft de Touch Cover het onverwachte voordeel van volledig geluidsloos te kunnen typen. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld tijdens een videoconferentie aan het werk bent.
De Surface was meteen ook mijn eerste echte blik op de getegelde gebruiksinterface van Windows 8. Het kostte me 30 seconden om er aan te wennen, en ik werk er graag mee. Ik mis de Start-knop niet, en wanneer ik occasioneel de desktop-interface bezocht, leek die maar verwaaid en verlaten, in plaats van een vertrouwde thuisbasis.
Maar het grote verkoopsargument is niet de elegante hardware of spetterende interface: het is de ondersteuning van Office dat de Surface een waardige concurrent maakt op de zakelijke markt.
Dat is weer een reden waarom ik het moeilijk vind om de Surface als een consumentenproduct te beschouwen. Er zal waarschijnlijk wel een segment van de consumentenmarkt zijn dat naar een versie van Word voor hun tablet verlangt, maar die groep is toch eerder klein.
Maar verlangen naar Office is precies wat professionele gebruikers doen. Ze hebben Word en PowerPoint nodig, en Excel ook, de arme zielen. En Office werkt goed op de Surface, net als SkyDrive. Ik wil er wel even bij vermelden dat ik geen power user ben. Surfen, lezen, het schrijven van documenten en af en toe een spreadsheet zijn de standaard dingen die ik doe.
Het relatief kleine scherm van de Surface vormt geen probleem voor het schrijven van artikels (dit incluis), al verkies ik wel een groter scherm voor het bewerken achteraf. Voor sommige bedrijfsapps zou het scherm bij langer gebruik dus ook te klein kunnen blijken. Batterijduur vormde geen probleem – vooral omdat de oplader klein en licht is, waardoor ik er geen probleem mee had hem overal mee te nemen. De toevoeging van een USB-poort is ook erg handig, aangezien ik zelf verkies om met een muis te werken.
Er zijn veel beperkingen aan de Surface RT – het ontbreken van achterwaartse softwarecompatibiliteit is vervelend, maar het gebrek aan een keuzemogelijkheid voor webbrowser en zoekmachine is nog erger, vooral omdat ik enkele webapps gebruik die niet ondersteund worden door Internet Explorer. Het ontbreken van enkele courante apps in de Microsoft Store – zoals TweetDeck – betekent dat je andere alternatieven moet vinden.
En dan zijn er nog de typische kinderziektes die gepaard gaan met de eerste versie van nieuwe hardware: apps die niet goed werken bijvoorbeeld.
Die beperkingen doen de Surface RT aanvoelen als een budgetmodel, alleen is de prijs er niet naar (579 of 679 euro).
iPads en de keuzetirannie
Alle tablets moeten zichzelf definiëren ten opzichte van de iPad, de uber-tablet.
Het grote probleem met het gebruiken van een iPad voor het werk, is het ontbreken van twee dingen: een toetsenbord en Office. Het toetsenbord is iets wat je makkelijk kan verhelpen – er zijn er genoeg om tussen te kiezen, al is keuze voor sommige bedrijven een vergiftigd geschenk. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik gewoon raakte aan het gebruik van de iPad met een toetsenbord. Terwijl de Surface haast naakt lijkt zonder klavier, voelt de iPad onwennig aan met een toetsenbord omdat ik meer gewoon ben van hem vast te houden.
Ik gebruikte een Logitech-toetsenbord op zonne-energie voor de iPad. Niet meteen het meest stijlvolle ontwerp, en het voelt zwaarder dan de Surface met toetsenbord. Het was ook te klein om lang op te schrijven, al volstond het wel voor het nemen van notities tijdens een vergadering. Een voordeel van dit toetsenbord in het bijzonder is dat je de iPad in twee verschillende hoeken kan instellen, voor schrijven of voor het bekijken van video.
Het ontbreken van Office op de iPad betekent dat je opnieuw een keuze moet maken: ga je voor de Apple kantoorsuite, of probeer je één van de andere alternatieven uit de App Store. Dat is geen probleem voor de individuele gebruiker, maar als bedrijf moet je opletten dat de middelen die je kiest ook gepaard gaan met de technologiekeuzes van je werknemers.
Ondanks de voortdurende geruchten, is er nog steeds geen versie van Office voor iOS of Android in zicht. Microsoft lijkt hier een spel van lange duur te spelen. De reus uit Redmond zal misschien veel geld verdienen door Office voor iOS te verkopen, maar het zou tegelijk het signaal geven dat het de strijd voor de zakelijke tabletmarkt verloren heeft aan de iPad. Afhankelijk van het succes van de Surface kan dit nog steeds gebeuren, maar niet vandaag.
Surface of iPad voor BYOD?
Tablets kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Ik veronderstel dat het grootste deel van de iPads gebruikt wordt voor presentaties aan klanten of het hosten van specifieke customer-service apps. Het segment desktopvervangers is kleiner, maar de iPad is ook niet ontworpen om als desktop te worden gebruikt. Op dezelfde manier is de Surface RT impliciet als een consumententoestel gepositioneerd.
Toch worden beide toestellen in het bedrijf gebruikt door BYOD-liefhebbers – een weerspiegeling van het feit dat de hardware die werkgevers aanbieden tekort schiet. Zowel bij het gebruik van de iPad als de Surface in een zakelijke context moeten compromissen gemaakt worden.
De iPad en de Surface zijn allebei adequaat als ondersteunende toestellen, en dat is waar het in BYOD momenteel om gaat. Op zich vond ik de Surface de betere metgezelf voor het dagelijkse werk, maar als je een toetsenbord en de nodige productiviteitstools aan de iPad toevoegt, is die laatste de meest omvattende tablet.
Zelfs met zijn beperkignen en lichtere specificaties, is de Surface RT een interessante keuze als BYOD-toestel – en de Surface Pro zal het nog beter doen. Dat is geen verrassing, maar is in sommige opzichten geen goed nieuws voor Microsoft.
Terwijl het lot van Windows 8 veel belangrijkers is voor Microsoft dan het succes van een stuk hardware, was de Surface RT een grote kans voor Microsoft om enthousiasme bij de consument op te wekken. Maar in de plaats heeft het iets afgeleverd dat aanvoelt als een lichtgewicht zakelijk toestel.
De Surface RT heeft niet genoeg in huis om consumenten weg te halen bij de iPad of verschillende Android-tablets. Op veilig spelen met de Surface RT brengt op korte termijn misschien succes, maar rekening houdend met hoe belangrijk het veroveren van de consument momenteel is, kan het op lange termijn zijn terugslag hebben.